Assessment of and Intervention to Causal Factors of Reading Difficulties in Preschool and Lower Grades
Project/Area Number |
19K02957
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
KUMOI Miyoshi 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70381150)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 学習困難 / 学習障害 / 平仮名 / 読み / 早期予防的支援 / 漢字 / リスク要因 / 平仮名の読み / 音韻操作 / 構音 / 読みの習得 / 音韻意識(音韻操作) / 機能性構音障害 / リスクモデル |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、ひらがなの読みの習得困難に関連する要因を早期に把握し支援する方法を明らかにすることとした。そのために、幼児期から小学校低学年にかけての児童を対象として、ひらがなの読みとその基礎にあたる各種スキルを評価し、年齢ごとの特徴を分析する。近年、読み書き障害と機能性構音障害(言葉の発音の障害)との関連性が報告されていることから、本研究では発音に関する評価を含めて検討する。それにより、(障害の判断ではなく)困難のリスク把握を早期に行う方法を考案する。また、支援教材による介入効果の検討も合わせて行い、読みの学習困難に関する就学前からの早期予防的支援システムのモデルを検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
The aims of present research are to show a method assessing the causal factors of reading disabilities in preschool and lower grade children and to confirm the effect by interventions based on the assessment. The results from tasks related to reading suggested that not only phonological processing but also articulation acquisition involved in Kana-reading. The intervention was carried out repeatedly for first to third graders using printed materials in this study. As a result, a remarkable effect was found on the skill of reading words quickly. From these results, the effective ways of individually assessing and intervening of the risks involved in reading difficulty of Hiragana were discussed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、平仮名の学習困難リスクが就学前の段階で把握できる可能性を示しており、より早期の予防的支援を可能にするものと言える。この中で、幼児期の音韻操作と構音の発達的関連が示唆されたことは、今後、就学前段階におけるスクリーニングに寄与するものと考えられた。小学生を対象とした介入では、平仮名の習得が良好な児と低成績の児ともに効果が示され、学級単位で実施する意義を認めることができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)