Development of support environments in the development, operation and improvement of MOOCs
Project/Area Number |
19K02972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Sakai Hiroyuki 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (30283906)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森村 吉貴 京都大学, 学術情報メディアセンター, 准教授 (80578279)
岡本 雅子 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 特定講師 (50736783)
ウィジェラタナ イサンカ 京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 特定研究員 (10817109)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | MOOC / オープンエデュケーション / オンライン授業 / ダッシュボード / 大学教育 / 支援ダッシュボード / 教員の経験の構造化 / 学習履歴データ |
Outline of Research at the Start |
新たな高等教育の提供手段としてMOOC (Massive Open Online Courses) が世界的な広がりをみせているが、教員は既存の経験とは異なる方法やアプローチで講義の制作を行う必要があり、それに対して専門スタッフによる適切な支援が重要となる。本研究では、MOOCの制作・実践を通じた教員の経験を明らかにし、専門スタッフが教員に対して行う支援の構造化を図るとともに、MOOC支援ダッシュボードを用いた実際の支援を通じてその効果を検証する。これにより、MOOCの提供教員に対する効果的な支援が可能となり、他機関のMOOCの支援組織が利用可能な支援モデルを提供できる。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is (1) to clarify university teachers' experiences in developing and operating Massive Open Online Courses (MOOC) through interview surveys and (2) to develop a support dashboard to identify and visualize useful feedback information for improving lectures obtained from learning log data in order to verify the effectiveness of the dashboard through actual practice. For the former, semi-structured interviews with MOOC instructors were conducted, but no obvious results regarding the categorization and structuring of their experiences were obtained. For the latter, a dashboard system available on an Open edX-based MOOC platform was developed, suggesting that the system is fully functional in using the support staff.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果であるMOOC支援ダッシュボードは、世界的に普及しているOpen edXベースのMOOCプラットフォームで利用可能な汎用性の高いシステムであり、講義のモニタリングや改善情報の把握、複数講義間の比較が容易な環境を実現しており、その社会的意義は大きい。特にコロナ禍以降の高等教育において重要性が飛躍的に高まったオンライン授業への今後の活用も期待できる。異なる多層的なMOOC提供環境の分類に関しても、多数のMOOC実践より得られた成果であり、国内外でMOOCを開発・提供する高等教育機関にとって有益な知見として学術的・社会的意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(6 results)