• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICT system promoting extended visiting education for in-home students with severe motor and intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka Electro-Communication University

Principal Investigator

Akataki Kumi  大阪電気通信大学, 医療健康科学部, 教授 (30280811)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三田 勝己  愛知県医療療育総合センター発達障害研究所, 障害システム研究部, 客員研究員 (40100169)
渡壁 誠  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70182946)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords特別支援教育 / 訪問学級 / ICT / 訪問教育 / 教育学
Outline of Research at the Start

訪問教育は訪問生と教員との一対一の関係が長期に続き,学級という考えや体験が存在しない。我々はWeb教室を使って合同学習を行う『ICT訪問教育』のモデル研究を実施して,ICT訪問教育が一対多という本来の教育体制に近づけることを検証した。本研究では,ICT訪問教育をより充実させるために,以下の課題を設定して実証運用を行う:(1)Web教室合同学習に最適な教育プログラム,(2) Web教室を利用した学校行事などの参加,(3) 保護者間交流へのICTの活用,(4)ICT訪問教育の基盤整備。また,全国の遠隔教育の実態調査を行い,実証研究の成果を総括して,ICT訪問教育の実用化を目指す。

Outline of Final Research Achievements

Visiting education is restricted to narrow educational environment and one-on-one interaction between student and teacher. Thus it is serious problem that the in-home student is unable to experience class consisted of many students. The present study developed an on-line classroom and clarified the effectiveness that the ICT classroom brought one-on-one visiting education closer to the one-to-many class education. The on-line classroom was also applied to schoolwide events such as the closing exercise and graduation ceremony and educational and school trip. In addition, an avatar robot was newly introduced jointly with the ICT system and resulted in possibility that it might enable visiting education to extend educational environment from line to plane.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

訪問教育は継続して教育を受ける機会を与え,生活にリズムと潤いをもたらし,生活の質を向上させる重要な教育システムである。しかし,最大の課題は狭い教育環境に制約されることである。オンライン教室合同学習は訪問生を含めた多数の生徒が集う本来の教育体制に近づけることができた。また,このICT教育システムを学校行事への参加まで広げたことは,これまで訪問生が経験することが無かった教育環境を拓くところであった。さらに,ICTに加えロボットを導入したことは,訪問生が仮想的に学内外を移動することを可能にし,教育活動に止まらず学友や教職員とのコミュニケーションや社会参加を拡大できる可能性を期待させた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 重症心身障害児(者)へのICT活用の可能性.Ⅰ.在宅重症心身障害児(者)の医療・生活・教育支援の実践2022

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美,林 時仲
    • Journal Title

      重症心身障害の療育

      Volume: 17 Pages: 3-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナ感染症下で広がるICTの活用と今後の可能性2022

    • Author(s)
      三田勝己
    • Journal Title

      重症児とともに

      Volume: 157 Pages: 30-32

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症に因る面会制限とオンライン面会2021

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美,林 時仲
    • Journal Title

      重症心身障害学会誌

      Volume: 46 Pages: 393-399

    • NAID

      40022777946

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症とオンライン面会2021

    • Author(s)
      三田勝己
    • Journal Title

      北の療育

      Volume: 259 Pages: 53-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 筋音計測における精確さと危うさ2021

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Journal Title

      計測と制御

      Volume: 60 Pages: 145-151

    • NAID

      130007986902

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 脊髄性筋萎縮症Ⅰ型患者に対するICT(情報通信技術)を活用した支援とその効果2022

    • Author(s)
      太田緑,吉田奈緒,佐賀孝博,赤滝久美,三田勝己
    • Organizer
      第56回日本作業療法学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染下で広がるICTの活用と今後の可能性2021

    • Author(s)
      三田勝己
    • Organizer
      令和3年度日本重症心身障害福祉協会全国施設協議会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTの活用:オンライン面会2021

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美,林 時仲
    • Organizer
      第46回日本重症心身障害学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 重症心身障害児(者)の在宅生活を支えるICT(情報通信技術)活用-オンライン読み聞かせの会の実践2021

    • Author(s)
      大田 緑,三田勝己,吉田奈緒,赤滝久美,太田洋一,林 時仲,棚橋祐典,国枝保幸
    • Organizer
      第46回日本重症心身障害学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Age-related change of mechanomyogram and electromyogram of digastric muscle during swallowing reflex2020

    • Author(s)
      Itoh Y, Fujiwara S, Yasubayashi, Hasegawa Y, Akataki K, Mita K
    • Organizer
      International Society of Electrophysiology and Kinesiology
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 嚥下中 の顎二腹筋の筋音図と筋電図の時間-周波数解析2019

    • Author(s)
      伊東保志,藤原 周,安林幹翁,久保金弥,長谷川義美,赤滝久美,三田勝己
    • Organizer
      日本生体医工学会生体医工学シンポジウム201
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi