Project/Area Number |
19K02984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KISHI MAKIKO 明治大学, 国際日本学部, 専任准教授 (80581686)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
青山 征彦 成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (60337615)
今野 貴之 明星大学, 教育学部, 准教授 (70632602)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | アクターネットワーク理論 / 学習環境デザイン / パフォーマンス / ニューマテリアリズム / エージェンシー / アートベース・リサーチ / インプロ(即興演劇) / アクターネットワーク論 / 地域連携 / ディベート / 大学連携 / オンライン研修 / 教材開発 / 自己エスノグラフィー / パフォーマンス心理学 / インプロ / フィリピン / VR / アクションリサーチ / 高等教育 / ミャンマー / 教育環境 / 社会–技術的アレンジメント |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,高等教育の学生がICTを活用しながら即興的・協働的に知識を構築していく教育環境を構成する社会ー技術的ネットワークの構造を明らかにすると同時に,その環境を作り変えたり,生み出したりするための資質・能力(エージェンシー)を高めるするための教育環境を開発することである.学生自身が変化しつづける環境(モノや技術を含)を活用しながら知識を生成(構築)していく教育環境をデザインするため,本研究ではアクターネットワーク論を理論的枠組みとし,知識生成の場をテクノロジーと人が融合するハイブリッドな集合体として捉え,それを生み出すためのアクションリサーチを行い,その知見をもとに教育環境を開発する.
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Outline of Final Research Achievements |
This study employs Actor-Network Theory (ANT) as a theoretical framework to elucidate the socio-technical network structures that facilitate the impromptu and collaborative knowledge construction of higher education students using ICT. The main achievements of this research are threefold. Firstly, from a theoretical perspective, the study introduces the concept of performance to ANT, thereby updating the notion of agency. Secondly, insights were gained from case studies of seminar practices in higher education and fieldwork conducted both domestically and internationally. Lastly, the study developed educational materials for teachers to design environments that enhance student agency.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は主に2つある. 第一に,現場での実践と理論的な把握を両輪とした弁証法的に研究を展開したことである.ANTを理論的枠組みとし,どのようなアレンジメントが学び手のエージェンシーを最大限発揮しうるのかを検討すると同時に,実践研究を通してANTから実践を捉える意義と課題を明らかにした. 第二に,ANTの観点から,人間とモノ,社会と技術を切り分けず,両者が不可分な統一体として実践を捉えることで,メリトクラシーを超える「新しい能力観」を提示できたことである.人間の能力も問題も個人に内在するものではなく,アレンジメントによって生成されるという視点は学習環境デザイン研究を発展させる視点となる.
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