• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of support environments in the development, operation and improvement of MOOCs

Research Project

Project/Area Number 19K02972
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Sakai Hiroyuki  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (30283906)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森村 吉貴  京都大学, 学術情報メディアセンター, 准教授 (80578279)
岡本 雅子  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 特定講師 (50736783)
ウィジェラタナ イサンカ  京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 特定研究員 (10817109)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsMOOC / オープンエデュケーション / オンライン授業 / ダッシュボード / 大学教育 / 支援ダッシュボード / 教員の経験の構造化 / 学習履歴データ
Outline of Research at the Start

新たな高等教育の提供手段としてMOOC (Massive Open Online Courses) が世界的な広がりをみせているが、教員は既存の経験とは異なる方法やアプローチで講義の制作を行う必要があり、それに対して専門スタッフによる適切な支援が重要となる。本研究では、MOOCの制作・実践を通じた教員の経験を明らかにし、専門スタッフが教員に対して行う支援の構造化を図るとともに、MOOC支援ダッシュボードを用いた実際の支援を通じてその効果を検証する。これにより、MOOCの提供教員に対する効果的な支援が可能となり、他機関のMOOCの支援組織が利用可能な支援モデルを提供できる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is (1) to clarify university teachers' experiences in developing and operating Massive Open Online Courses (MOOC) through interview surveys and (2) to develop a support dashboard to identify and visualize useful feedback information for improving lectures obtained from learning log data in order to verify the effectiveness of the dashboard through actual practice. For the former, semi-structured interviews with MOOC instructors were conducted, but no obvious results regarding the categorization and structuring of their experiences were obtained. For the latter, a dashboard system available on an Open edX-based MOOC platform was developed, suggesting that the system is fully functional in using the support staff.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果であるMOOC支援ダッシュボードは、世界的に普及しているOpen edXベースのMOOCプラットフォームで利用可能な汎用性の高いシステムであり、講義のモニタリングや改善情報の把握、複数講義間の比較が容易な環境を実現しており、その社会的意義は大きい。特にコロナ禍以降の高等教育において重要性が飛躍的に高まったオンライン授業への今後の活用も期待できる。異なる多層的なMOOC提供環境の分類に関しても、多数のMOOC実践より得られた成果であり、国内外でMOOCを開発・提供する高等教育機関にとって有益な知見として学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2020 2019

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Development of MOOC Data Management Portal for Instructors and Production Team2022

    • Author(s)
      Isanka Wijerathne, Masako Okamoto, Yoshitaka Morimura and Hiroyuki Sakai
    • Organizer
      第21回情報科学技術フォーラム(FIT2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学におけるMOOCの多層的提供環境の構築と可能性2022

    • Author(s)
      酒井博之・ウィジェラタナ・イサンカ・岡本稚子
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] MOOC プラットフォーム edX 上で獲得される学習データの可視化基盤の構築2022

    • Author(s)
      森村吉貴・横山慎・Isanka Wijerathne・岡本雅子・酒井博之
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新型コロナウィルス感染症拡大防止のために実施した工学系基礎科目におけるオンデマンド型授業実践の評価2020

    • Author(s)
      岡本雅子・酒井博之
    • Organizer
      大学ICT推進協議会年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] MOOC・SPOCを核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか2019

    • Author(s)
      山田剛史・勝間理沙・長沼祥太郎・岡本雅子・酒井博之
    • Organizer
      大学ICT推進協議会年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Creating various online learning opportunities using a Small Private Online Course environment2019

    • Author(s)
      Hiroyuki Sakai, Isanka Wijerathne, Masako Okamoto
    • Organizer
      Open Education Global Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi