• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Formulation of Systematic Instruction Methods of Problem-solving Based on the Warp and Woof Model and Development of Gaming Materials for Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 19K02969
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Matsuda Toshiki  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (60173845)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords縦糸・横糸モデル / 新・逆向き設計手法 / 教師教育 / 教授活動ゲーム / ゲーミング教材 / 問題解決力 / 探究的活動 / 総合的な学習の時間 / 仮想授業ゲーム / 体系的・系統的指導 / 汎用モジュール / 教育実践研究 / 指導法 / 汎用的資質・能力 / 模擬授業ゲーム / e-portfolio
Outline of Research at the Start

本研究では、①縦糸・横糸モデルに基づく汎用的な問題解決力を継続的・系統的に指導する方法を定式化する。また、②それを教師教育に適用し、教員に当該の指導法を修得させる実践を行い、効果検証する。この時、③定式化や効果検証の方法として、縦糸・横糸モデルを指導するゲーミング教材用の汎用モジュールを開発したり、それを既開発の教職履修カルテ用e-portfolioや模擬授業ゲームに組み込み、効果検証する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, firstly, a method to cultivate problem-solving abilities systematically was formulated based on the Warp and Woof model of problem solving. Secondly, gaming instructional materials to realize model-based instructions in STEM subject areas were developed and practices to verify their effects were conducted. Thirdly, in order to cultivate problem-solving abilities by associating subject areas with the period of integrated studies (PIS), the New Backward Design method was proposed. In this method, activities to evaluate SDGs policies are set for the PIS, their sub-problems are set for exploration activities in each subject area, and domain-specific knowledge and ways of viewing and thinking necessary to be used in exploration activities are planned to be taught in regular class. Fourthly, virtual lesson games to teach that method for student teachers were developed and their effects were verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今、学校教育では、思考力・判断力の育成を重視した教育が求められている。本研究は、従来の教育が汎用的能力の育成に失敗してきた理由を考察したBruerの主張を参考に、「問題解決の縦糸・横糸モデル」をメタ認知知識として明示的に提供し、メタ認知技能の働かせ方をゲーミング教材でコーチングする手法を提案・実現し、効果検証した。これによって、各教科の探究的な活動を改善することが可能になる。また、当該手法を教員に指導する方法として、「縦糸・横糸モデル」に基づく教師教育用ゲーミング教材も開発し、その効果も検証した。これにより、教師が適切な探究活動を設計できるようになり、カリキュラム改革を進めることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (53 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (45 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新逆向き設計に基づく情報Ⅰ「総合演習」の設計と年間指導計画2023

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 20 Pages: 9-16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入学共通テスト「情報」サンプル問題の批判的検討2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 19 Pages: 3-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2021年度東京工業大学「数学科/理科教育法実践演習Ⅱ」における教育実践研究の指導と高大連携の試み2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 19 Pages: 41-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情報社会の問題解決とデータアナリシス2021

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 18 Pages: 3-12

    • NAID

      120007096880

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 総合から各教科への逆向き設計を促す教師教育用仮想授業ゲームの設計フレームワークの検討と実践2021

    • Author(s)
      松田稔樹, 野本文彦
    • Journal Title

      Informatio

      Volume: 18 Pages: 13-14

    • NAID

      120007096878

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 問題解決の縦糸・横糸モデルに基づく教育実践研究の方法2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Journal Title

      アクティブラーニング研究

      Volume: 1 Pages: 15-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Virtual Lesson Game for Prompting Teachers to Change Their Instructional Style to Promote the Integration and Utilization of Knowledge in Problem-solving2019

    • Author(s)
      TOSHIKI MATSUDA
    • Journal Title

      Hamada, R., Soranastaporn, S., Kanegae, H., Dumrongroiwatthana, P., Chaisan, S., Rizzi, P. and Dumblekar V., (Eds.) Neo-Simulation and Gaming Toward Active Learning

      Pages: 542-553

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科「探究活動」の改善を図る新逆向き設計に基づくゲーミング教材開発2023

    • Author(s)
      浅野智亮, 松田稔樹
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Design of Science Exploration Activities and a Gaming Instructional Material for Water Quality Improvement2022

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning Online 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an Instructional Material on SDGs for PBL in Mathematics2022

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新・逆向き設計に基づく教科の単元指導計画用記述項目の検討2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新・逆向き設計に基づく探究活動の指導計画作成指導2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学び続ける教員を養成する教職履修カルテ用e-portfolio2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーミング教材開発を指導するブレンド型授業の再設計2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実践研究の学びと成果発信を支援するe-portfolio2022

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] さまざまなタイプの授業設計活動を通じた教職課程履修生の問題解決力修得の継続的支援2021

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 逆向き設計に基づく高校数学「課題学習」の課題設定とゲーミング教材の検討2021

    • Author(s)
      永原健大郎, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会春期全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 共通テストのサンプル問題『情報』に関する批判的検討2021

    • Author(s)
      松田稔樹, 萩生田伸子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新逆向き設計に基づく中学校数学課題学習のテーマ検討2021

    • Author(s)
      永原健大郎, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Designing Problem-Based Learning Activities of Mathematics to Develop Gaming Instructional Materials based on the New Backward Design Method2021

    • Author(s)
      Kentaro Nagahara, Toshiki Matsuda
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新・逆向き設計手法に基づき検討した指導すべき見方・考え方2021

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的な問題を教育的手段で解決するNeo教育工学体系の構築2021

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Backward Design Checklist for PBL Lessons to Help Development and Utilization of Gaming Instructional Materials2021

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda, Kentaro Nagahara
    • Organizer
      Innovate Learning Summit 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新・逆向き設計に基づく理科「探究活動」用教材の開発2021

    • Author(s)
      浅野智亮, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 政策評価方法を指導する数学「課題学習」教材2021

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 水質改善課題を例とした理科探究活動用ゲーミング教材開発のための学習活動の定式化2021

    • Author(s)
      松田稔樹, 浅野智亮
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会 秋期全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Template of Virtual Lesson Games to Instruct Backward Design Method2021

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      SITE 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Which is More Important in Information Science Curricula:Computational Thinking or Digital Citizenship?2021

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      2021 Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Backward Design by Setting STEM Education Goals before Designing S-TE-M Subjects Lessons: A Trial in a Teacher Promotion Course2020

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      Innovate Learning Summit 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design of Gaming Instructional Materials to Cultivate a Problem-solving Ability by Utilizing Statistical Data Analysis Methods2020

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」から各教科に向けた逆向き設計の指導2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な問題解決に役立つ授業の設計を促す教師教育用仮想授業ゲームのテンプレート2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的な問題を教育を通じて解決するための教育技術の体系化-SIG-10活動の方向性を議論する場として-2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 縦糸・横糸モデルに基づく教職履修カルテVer.2の開発2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教育用ゲーミング教材の設計フレームワーク2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 縦糸・横糸モデルに基づく教育実践研究指導用e-learning教材2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 縦糸・横糸モデルに基づくe-portfolioとゲーミング教材の開発環境2020

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決型のデータサイエンス教育教材の実践と課題2020

    • Author(s)
      神部順子, 山口敏和, 小原裕二, 竹村徳倫, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Metacognitive Aware and Informed Instruction of Problem-Solving2020

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      2020 Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Virtual Lesson Game for Encouraging Mathematics Teachers to Perform PBL2020

    • Author(s)
      Yumi Mizuno, Toshiki Matsuda
    • Organizer
      2020 Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 問題解決の縦糸・横糸モデルに基づく統計教育の改善(2)-大学院教育工学コース学生を対象とした実践-2019

    • Author(s)
      松田稔樹, 竹村徳倫, 栗山直子, 萩生田伸子, 松尾由美, 山口敏和, 小原裕二
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会春期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決の縦糸・横糸モデルに基づく統計教育の改善(3)-授業支援のためのゲーミング教材の開発-2019

    • Author(s)
      竹村徳倫, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会春期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Designing An E-learning Module to Develop Problem-Solving Abilities Consistently and Independently Using Various Content2019

    • Author(s)
      Toshiki Matsuda
    • Organizer
      Ed-Media 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 汎用的問題解決のための用語や表現の変換の学習2019

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本情報科教育学会第12回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「縦糸・横糸モデル」の系統的指導モジュールの再設計2019

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決の縦糸・横糸モデルによる統計教材の開発~二変数間の関係2019

    • Author(s)
      山口敏和, 竹村徳倫, 小原裕二, 神部順子, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決力として統計的データ分析方法を指導するゲーミング教材と授業カリキュラム-数学的な説明やツールを用いた操作実習を強調する授業から脱するために-2019

    • Author(s)
      松田稔樹, 竹村徳倫, 玉田和恵
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決力として統計的データ分析手法を指導するゲーミング教材の開発~2変数間の関係に関する教材の実践と改善案の検討2019

    • Author(s)
      山口敏和, 竹村徳倫, 小原裕二, 神部順子, 玉田和恵, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決力として統計的データ分析手法を指導するゲーミング教材の開発~「主成分分析と因子分析」用ゲーミング教材の開発2019

    • Author(s)
      星名由美, 竹村徳倫, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決のためのデータ分析方法を指導するゲーミング教材の開発~クラスター分析の活用を促す教材2019

    • Author(s)
      神部順子, 玉田和恵, 松田稔樹, 竹村徳倫
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決力として統計的データ分析方法を指導する授業カリキュラム~学習成果の転移を促すための演習課題の試作2019

    • Author(s)
      岡田佳子, 松田稔樹
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史学習からの類推に基づく授業研究のあるべき考察の視点と模擬授業ゲームへの示唆2019

    • Author(s)
      松田稔樹
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 問題解決のためのデータサイエンス入門2021

    • Author(s)
      松田稔樹, 萩生田伸子(監修)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407349528
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi