• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Organizational Consultation Function of School Psychologists in Supporting Students with Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02962
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionFukui University of Technology

Principal Investigator

ARAKI Fumiyo  福井工業大学, 工学部, 教授 (20724008)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords障害学生支援 / 組織コンサルテーション / 学生相談カウンセラー / システム整備 / 連携 / 支援システムの整備
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、障害学生支援プログラムの実践や支援システムの整備における学生相談カウンセラーの機能、役割を明らかにし、組織コンサルテーションにおける学生相談カウンセラーの役割・機能をモデル化することである。組織コンサルテーションとは、心理学の専門家等が、学校コミュニティのメンバー(教職員など)と協力して、学校組織全体やシステムの課題に対処することである。障害学生支援におけるプログラム評価や学生相談カウンセラーの役割を検証する実践研究、専門家へのインタビュー調査、質問紙調査を行い、それらの結果、学生相談カウンセラーが実効的な組織体制の構築に貢献できることを明確化することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The role and functions of the school psychologists in building a support system for students with disabilities were to address collaboration within the organization based on an assessment of the university community. Specifically, the role and functions were to reach out to the organization from the school psychologists, to help them recognize and understand the organization within the university, to build relationships with collaborators within the organization, and to promote recognition and understanding of support by faculty and staff. Furthermore, it was suggested that the development of a support system for students with disabilities that utilizes the organizational consultation function of the school psychologists contributes to promote the acceptance of disabilities and the personal growth of students with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2024年4月に「障害者差別解消法」改正法が施行され、国立大学だけではなく私立大学においても合理的配慮の提供が義務化され、障害学生支援体制の整備は喫緊の課題となっている。本研究課題で明らかにした、学生相談カウンセラーの組織コンサルテーションにおける役割や機能、また必要とされる知識やスキルが、障害学生支援の専門性を明確化し、その促進要因や抑制要因を含め、今後の障害学生支援を担うカウンセラーやコーディネーターの教育に重要な視点を提供するものであると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 身体障害学生支援事例による障害学生支援体制の整備と実践プロセスの検証 -障害学生へのインタビュー調査から-2023

    • Author(s)
      荒木史代
    • Journal Title

      福井工業大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 151-162

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 令和4(2022)年度学生生活支援室活動報告 ―コロナ禍3年目の学生支援―2023

    • Author(s)
      荒木史代、般若郁子、誉田優子
    • Journal Title

      福井工業大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 216-227

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害学生による当事者研究ー「メモ書きのすすめ」修学支援のちょっとした手助けー2022

    • Author(s)
      荒木史代・三浦英夫
    • Journal Title

      福井工業大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 114-125

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 令和3年度 学生生活支援室活動報告ーコロナ禍2年目の学生支援ー2022

    • Author(s)
      荒木史代・般若郁子・譽田優子
    • Journal Title

      福井工業大学研究紀要

      Volume: 52 Pages: 193-204

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 37年間にわたる学生相談機関のシステム整備と相談活動の展開2021

    • Author(s)
      荒木史代
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 42 Pages: 45-56

    • NAID

      40022667903

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 令和2年度 学生生活支援室活動報告2021

    • Author(s)
      荒木史代・小谷彩乃
    • Journal Title

      福井工業大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 190-200

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害学生の就労支援における学内・外部機関連携2021

    • Author(s)
      荒木史代・竹田周平・鷲田美佐子・譽田優子・渡邉嘉子・岩壁慈恵・ 藤田典子・田邉奈美・山本成恵・笠井利浩
    • Journal Title

      C A M P U S  H E A L T H

      Volume: 58(1) Pages: 374-376

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 障害学生支援の体制整備・連携の促進要因の検討 -障害学生支援担当者対象のインタビュー調査より-2023

    • Author(s)
      荒木史代
    • Organizer
      日本心理臨床学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Relevant Factors that Facilitate Organization Consultation Function of School Psychologists2022

    • Author(s)
      Fumiyo ARAKI
    • Organizer
      43rd annual conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍の学生支援の大学内・間解析研究Ⅰ -X県A大学の学生精神健康調査(UPI)実践と結果-2022

    • Author(s)
      荒木史代、栗田智未、前川伸晃、加藤祐樹、稲木康一郎、米澤駿、廣澤愛子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Implementation of organizational consultation: Engagement of a school psychologist a internal consultee2021

    • Author(s)
      Fumiyo ARAKI
    • Organizer
      42nd annual conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校適応はどのようにとらえられるのか( 12 ― 社会への移行期としての大学生の大学適応2021

    • Author(s)
      半澤 礼之, 大久保 智生, 岡田 有司, 水野 雅之, 荒木 史代, 田澤 実, 西垣 順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「連携」の原点を考える -多職種連携教育(IPE)への布石-2021

    • Author(s)
      荒木史代,反中亜弓,森岡真樹,江口昌克,前川伸晃
    • Organizer
      日本心理臨床学会第40回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生の就労支援における学内・外部機関連携2020

    • Author(s)
      荒木史代・竹田周平・鷲田美佐子・譽田優子・渡邉嘉子・岩壁慈恵・藤田典子・田邉奈美・山本成恵・笠井利浩
    • Organizer
      第58回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生の社会移行支援に必要な連携を考える2020

    • Author(s)
      荒木史代
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)2020年オンライン大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生相談活動におけるシステム整備の検討-地方中規模私立大学の「学生相談機関」 としての35 年間の事例分析 から2019

    • Author(s)
      荒木史代
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Implementation of an Inclusive Support System for Students with Disabilities at a Private University: Through organizational consultation by school psychologists2019

    • Author(s)
      Fumiyo ARAKI
    • Organizer
      41st annual conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害を抱える子どもの支援と教育医学の役割2019

    • Author(s)
      荒木史代
    • Organizer
      第 67 回教育医学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi