• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Lesson Structuring System for School-Based Collaborative Lesson Study

Research Project

Project/Area Number 19K02998
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Sakamoto Masanobu  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / ソフトウェア開発 / 学校基盤 / 協働 / 授業諸要因 / 授業分析システム / 恊働
Outline of Research at the Start

2019年度から3ヶ年度の計画で、1)授業構造化システムの開発と、2)ソフトウェアの評価を実施する。
具体的には、先行研究の調査、蓄積している授業記録の分析、授業諸要因の解明、授業構造化システムの開発、学校を基盤とする研究の実現を目指した研修に適用したシステムの評価という課題を設定し、それを遂行する。
本研究では、国内の研究者・実践者の協力を得て、本システムの検証を行う。また、Lesson StudyやLesson Analysisに熱心に取り組んでいる海外の研究者・実践者の協力も得て、海外における研修でも本システムが利用できるか否かを検証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop and evaluate a system for teachers to collaboratively engage in class research and analysis at schools.
In this study, we developed a system that, in addition to recording classroom speech, visualizes and displays the amount of speech by the teacher and students, the position of the first occurrence of the focus word, the tendency of the appearance of the focus word, and the breakdown of the classroom scene (segmentation) based on this information. We also developed a prototype version of a method that uses images from a spy camera (a video camera worn next to the eyes) attached to the teacher to obtain the teacher's position in the classroom, and then displays the results of what the teacher is doing at that moment (speaking, writing, listening, or other).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、発言記録をもとに授業を構造的に解明する点に意味がある。これにより、教師が鍵となる語の初出を発言した人、全体的な発言のバランス、意識的・無意識的な教師の行動などを手がかりに振り返ることが可能になる。
とくに子どもの発言を再確認することで、発言内容はもちろん、発言の背景や理由を考える契機を教師に与えることができる。
授業研究は教師一人でするには困難な点もあるが、学校全体で協働することで文字起こしや討議を、印象論ではなく、同じデータ・結果を見ながら話すことができる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 一人一台端末利用の時代における「個性」と「個別」の再考2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 18-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校を基盤とした協働型授業研究2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      教育方法51 教師の自律性と教育方法

      Volume: 51 Pages: 123-136

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育のICT化に対する主観的・懐疑的で深い反省2021

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 410 Pages: 25-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オンライン教育の効果と課題2021

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 805 Pages: 12-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Possibility of Vocational Education in Social Studies in Elementary School: Based on a Class Analysis of Local Industry in 3rd Grade2020

    • Author(s)
      Masanobu Sakamoto
    • Journal Title

      Collection of Papers of AASVET 2020

      Volume: 13 Pages: 188-195

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業分析におけるデータサイエンス活用の可能性 -潜在的意味解析を用いた逐語記録の分節わけの試み-2019

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 66 Pages: 1-12

    • NAID

      120006821441

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教育の科学化を志向した授業記録とのオープンエンドな対話 -なぜ授業記録を使って分析するのか-2022

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・職業教育の国際的動向と日本の位置2022

    • Author(s)
      坂本將暢・京免徹雄・寳來敬章
    • Organizer
      日本職業教育学会第3回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同的な探究における子どもの多面的・多角的な思考様式の解明 -中間項を用いた潜在的諸要因の関連構造の明示化を通して-2021

    • Author(s)
      柴田好章・坂本將暢・埜嵜志保・岩崎公弥子・丹下悠史・田中眞帆・王瀟・鈴木正幸・水野正朗・花里真吾・Fauzan Ahdan NUSANTARA・王芳序
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ2:授業記録にもとづく比較授業分析 -日本の理科授業にみる学びの固有性と普遍性の探究-2021

    • Author(s)
      柴田好章・サルカールアラニモハメドレザ・坂本將暢・ファウザンアーダンヌサントラ・タンシャーリー
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決学習における多様な視点を有する子どもの思考の構造的把握~語彙の出現頻度と中間項を用いた子どもの発言の解明~2021

    • Author(s)
      岩崎公弥子・ファウザンアーダンヌサントラ・坂本將暢・柴田好章・石原正敬
    • Organizer
      中部教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中間項を用いた授業分析による発言の意図・含意・文脈の解明2020

    • Author(s)
      柴田好章・丹下悠史・田中眞帆・石原正敬・水野正朗・埜嵜志保・花里真吾・坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発言と解釈を接合する分析手法の提案 -日比らの授業諸要因とその関連構造にもとづく手続き-2020

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Potential Contribution of Lesson Analysis to Lesson Study in Pandemic Times2020

    • Author(s)
      Shirley Tan, Stephane Clivaz, Masanobu Sakamoto
    • Organizer
      WALS 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童・生徒主体の対話的な学習場面を特定する手法の開発と検討2020

    • Author(s)
      小國翔平・坂本將暢・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 潜在的意味解析を用いた授業記録の分節わけの試み2019

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Possibilities and Problems of Using ICT in Lessons: Case of High School Lesson in Japan2019

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      14th International Conference, Efficiency and Effectiveness of Educational Service
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dialogue with Data for Lesson Study and Lesson Analysis2019

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      International Conference, Science Education Towards 21st Century Skill, and Industrial Revolution 4.0
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi