• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of a workshop for new academic and administrative staff to foster perception of University Social Responsibility.

Research Project

Project/Area Number 19K02988
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShikoku University Junior College

Principal Investigator

TOMIOKA Naomi  四国大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (00644262)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大野 宏之  四国大学, 経営情報学部, 教授 (80787002)
栢木 紀哉  龍谷大学, 経営学部, 准教授 (40300389)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
KeywordsUSR(大学の社会的責任) / FD(faculty development) / SD(Staff development) / ICT / USR(大学の社会的責任) / FD(Faculty Development) / ICT(情報通信技術) / USR / FD
Outline of Research at the Start

本研究は,USR(大学の社会的責任)意識を醸成するための教職員初任者研修を最新の教育方法を導入して開発すること,および研修前後における教職員の業務に対する意識の変化と組織運営への影響を測定評価することを目的とする。研修は教職員に対話を促し,自身の考えを引き出す方法をとる。海外での事例を参考にし,ICT(情報通信技術)を活用して対話や思考を促進する教育方法を導入することにより,参加者は体験的に教育方法も学ぶことができる。自己評価のため,ルーブリックを作成し,意識変化を調査する。さらに,研修翌年に受講者がどのように学んだことを生かしているかインタビューし,意識変化による組織運営への影響を考察する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a training program for new faculty members and new administrative staff to participate collaboratively in fostering USR (University Social Responsibility) perception, to develop an ICT tool to facilitate dialogue in the training, and to evaluate the training program by measuring changes in participants' perceptions of their own work and its impact on organizational management through the training. The results of this study are (1) the development of a training program for new university staff to foster USR perceptions, (2) the development and implementation of a facilitation support system tool, and (3) indications that the developed training program increased participants' perceptions of the social value of their work and also influenced their motivation and engagement in their work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、①大学での研修に仕事の価値認識を扱う研修の提案、対話を促進するファシリテーション支援ツールの開発、などの教育工学的意義、および②社会的責任を学ぶと自分の仕事の社会的価値の認識が高まることや、その結果、動機づけやエンゲージメントを高めると示唆した教育心理学的意義があげられる。
社会的意義は、①本研修にが社会に価値を提供することのできる人材を育成し,より良い社会の実現に貢献できる可能性があること、②授業でのアクティブラーニングや会議においてファシリテーションを行い,組織内で対話を生み出す力を高める可能性があることである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Changes in Perception of Work Value Before and After New University Staff Training2024

    • Author(s)
      富岡 直美、栢木 紀哉
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 48 Issue: 1 Pages: 207-216

    • DOI

      10.15077/jjet.47065

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2024-05-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Faculty and Staff Development to Foster Awareness on University Social Responsibility2021

    • Author(s)
      富岡 直美, 田中 智子, 大野 宏之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 443-451

    • DOI

      10.15077/jjet.44066

    • NAID

      130008003182

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学生を対象とした社会的責任研修の開発と評価2024

    • Author(s)
      富岡直美, 栢木紀哉
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 従業員の自律的な外発的動機付けに関する一考察2023

    • Author(s)
      富岡直美, 栢木紀哉
    • Organizer
      産業・組織心理学会第38回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Changes in value awareness through staff training: fostering university social responsibility2022

    • Author(s)
      Naomi Tomioka
    • Organizer
      European Association International Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 未熟練ファシリテーターのための研修支援システムに関する研究2022

    • Author(s)
      栢木紀哉、富岡直美
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 新任者を対象としたFD・SD 前後における価値意識の変化 ―USR への意識の醸成を目指してー2021

    • Author(s)
      富岡 直美・栢木 紀哉
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] USR意識を高めるためのFD・SD研修:初任者を対象とした実践報告2019

    • Author(s)
      富岡直美,田中智子,大野宏之
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi