• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

nalysis of learning activities outside of class time and support for feedback to students using gamification

Research Project

Project/Area Number 19K02971
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Ohira Shigeki  名古屋大学, 情報基盤センター, 助教 (60339695)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習分析 / ゲーミフィケーション / 授業時間外学習 / 学習履歴 / 学習モチベーション
Outline of Research at the Start

学習活動に対してゲーミフィケーションを導入することにより、主体性に欠ける学生のモチベーション向上と学習活動の活性化を促し、授業改善や学習理解につながるデータを積極的に収集する手法の実現を目指す。具体的な学習状況として、授業時間外の学習を想定し、講義資料の内容理解を深める行為やコミュニケーションの活性化、教員・学生への適切なフィードバックを行うためのゲーミフィケーションについて検討する。

Outline of Final Research Achievements

Although BYOD and digital textbooks are making it possible to grasp the learning progress in real time, it is expected to collect in-depth activity histories that directly lead to class improvement and learning understanding. This study introduced and extended "BookRoll" to enable learners to easily leave comments on slide elements in PowerPoint documents from any device, and to share with other learners the level of comprehension they have entered during and outside of class time, and the errors and incomprehensible parts of the documents they have pointed out, leading to improved comprehension and brushed-up materials. The feedback to students who did not fully understand the content was confirmed to contribute to the maintenance of learning motivation and understanding of the content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学生の学習状況はさまざまであり、主体的な学生から学習履歴を取得することは比較的容易であるが、主体的に学ぶ姿勢が感じられない学生から取得することは困難である。しかも、容易に授業内容を理解できる学生から取得できる情報は、授業改善や学習理解への寄与が限定的であるため、必然的に授業内容を十分に理解できていない学生や主体的に学ぶ姿勢に乏しい学生へのアプローチが重要となる。ラーニング・アナリティクスの対象となる授業時間外の学習履歴を学習の主体性に欠ける学生からも収集するにはどうすればよいかを問うことに意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] LMS経由で手書きレポートを返却するWebサービス「かみレポ」の開発・評価2020

    • Author(s)
      大平茂輝, 清谷竣也, 伊藤瑠哉, 岡本康佑, 谷川右京, 出口大輔, 戸田智基
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: 6(1) Pages: 5268-5268

    • NAID

      170000181716

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 機械学習を用いた要修正なスライドの自動発見2020

    • Author(s)
      川瀬卓也, 大平茂輝, 長尾確
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi