• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Adaptive Learning System Using Big Data of Learning Log in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 19K03003
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

KANENISHI Kazuhide  徳島大学, 高等教育研究センター, 教授 (80204577)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉冨 賢太郎  大阪公立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (10305609)
喜多 敏博  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (20284739)
戸川 聡  四国大学, 情報処理教育センター, 教授 (20399166)
高橋 暁子  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (20648969)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords適応的学習 / eラーニング / IRT / Q-Matrix / EdTech / ビッグデータ / IRT / CBT / 高等教育 / Q-matrix / 適応的学修 / 学習履歴
Outline of Research at the Start

知識の伝達には、伝統的に、問題を繰り返し解く反復練習が用いられる。学習履歴(ビッグデータ)を利用することで、網羅的に問題を解くのではなく、分からないところを取り上げ練習することが可能になる。本研究は、高等教育における適応的な学習システムの構築を目指すものである。
適応的学習システムは、IRT(項目応答理論)を用いたCBT(Computer Based Test)による知識の測定と、学習履歴からの診断による指導によって学習を進める。ビッグデータ(学習履歴)を用いることで、判定と診断両方の実現を目指す。
本研究では、適応的学習システムの開発と、問題の蓄積と学習履歴の収集を実証的に進める。

Outline of Final Research Achievements

Some learning for first-year students in higher education is intended to transfer knowledge. Learning aimed at knowledge transfer takes the form of self-study through repetition of exercises. E-learning services are available for repetitive practice in which students repeatedly solve problems in the form of exercises. An e-learning service that adjusts the learning process while diagnosing the learner's state of understanding is called an adaptive learning system. In this study, we confirmed that the diagnostic function of the learner is possible through the use of IRT. We also confirmed that it is possible to describe the structure among questions by using Q-Matrix. We confirmed that it is possible to diagnose the state of comprehension by using the information on the difficulty level of the questions and the structure between questions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学習支援システムの研究の中で、適応的学習システムの開発を目指すものである。適応的学習システムは、学習過程において学習者の理解状態の診断を目指すものである。我々は、診断としてIRTとQ-Matrixの組み合わせを提案する。本研究では、それぞれの手法の有効性を検証した。また、AIを用いた学習システムについて、具体的な手法を示したという点で、社会的な意味があるものと考える。AIを用いた幾つかの商用のサービスが存在するものの、その機構について詳細が示されることはあまりない。具体的な機構を明示することには、適応的な学習システムの普及を目指す場合、意味を持つものと考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results)

  • [Journal Article] Practical Considerations of Adaptive Learning System for First Year Experience2021

    • Author(s)
      金西 計英、石田 基広、戸川 聡、高橋 暁子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 189-192

    • DOI

      10.15077/jjet.S45088

    • NAID

      130008151185

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of Live-Lecture Implementation for In-Person and Inter-Rooms Situation from the Perspective of Both Lecturers and Supporting Organization2020

    • Author(s)
      松浦 健二、金西 計英
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 267-275

    • DOI

      10.14926/jsise.37.267

    • NAID

      130007921474

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-10-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implementation of a Learning Assistance Framework for Prolonged Evacuation Life in an Era of Massive Natural Disasters2020

    • Author(s)
      Satoshi Togawa, Akiko Kondo and Kazuhide Kanenishi
    • Journal Title

      Proceedings of 22nd International Conference on Human-Computer Interaction

      Volume: CCIS Vol.1226 Pages: 480-485

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50732-9_62

    • ISBN
      9783030507312, 9783030507329
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 演習に基づく適応的学習システムの構成について2023

    • Author(s)
      金西 計英, 石田 基広, 戸川 聡
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 適応的学習環境における誘導について2022

    • Author(s)
      金西 計英, 石田 基広, 戸川 聡
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会(Web会議)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 演習に基づく適応的学習システムにおける診断と誘導について2022

    • Author(s)
      金西 計英, 石田 基広, 戸川 聡
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 演習に基づく適応的学習環境の診断と誘導について2022

    • Author(s)
      金西 計英,石田 基広,戸川 聡
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育を対象とした適応的学習環境の構築について2021

    • Author(s)
      金西 計英,石田 基広,戸川 聡
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次基礎科目を対象にした適応的学習システムの構成2021

    • Author(s)
      金西 計英,石田 基広,戸川 聡
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育に向けた演習に基づく適応的学習環境の構築2021

    • Author(s)
      金西 計英, 石田 基広, 高橋 暁子, 戸川 聡
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学数学における解説動画の新しい視点について2021

    • Author(s)
      吉冨 賢太郎
    • Organizer
      第27 回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の初年次教育における適応的学修環境の構築について2020

    • Author(s)
      金西 計英、高橋 暁子,戸川 聡
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次学習者を対象にした演習ベースのeラーニングシステムについて2020

    • Author(s)
      金西 計英, 石田 基広, 高橋 暁子, 戸川 聡
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2020年度年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次教育を対象にした適応的学習基盤の構築2020

    • Author(s)
      金西 計英,高橋 暁子,戸川 聡
    • Organizer
      日本教育工学会 2020 年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Chatbot形式での小テスト受験や学習者向け通知を実現するLINEトークを利用したMoodle用UI の開発2020

    • Author(s)
      喜多 敏博,長岡 千香子,平岡 斉士
    • Organizer
      日本教育工学会 2020 年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 線形代数における反転授業の効果検証2020

    • Author(s)
      吉冨賢太郎
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自動生成された多肢選択問題を基軸とした線形代数の反転授業の設計2019

    • Author(s)
      吉冨 賢太郎,金西 計英
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育を対象としたEdTech 環境の構築について2019

    • Author(s)
      金西 計英,高橋 暁子,戸川 聡
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 成人メタ認知尺度を用いた反転授業の深い学びの検証2019

    • Author(s)
      金西 計英
    • Organizer
      日本教育工学会 2019 年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次学習者を対象にした演習ベースのeラーニングシステムについて2019

    • Author(s)
      金西 計英,高橋 暁子,戸川 聡
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2019年度年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi