• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualization of Classroom Activity Levels Based on Turn-taking in Classroom.

Research Project

Project/Area Number 19K02999
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Ichikawa Osamu  滋賀大学, データサイエンス学系, 教授 (00821612)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊達 平和  滋賀大学, データサイエンス学系, 准教授 (70772812)
右田 正夫  滋賀大学, 教育学系, 教授 (70335157)
田中 宏子  滋賀大学, 教育学系, 教授 (00324559)
糸乗 前  滋賀大学, 教育学系, 教授 (90324558)
辻 延浩  滋賀大学, 教育学系, 教授 (00378431)
磯西 和夫  滋賀大学, 教育学系, 名誉教授 (50223061)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords授業評価 / 授業活性度 / 音響イベント / 機械学習 / 授業内音声イベント / 深層学習 / ターンテーキング / マイクロフォンアレイ / 多チャンネル音声収録 / 音声イベント / ターンテイク / 音声データ / 可視化
Outline of Research at the Start

従来、「授業が活性化した状態」を客観的に計測する指標は存在しなかった。それを確立することを目指す。教師と生徒の発話のターンが良好であるか、生徒の発言が特定の生徒に偏っていないか、という情報をマイクロフォンアレイの技術により取得する。さらに、問いかけ発話や誉める言葉の抽出や教室内のざわつきの検知を併用することにより、授業の活性度の指標を道びく。従来研究にしばしば見られるような音声認識への過度の依存は避ける。滋賀大学教育学部附属中学校・小学校の協力を得て、実際の授業音声のデータを取得する。また、参観者や児童・生徒による授業評価、および教師の自己評価を参照データとすることで、指標の精度を評価する。

Outline of Final Research Achievements

In general, evaluating the quality of school teaching is a difficult task. The question of what constitutes good teaching varies widely from evaluator to evaluator, and evaluation is subjective. Therefore, we introduced a simplified metric called "class activity level" and worked to estimate it objectively using a machine learning model. This metric does not measure the quality of the class, but rather the turn-taking of speech between the teacher and the students, i.e., whether the class is interactive. We constructed a machine learning model to estimate this metric using only audio data recorded in the classroom. Although this metric is only one aspect of class evaluation, the advantage of this method is that it can automatically output an objective evaluation of the target class without human intervention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育の現場において、授業評価の方法は大きく2つに分けられる。ひとつは受講生に対してアンケートを行うものであり、もうひとつは他の講師などが授業を参観した上で評価を行うものである。しかし、これらは主観的な評価であり、評価者が変われば変化するという問題があった。
本研究では、授業評価の一部の側面に限定することになってしまうが、評価指標を算出する客観的な条件を定め数値化することが重要であるとの考えに立ち、「授業活性度」という定量的な指標を導入した。これを機械学習モデルによって客観的に算出する仕組みを構築した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Patent(Industrial Property Rights) (2 results)

  • [Journal Article] コールセンターオペレーターの感情認識におけるマルチモーダル学習と多言語基盤の効果2024

    • Author(s)
      亀岡 眞毅, 市川 治
    • Journal Title

      情報処理学会 第86回全国大会 予稿集

      Volume: 2 Pages: 413-414

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文意系列を考慮したコールセンターオペレータの発話の文意予測2024

    • Author(s)
      川北 海斗, 今井 貴史, 市川 治
    • Journal Title

      情報処理学会 第22回情報科学技術フォーラム(FIT) 予稿集

      Volume: 2 Pages: 273-276

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業内音声イベント検知モデルと授業活性度推定モデルの統合2023

    • Author(s)
      高瀬壮彦, 市川治
    • Journal Title

      日本音響学会秋季研究発表会秋季研究発表会 予稿集

      Volume: - Pages: 995-996

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Method for Estimating the Grouping of Participants in Classroom Group Work Using Only Audio Information2022

    • Author(s)
      Osamu Ichikawa, Yuuto Shima, Takahiro Nakayama, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      2022 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Automatic scoring of short answers using justification cues estimated by BERT2022

    • Author(s)
      Shunya Takano, Osamu Ichikawa
    • Organizer
      17th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業内音声イベント検知による授業活性度の推定2022

    • Author(s)
      中野 魁人, 高瀬 壮彦, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会 2022年秋季研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員ピンマイクによる授業内音声イベントの可視化2022

    • Author(s)
      高瀬 壮彦, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会 2022年春季研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 対話の構造の可視化のためのBERTを用いた先行発話への接続確率の推定モデル2022

    • Author(s)
      徳永 一輝, 中山 隆弘, 白水, 始, 市川 治
    • Organizer
      情報処理学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 授業グループワークの参加者を音声情報のみを用いて自動グルーピングする方法2021

    • Author(s)
      島 悠人, 中山 隆弘, 白水 始, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会秋季研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] BERTによる国語記述式答案の自動採点における採点アノテーションの重要性2021

    • Author(s)
      高野 峻矢, 市川 治
    • Organizer
      第20回情報科学技術フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Multi-Channel VAD for Transcription of Group Discussion2021

    • Author(s)
      Osamu Ichikawa, Kaito Nakano, Takahiro Nakayama, Hajime Shirouzu
    • Organizer
      Interspeech 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gesture-to-talkによるサイネージ端末用の音声区間検出の改善2021

    • Author(s)
      藤岡和紘, 小松 美幸, 市川 治
    • Organizer
      情報処理学会 第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グループワーク音声可視化のための疑問符(?マーク)の自動挿入2020

    • Author(s)
      柿木 博行, 白水 始,中山 隆弘, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会秋季研究発表会, 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] TSP信号とマルチマイクロフォンによる打音検査診断の精度向上2020

    • Author(s)
      花房 万由子, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会秋季研究発表会, 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 音声感情認識の認識精度に対する発話末尾の音響特徴量の影響2020

    • Author(s)
      高山 和明, 市川 治
    • Organizer
      日本音響学会秋季研究発表会, 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 分散表現とLSTMを使用した滋賀大学オープンキャンパス来訪者向け質問応答システムの構築2020

    • Author(s)
      水口 綾乃, 市川 治
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 発話者グループ推定装置2021

    • Inventor(s)
      市川 治
    • Industrial Property Rights Holder
      滋賀大学・内田洋行
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2021-132459
    • Filing Date
      2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] マルチチャンネル発話区間推定装置2020

    • Inventor(s)
      市川 治
    • Industrial Property Rights Holder
      滋賀大学
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2020-004771
    • Filing Date
      2020
    • Acquisition Date
      2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi