• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessment of and Intervention to Causal Factors of Reading Difficulties in Preschool and Lower Grades

Research Project

Project/Area Number 19K02957
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KUMOI Miyoshi  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70381150)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学習困難 / 学習障害 / 平仮名 / 読み / 早期予防的支援 / 漢字 / リスク要因 / 平仮名の読み / 音韻操作 / 構音 / 読みの習得 / 音韻意識(音韻操作) / 機能性構音障害 / リスクモデル
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、ひらがなの読みの習得困難に関連する要因を早期に把握し支援する方法を明らかにすることとした。そのために、幼児期から小学校低学年にかけての児童を対象として、ひらがなの読みとその基礎にあたる各種スキルを評価し、年齢ごとの特徴を分析する。近年、読み書き障害と機能性構音障害(言葉の発音の障害)との関連性が報告されていることから、本研究では発音に関する評価を含めて検討する。それにより、(障害の判断ではなく)困難のリスク把握を早期に行う方法を考案する。また、支援教材による介入効果の検討も合わせて行い、読みの学習困難に関する就学前からの早期予防的支援システムのモデルを検討する。

Outline of Final Research Achievements

The aims of present research are to show a method assessing the causal factors of reading disabilities in preschool and lower grade children and to confirm the effect by interventions based on the assessment. The results from tasks related to reading suggested that not only phonological processing but also articulation acquisition involved in Kana-reading. The intervention was carried out repeatedly for first to third graders using printed materials in this study. As a result, a remarkable effect was found on the skill of reading words quickly. From these results, the effective ways of individually assessing and intervening of the risks involved in reading difficulty of Hiragana were discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、平仮名の学習困難リスクが就学前の段階で把握できる可能性を示しており、より早期の予防的支援を可能にするものと言える。この中で、幼児期の音韻操作と構音の発達的関連が示唆されたことは、今後、就学前段階におけるスクリーニングに寄与するものと考えられた。小学生を対象とした介入では、平仮名の習得が良好な児と低成績の児ともに効果が示され、学級単位で実施する意義を認めることができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 小学校における読み書き困難の早期予防的支援 ―教育現場における取り組みの実際と課題―2022

    • Author(s)
      雲井未歓、中知華穂、古里恵、塚田睦実、有田成志
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における資質・能力を育むカリキュラム・マネジメントに関する研究―鹿大附特カリキュラ ム・マネジメントモデルの構築―2021

    • Author(s)
      中薗良彦、上仮屋祐介、肥後祥治、雲井未歓、廣瀬真琴、小久保博幸
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 328-337

    • NAID

      120006975141

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における資質・能力を育むカリキュラム・マネジメントに関する研究―鹿大附特カリキュラム・マネジメントモデルの構築―2021

    • Author(s)
      中薗良彦、上仮屋祐介、肥後祥治、雲井未歓、廣瀬真琴、小久保博幸
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 328-337

    • NAID

      120006975141

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習障害児の漢字読み学習における自製画を用いた支援の効果 ―サンプルマッチング課題と RAN 課題を通して―2021

    • Author(s)
      塚田睦実、中野佑香、古里恵、福山利克、小池敏英、雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における読み書き困難の早期予防的支援 ―教育現場における取り組みの実際と課題―2021

    • Author(s)
      雲井未歓、中知華穂、古里恵、塚田睦実、有田成志
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 合理的配慮協力員としての役割と課題2021

    • Author(s)
      片岡美華、雲井未歓、立石ひとみ
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 年中・年長幼児における平仮名の単語読みの習得について―音韻分解・音韻抽出課題および聴覚記憶との関係から―2020

    • Author(s)
      雲井未歓、塚田睦実、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における漢字単語の読みの評価と支援について―語彙判断作業課題を取り入れた学習教材を通して―2020

    • Author(s)
      塚田睦実、小久保博幸、雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 限局性学習症の支援―教育的介入―2020

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Organizer
      第62回日本小児神経学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔地を含む、多様な場での学習支援を可能にする支援手続き2019

    • Author(s)
      小池敏英、中知華穂、増田純子、後藤隆章、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 軽度知的障害児における読み書き支援の基礎的検討2019

    • Author(s)
      増田純子、中知華穂、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里、小池敏英、後藤隆章
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級におけるひらがな単語の読みの評価と支援について―語彙判断作業課題を取り入れた学習支援を通して―2019

    • Author(s)
      塚田睦実、岩崎仁香、古里恵、中知華穂、小池敏英、雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習障害児におけるローマ字読みの学習支援について―音韻操作による指導―2019

    • Author(s)
      古里恵、岩崎仁香、雲井未歓、小池敏英、銘苅実土
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学4~6年生における説明文の読解評価に関する検討(1)統合-構築モデルの4要素に関する分析2019

    • Author(s)
      岩崎仁香、塚田睦実、古里恵、中知華穂、小池敏英、雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学4~6年生における説明文の読解評価に関する検討(2)単語読みスキルとの関連について2019

    • Author(s)
      雲井未歓、岩崎仁香、塚田睦実、古里恵、中知華穂、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションの学習評価と教育実践2019

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Organizer
      第45回日本重症心身障害学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi