• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Self-Built Exercise Environment for IT Education Students Using BYOD

Research Project

Project/Area Number 19K03001
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka Institute of Technology (2021-2023)
Wakayama University (2019-2020)

Principal Investigator

Fukuyasu Naoki  大阪工業大学, 情報科学部, 教授 (60324993)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsプログラミング教育 / BYOD / プログラミング演習環境 / セルフビルド / プログラミング環境 / 指導支援環境 / 情報処理教育
Outline of Research at the Start

BYOD(個人所有のノートPCなどの機器を教室に持ち込んで講義・演習を受講する形態)の授業において問題となるのは,学習者が使用する演習環境の設定である.演習環境の違いが学習に与える影響は小さくないため,統一的な環境の構築が望ましいが,個人が管理する端末上にそれを構築することは容易ではない.
本研究では,大学一年次の情報リテラシ教育や一・二年次のプログラミング教育を対象として,受講生によるセルフビルドを前提とした演習環境の構築方法と,その環境上での新たな指導支援環境を提案する.

Outline of Final Research Achievements

Using BYOD for education has been a focus in various educational institutions in recent years. In particular, the number of classes using online formats is increasing due to the influence of COVID-19, and there is also an increasing importance for students to self-build an exercise environment on BYOD. In this study, we prepared programming exercise environments according to the curriculum, allowing students to easily and selectively install them on their own BYOD. The environments were used in several classes, and it has been confirmed that they could be smoothly implemented without interfering with the progress of the class. Furthermore, we considered the programming exercise support environment from both students' and teachers' perspectives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,CとJavaのそれぞれのプログラミング言語を対象とした授業に対して,演習に必要な環境を学習者自身でBYOD上に導入できるようにするための,軽量なZIPファイル群とその構築方法を作成した.実際にこれらの環境を使用した複数の授業を実施することで,その有用性をアンケート等により確認した.特に,オンライン形式での実施においても,BYODを最大限に活用した演習によって学びを止めることなく授業を進められることが確認できた.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] A Comparative Study of the Effects of Team Reviews on Learners' Self-reliant Behavior in Programming Exercise2023

    • Author(s)
      井垣 宏、堀口 諒人、福安 直樹
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 860-870

    • DOI

      10.20729/00225494

    • ISSN
      1882-7764
    • Year and Date
      2023-04-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング演習におけるチームレビュー実施がプログラミング行動に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      井垣宏, 堀口諒人, 福安直樹
    • Journal Title

      ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム2022論文集

      Volume: 2022 Pages: 36-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 写経型プログラミング学習におけるつまづきを減らす学習支援環境の提案2022

    • Author(s)
      柿花敦志, 満田成紀, 福安直樹
    • Journal Title

      第8回実践的IT教育シンポジウム(rePiT 2022)論文集

      Volume: rePiT 2022 Pages: 29-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Detecting Functional Differences using Automatic Test Generation for Automated Assessment in Programming Education2021

    • Author(s)
      Ryoko Izuta, Shinsuke Matsumoto, Hiroshi Igaki, Sachio Saiki, Naoki Fukuyasu, Shinji Kusumoto
    • Journal Title

      Proc. 28th Asia-Pacific Software Engineering Conference (APSEC)

      Volume: APSEC 2021 Pages: 526-530

    • DOI

      10.1109/apsec53868.2021.00062

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 脱出ゲームを用いたSQLプログラミング学習教材の検討2023

    • Author(s)
      常次梓馬,福安直樹,水谷泰治
    • Organizer
      ソフトウェア工学の基礎ワークショップFOSE2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔レビューによるプログラミング演習授業の実践2021

    • Author(s)
      福安直樹, 伊藤淳子, 伊原彰紀, 曽我真人, 満田成紀
    • Organizer
      日本ソフトウェア科学会 第38回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] テスト自動生成を用いたプログラム機能差の検出 -プログラミング教育における自動評価を目的として-2021

    • Author(s)
      出田 涼子, まつ本 真佑, 井垣 宏, 佐伯 幸郎, 福安 直樹, 楠本 真二
    • Organizer
      情報処理学会 第207回ソフトウェア工学研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング演習時におけるコグニティブコンピューティングを用いた学習者の状況把握支援手法の提案2019

    • Author(s)
      金田 茉歩 , 福安 直樹 , 佐伯 幸郎 , 妻鳥 貴彦 , 満田 成紀 , 鯵坂 恒夫
    • Organizer
      情報処理学会関西支部支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi