Developing an interaction function with compilers for card operation-based programming learning system
Project/Area Number |
19K02987
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Hiroshima Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加島 智子 近畿大学, 工学部, 講師 (30581219)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | プログラミング / カード操作方式 / 学習支援 / 認知負荷 / 対話機能 / 分節化 / C言語 |
Outline of Research at the Start |
カード操作方式による学習支援システムが開発されている.実際の講義での利用から有効性は示唆されている.一方で,カード操作方式に基づく学習システムの正誤判定はカード順列の単純マッチングでのみ行われている.そこで本研究では,カードの並びからプログラムを組み立て,プログラムをコンパイル・実行可能な仕組みを整備し,コンパイラとの対話を通じ実行結果を応答できるようにする.
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we design and develop interaction function to some compiler systems and implement feedback function of execution results for the card operation-based programming learning support system. Solving these issues will enable further learning support, such as reducing the load on professors, learning multi programming languages, and exploratory learning activities through the interaction with compiler. Furthermore, we can clarify research questions such as "Can the card operation-based programming learning support system enhance learning effectiveness in terms of motivation and time-to-learning efficiency by providing interaction function similar to actual programmming?" or "Is the card operation-based programming learning support system useful in implementing existing learning theories?"
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
カード操作方式による学習支援システムは,一般的なコーディング主体の学習と同等の学習効果を有しながら,学習時間を短縮できる効率的な学習方法であることが明らかにされた.一方で,その正誤判定は,カード順列の単純マッチングでのみ行われている.そのため,実際のコーディングと同様の対話的なフィードバックを行うことができない.今回,本研究により,カード順列から実際のコードを生成し実行結果をフィードバックできるようになった.これにより,教授者の負担軽減のみならず,実行結果の足場かけの機会としての活用などといった教育の改善が可能となり,カード操作方式の更なる学術的な貢献が可能となった.
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Report
(4 results)
Research Products
(37 results)