• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on improving learning behavior through visual feedback of learning strategies

Research Project

Project/Area Number 19K02975
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Fukuzumi Noriaki  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (80801878)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村上 達也  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (00743791)
野中 陽一朗  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (30735270)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習方略 / 関連づけ / フィードバック / 関連づけ方略 / 大学生
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,大学生の学習方略尺度を開発し,視覚的フィードバックによる大学生の学習行動を改善し,その効果検証を視覚的フィードバックの情報量と視認性の適切さを高めることで,その有効性をさらに高め,簡便で有効な視覚的フィードバックを提案することを目的としている。学習方略は,大学生における重要な学力の要素とされることから,学習方略尺度の結果をグラフ化し,視覚的にフィードバックすることで,大学生の学習行動を改善し,エビデンスに基づいた形での,大学生に簡便で有効な視覚的フィードバックを提案することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The present study investigated the learning strategies for classes by university students, and its visual feedback was examined. The results were as follows; validity of the scale was examined through confirmatory factor analysis, intercorrelations among subscales and their correlations with other scale. Alpha coefficients were calculated to study the reliability of the scale. In conclusion, the learning strategies for classes had sufficient reliability and validity and its visual feedback had a possibility to improve the degree of learning behaviors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習方略は,大学生における重要な学力の要素とされるが,どのように大学の授業を関連づけて学習しているのかは明らかにされていない。学習方略について,簡便な授業の関連づけ尺度を作成し,視覚的なフィードバックの効果を検討することで,大学生の学習行動の改善に役立つことが考えられる
.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020

All Book (4 results)

  • [Book] 第14章 学級集団(学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために)2021

    • Author(s)
      福住紀明
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 第9章 子どもの学習過程を理解する:行動主義的な学習理論(学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために)2021

    • Author(s)
      村上達也
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831799
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 第6章 幼児期・児童期の発達課題に応じた教育相談2020

    • Author(s)
      福住紀明
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831256
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 第4章 心理検査とその応用2020

    • Author(s)
      村上達也
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831256
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi