• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an interaction function with compilers for card operation-based programming learning system

Research Project

Project/Area Number 19K02987
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHiroshima Institute of Technology

Principal Investigator

Matsumoto Shimpei  広島工業大学, 情報学部, 教授 (30455183)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加島 智子  近畿大学, 工学部, 講師 (30581219)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsプログラミング / カード操作方式 / 学習支援 / 認知負荷 / 対話機能 / 分節化 / C言語
Outline of Research at the Start

カード操作方式による学習支援システムが開発されている.実際の講義での利用から有効性は示唆されている.一方で,カード操作方式に基づく学習システムの正誤判定はカード順列の単純マッチングでのみ行われている.そこで本研究では,カードの並びからプログラムを組み立て,プログラムをコンパイル・実行可能な仕組みを整備し,コンパイラとの対話を通じ実行結果を応答できるようにする.

Outline of Final Research Achievements

In this research, we design and develop interaction function to some compiler systems and implement feedback function of execution results for the card operation-based programming learning support system. Solving these issues will enable further learning support, such as reducing the load on professors, learning multi programming languages, and exploratory learning activities through the interaction with compiler. Furthermore, we can clarify research questions such as "Can the card operation-based programming learning support system enhance learning effectiveness in terms of motivation and time-to-learning efficiency by providing interaction function similar to actual programmming?" or "Is the card operation-based programming learning support system useful in implementing existing learning theories?"

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

カード操作方式による学習支援システムは,一般的なコーディング主体の学習と同等の学習効果を有しながら,学習時間を短縮できる効率的な学習方法であることが明らかにされた.一方で,その正誤判定は,カード順列の単純マッチングでのみ行われている.そのため,実際のコーディングと同様の対話的なフィードバックを行うことができない.今回,本研究により,カード順列から実際のコードを生成し実行結果をフィードバックできるようになった.これにより,教授者の負担軽減のみならず,実行結果の足場かけの機会としての活用などといった教育の改善が可能となり,カード操作方式の更なる学術的な貢献が可能となった.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 2 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Improving User Experience of C Programming Language Learning System for Beginners in Error Correction Learning2022

    • Author(s)
      Shimpei Matsumoto, Shuichi Yamagishi, Kosuke Kaida
    • Journal Title

      Information Engineering Express

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/iee.v8.i1.527

    • ISSN
      2185-9884, 2185-9892
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluating the Usefulness of C Language Learning Support System as a Learning Analytics Tool2022

    • Author(s)
      Shimpei Matsumoto, Akifumi Ohno, Kosuke Kaida
    • Journal Title

      Information Engineering Express

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/iee.v8.i1.622

    • ISSN
      2185-9884, 2185-9892
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Pre- and Post-survey of the Achievement Result of Novice Programming Learners - On the Basis of the Scores of Puzzle-Like Programming Game and Exams After Learning the Basic of Programming2020

    • Author(s)
      Tomoya Iwamoto, Shimpei Matsumoto, Shuichi Yamagishi, Tomoko kashima
    • Journal Title

      Transactions on Engineering Technologies

      Volume: 1 Pages: 130-142

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] C言語初学者及びその教授者のためのサーバ・クライアントに基づくプログラミング学習支援システムの 開発2020

    • Author(s)
      松本慎平, 大下昌紀, 買田康介
    • Journal Title

      電気学会論文誌C(電子・情報・システム部門誌)

      Volume: Vol.140, No.9 Pages: 1096-1109

    • NAID

      130007894831

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初学者向けCSアンプラグドを用いたプログラミング教育の実践と評価2020

    • Author(s)
      加島智子, 松本慎平
    • Journal Title

      情報教育

      Volume: Vol.2, No.1 Pages: 1-8

    • NAID

      130007839757

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング学習前に行われたプログラミングゲームの理解度とその学習後の到達度との関係分析 - アルゴロジックの利用とその学習データの活用を通じて -2020

    • Author(s)
      松本慎平, 加島智子,山岸秀一
    • Journal Title

      情報教育

      Volume: Vol.2, No.1 Pages: 18-27

    • NAID

      130007839765

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Factor Analysis to Examine the Effect and Expectation of Reading Simple Source Codes for Improving Programming Skill2019

    • Author(s)
      Shimpei Matsumoto, Tomoko Kashima, Shuichi Yamagishi
    • Journal Title

      Information Engineering Express

      Volume: Vol.5, No.1 Pages: 73-85

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of Web-Based Programming Learning Support System with Graph Drawing of Mathematics as a Learning Task2019

    • Author(s)
      Tomoya Iwamoto, Shimpei Matsumoto
    • Journal Title

      Proc. of 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics

      Volume: 1 Pages: 302-305

    • DOI

      10.1109/iiai-aai.2019.00067

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Improving User Experience of C Programming Language Learning System for Novices2019

    • Author(s)
      Masanori Oshita, Kosuke Kaida, Shimpei Matsumoto
    • Journal Title

      Proc. of 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics

      Volume: 1 Pages: 306-309

    • DOI

      10.1109/iiai-aai.2019.00068

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A New Concept of Distance Modified by Levenshtein Distance for Clarifying the Learning Processes in Card Operation-Based Programming Learning Support System2019

    • Author(s)
      Shoko Morinaga, Shimpei Matsumoto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima
    • Journal Title

      Proc. of 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics

      Volume: 1 Pages: 310-313

    • DOI

      10.1109/iiai-aai.2019.00069

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 空欄補填によるC言語プログラミング学習課題の作問学習支援システムの開発2022

    • Author(s)
      重松大志, 松本慎平
    • Organizer
      第87回情報システム研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング読解学習におけるリファクタリング原則の適用可能性調査― メソッド分割の分析 ―2022

    • Author(s)
      前田暉正, 松本慎平
    • Organizer
      第87回情報システム研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] チャンクの考えによるカード操作方式によるプログラミング学習支援法の提案2020

    • Author(s)
      倉本隼
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カード操作方式におけるプログラミング学習支援システムにおけるラーニングアナリティクス2020

    • Author(s)
      岩本颯
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究会発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初学者向けプログラミング学習支援システムHello Cを用いたシンタックスエラー修正学習用機能の提案2020

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 意味のある部分単位でのソースコード読解技能の習得を狙いとしたプログラミング学習支援システムの開発に関する研究2020

    • Author(s)
      平谷明生
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カード操作方式に基づくプログラミング学習支援システムの学習ログ活用法の検討2020

    • Author(s)
      作田康陽
    • Organizer
      日本経営システム学会イノベーション指向データ分析研究部会2019年度第4回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング初学者を対象とした知能処理の基礎を学習するための教材開発に関する研究2020

    • Author(s)
      小田樹
    • Organizer
      日本経営システム学会イノベーション指向データ分析研究部会2019年度第4回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] チャンク単位でのソースコード読解技能の習得を狙いとしたプログラミング学習支援システムの開発に関する研究2020

    • Author(s)
      三宝帝斗
    • Organizer
      日本経営システム学会イノベーション指向データ分析研究部会2019年度第4回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] C言語学習におけるシンタックスエラー修正速度向上のための学習手法の提案と評価2020

    • Author(s)
      買田康介
    • Organizer
      第81回情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多種多様な学習支援手法に対応した初学者向けC言語学習支援システムに対するプログラム空欄補填形式の学習支援機能の実装と分析2020

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      第81回情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初学者向けC言語学習支援システムの実践と評価2019

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      第21回 IEEE Hiroshima Student Symposium
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コーディング未経験者のためのゲーム開発によるプログラミング学習支援システムの開発2019

    • Author(s)
      岩本朋也
    • Organizer
      第21回 IEEE Hiroshima Student Symposium
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] チャンク方略を利用したカード操作方式によるプログラミング学習支援システムの実践とその学習における認知負荷の測定2019

    • Author(s)
      森永笑子
    • Organizer
      第21回 IEEE Hiroshima Student Symposium
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Web-Based Programming Learning Support System with Graph Drawing of Mathematics as a Learning Task2019

    • Author(s)
      Tomoya Iwamoto
    • Organizer
      2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improving User Experience of C Programming Language Learning System for Novices2019

    • Author(s)
      Masanori Oshita
    • Organizer
      2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics2019

    • Author(s)
      Shoko Morinaga
    • Organizer
      2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゲーム開発を題材としたプログラミング学習支援システムのユーザインタフェースの改善2019

    • Author(s)
      岩本朋也
    • Organizer
      令和元年度(第70回)電気・情報関連学会中国支部連合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] チャンク方略を利用したカード操作方式によるプログラミング学習支援システムの研究2019

    • Author(s)
      森永笑子
    • Organizer
      令和元年度(第70回)電気・情報関連学会中国支部連合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] C言語学習支援システムの開発とその課題取得機能および解答提出機能の効果2019

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      令和元年度(第70回)電気・情報関連学会中国支部連合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学及び物理課題を題材としたゲーム開発学習教材の開発と試用2019

    • Author(s)
      岩本朋也
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] C言語初学者のためのリアルタイムモニタリングシステムの有用性の評価2019

    • Author(s)
      森永笑子
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カード操作方式による学習支援システムにおけるフィードバック方式の提案2019

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習意欲向上を目的としたC言語におけるI/Oエラー修正学習手法の提案2019

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      2019年 電気学会 電子・情報・システム部門大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カード操作方式によるプログラミング学習支援システムにおける学習者の活動に基づく学習課題の特徴分析2019

    • Author(s)
      森永笑子
    • Organizer
      第80回情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎数学における関数の本質的理解を支援するためのプログラミング学習支援システムの開発2019

    • Author(s)
      岩本朋也
    • Organizer
      第79回情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初学者向けプログラミング学習システムにおける学習者支援機能の有用性評価のための実験方法の設計2019

    • Author(s)
      大下昌紀
    • Organizer
      第78回情報システム研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi