• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Neuroscientific Elucidation of Learning Difficulties in Autism Spectrum Disorders and Proposed Intervention Methods

Research Project

Project/Area Number 19K02943
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi (2020-2021)
National Center of Neurology and Psychiatry (2019)

Principal Investigator

Kaga Yoshimi  山梨大学, 大学院総合研究部, 講師 (20436877)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲垣 真澄  国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, 客員研究員 (70203198)
軍司 敦子  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (70392446)
竹市 博臣  国立研究開発法人理化学研究所, 情報システム本部, 専任技師 (60242020)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords限局性学習症 / 自閉スペクトラム症 / 脳磁図 / 事象関連磁場 / N170 / 紡錘状回 / 楔部 / M170 / 読字障害 / 学習支援 / ディスレクシア
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症(ASD)では、特異的読字障害(発達性ディスレクシア:DD)が併存する場合があり、特異的な視覚認知特性が学習困難をもたらすというDD単独例とは異なる病態生理的背景が存在する可能性がある。
本研究では、ASDの特殊な視覚認知機能に着目し、視覚認知特性を反映した漢字刺激課題を作成し、時間空間分解能に優れた脳磁図MEGを用いて、文字の形態認知にかかわる事象関連磁場M170(170ms付近に出現する磁場)の解析を行う。病態生理を支援法に取り入れることで、エビデンスのある学習指導法を確立する。

Outline of Final Research Achievements

It is experienced that autistic spectrum disorders can result in specific learning difficulties, especially Kanji learning disabilities. Therefore, a visual task using Kanji characters was presented to children with learning disabilities, and magnetoencephalography was examined to elucidate the brain mechanisms involved in reading Kanji characters. Compared to typically developing children, children with learning disabilities showed decreased and delayed responses in the occipital pole, collateral sulcus, fusiform gyrus, and cuneus, indicating that they had delayed recognition of kanji characters, difficulty distinguishing them, decreased responses to learned kanji characters, and abnormal word morphological recognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本人の漢字判読が脳内でどのように行われているのかは、よくわかっていないことが多い。今回学習障害児において、左後頭葉~側頭葉にかけて異常が認められたことから、日本人特有の漢字読字障害の病態生理を明らかにする事が出来た。この研究成果は、世界的にも初めての知見である。また視覚的な異常が示唆されたことから、意味的なアプローチや聴覚法による漢字指導など学習障害児の漢字学習の支援法について提案することができる社会的にも画期的な研究成果と言える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] Clinical profile of reading ability and reading and writing achievement of children with borderline full-scale intellectual quotient: a prospective study2021

    • Author(s)
      Ueda Riyo、Kaga Yoshimi、Kita Yosuke、Nakagawa Eiji、Okada Takashi、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      BMC Pediatrics

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 389-389

    • DOI

      10.1186/s12887-021-02865-z

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多言語環境児における発達性読み書き障害の評価と診断:日本語-英語バイリンガル症例のケースシリーズ研究2021

    • Author(s)
      奧村安寿子, 加賀佳美, 稲垣真澄, 北洋輔
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 53 Pages: 111-117

    • NAID

      130008028470

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 注意欠如多動症(ADHD)の非侵襲的脳機能評価法脳波・事象関連電位・fNIRSを中心に2021

    • Author(s)
      加賀佳美
    • Journal Title

      臨床神経生理学

      Volume: 49 Pages: 37-44

    • NAID

      130007980234

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Postoperative improvement of executive function and adaptive behavior in children with intractable epilepsy2020

    • Author(s)
      Ueda R, Kaga Y, Kita Y, Tanaka M, Iwasaki M, Takeshita E, Shimizu-Motohashi Y, Ishiyama A, Saito T, Nakagawa E, Sugai K, Sasaki M, Okada T, Inagaki M.
    • Journal Title

      Brain Dev.

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 280-287

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2020.08.005

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Executive dysfunction in medication-naive children with ADHD: A multi-modal fNIRS and EEG study.2020

    • Author(s)
      Kaga Y*, Ueda R, Tanaka M, Kita Y, Suzuki K, Okumura Y, Egashira Y, Shirakawa Y, Mitsuhashi S, Kitamura Y, Nakagawa E, Yamashita Y, Inagaki M
    • Journal Title

      Brain Dev

      Volume: 42 Issue: 8 Pages: 555-563

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2020.05.007

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Atypical gamma functional connectivity pattern during light sleep in children with attention deficit hyperactivity disorder2020

    • Author(s)
      Ueda Riyo、Takeichi Hiroshige、Kaga Yoshimi、Oguri Masayoshi、Saito Yoshihiko、Nakagawa Eiji、Maegaki Yoshihiro、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Brain and Development

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 129-139

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2019.11.001

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事象関連電位から考える限局性学習症の病態生理2021

    • Author(s)
      加賀佳美
    • Organizer
      第51回日本臨床神経生理学会学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ADHDの併存症-限局性学習障害-2021

    • Author(s)
      加賀佳美
    • Organizer
      第63回日本小児神経学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援教育における発達障害への実験的接近 コロナ禍での実験研究の取り組み2021

    • Author(s)
      軍司敦子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小児神経疾患・発達症における神経生理検査入門2021

    • Author(s)
      軍司敦子
    • Organizer
      第63回神奈川小児神経懇話会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の認知機能解析:限局性学習症を中心に.シンポジウム2 発達障害の事象関連脳活動:事象関連電位を中心に.2020

    • Author(s)
      加賀佳美
    • Organizer
      第57回日本臨床神経生理学会学術大会第50回記念大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ワーキングメモリ低下を併存する発達性読み書き障害の認知特徴2020

    • Author(s)
      加賀佳美、上田理誉、熊澤綾、稲垣真澄
    • Organizer
      第25回認知神経科学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字熟語の逸脱検出時の脳磁場反応2020

    • Author(s)
      江頭 優佳, 加賀 佳美, 軍司 敦子, 北 洋輔, 木村 元洋, 廣永 成人, 金子 裕, 高橋 秀俊, 花川 隆, 稲垣 真澄
    • Organizer
      第35回日本生体磁気学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字熟語逸脱検出時の視覚ミスマッチフィールドの検討.2019

    • Author(s)
      江頭優佳,加賀佳美,軍司敦子,北 洋輔,木村元洋,廣永成人,金子 裕,高橋秀俊,花川 隆,稲垣真澄.
    • Organizer
      第3回MMN研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字熟語認知における逸脱を反映する脳磁場反応2019

    • Author(s)
      江頭優佳,加賀佳美,軍司敦子,北洋輔,木村元洋,廣永成人,金子裕,高橋秀俊,花川隆,稲垣真澄
    • Organizer
      第34回日本生体磁気学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi