Formulation of Systematic Instruction Methods of Problem-solving Based on the Warp and Woof Model and Development of Gaming Materials for Teacher Education
Project/Area Number |
19K02969
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Matsuda Toshiki 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (60173845)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 縦糸・横糸モデル / 新・逆向き設計手法 / 教師教育 / 教授活動ゲーム / ゲーミング教材 / 問題解決力 / 探究的活動 / 総合的な学習の時間 / 仮想授業ゲーム / 体系的・系統的指導 / 汎用モジュール / 教育実践研究 / 指導法 / 汎用的資質・能力 / 模擬授業ゲーム / e-portfolio |
Outline of Research at the Start |
本研究では、①縦糸・横糸モデルに基づく汎用的な問題解決力を継続的・系統的に指導する方法を定式化する。また、②それを教師教育に適用し、教員に当該の指導法を修得させる実践を行い、効果検証する。この時、③定式化や効果検証の方法として、縦糸・横糸モデルを指導するゲーミング教材用の汎用モジュールを開発したり、それを既開発の教職履修カルテ用e-portfolioや模擬授業ゲームに組み込み、効果検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, firstly, a method to cultivate problem-solving abilities systematically was formulated based on the Warp and Woof model of problem solving. Secondly, gaming instructional materials to realize model-based instructions in STEM subject areas were developed and practices to verify their effects were conducted. Thirdly, in order to cultivate problem-solving abilities by associating subject areas with the period of integrated studies (PIS), the New Backward Design method was proposed. In this method, activities to evaluate SDGs policies are set for the PIS, their sub-problems are set for exploration activities in each subject area, and domain-specific knowledge and ways of viewing and thinking necessary to be used in exploration activities are planned to be taught in regular class. Fourthly, virtual lesson games to teach that method for student teachers were developed and their effects were verified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今、学校教育では、思考力・判断力の育成を重視した教育が求められている。本研究は、従来の教育が汎用的能力の育成に失敗してきた理由を考察したBruerの主張を参考に、「問題解決の縦糸・横糸モデル」をメタ認知知識として明示的に提供し、メタ認知技能の働かせ方をゲーミング教材でコーチングする手法を提案・実現し、効果検証した。これによって、各教科の探究的な活動を改善することが可能になる。また、当該手法を教員に指導する方法として、「縦糸・横糸モデル」に基づく教師教育用ゲーミング教材も開発し、その効果も検証した。これにより、教師が適切な探究活動を設計できるようになり、カリキュラム改革を進めることが期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(53 results)
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[Journal Article] Virtual Lesson Game for Prompting Teachers to Change Their Instructional Style to Promote the Integration and Utilization of Knowledge in Problem-solving2019
Author(s)
TOSHIKI MATSUDA
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Journal Title
Hamada, R., Soranastaporn, S., Kanegae, H., Dumrongroiwatthana, P., Chaisan, S., Rizzi, P. and Dumblekar V., (Eds.) Neo-Simulation and Gaming Toward Active Learning
Pages: 542-553
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