• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an integrated modeling method of micro and macro learning data for advanced IR

Research Project

Project/Area Number 19K03005
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Kondo Nobuhiko  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10534612)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畠中 利治  福知山公立大学, 情報学部, 准教授 (10252884)
松田 岳士  東京都立大学, 大学教育センター, 教授 (90406835)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教学IR / ラーニングアナリティクス / 学習行動 / 学習成果 / 主体的学び / 自己調整学習 / 機械学習 / 学習プロセス / 統計的モデリング
Outline of Research at the Start

本研究では、データに基づく大学教育改善機能である教学IRを高度化するため、学生の学習のプロセスと成果を統合的にモデル化する手法を開発する。学生の学習プロセスについては学びに関するミクロなデータ(学習システムのログデータ)を、学習成果については学びに関するマクロなデータ(成績やアンケートなどのデータ)をそれぞれ用い、これらをあわせて、機械学習・統計的モデリングにより統合的にモデル化することを考える。こうした統合的なモデルに基づき、従来よりも深いレベルで学びのプロセスと成果を関連づけることが可能な、高度な教学IR活動のフレームワークについて検討、提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to create a strategy for LA-based IR that can connect students' micro behaviors with macro learning outcomes in order to advance IR to improve students' learning and contribute to educational quality assurance.
As research results, we examined (1) the framework for integrated analysis of micro and macro data of learning, (2) the impact of visualization and sharing of learning assessment on active learning behavior and motivation, and (3) the use of predictive models in IR, using actual data, respectively, and obtained certain findings that will contribute to further studies in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、教学IRについて、現状の可視化や説明を主とする現在のフェーズから、具体的な学生への介入や教育上の改善施策へと高度化するための、ミクロ・マクロデータの統合的な活用を進めるにあたって、多くの示唆を与えるものと考える。とくに、主体的学びの促進につながるミクロデータの活用として、学習評価の可視化と共有の問題を扱い、一定の示唆を得たことは、個別最適な学びの実現という近年の社会的要請にも貢献するものと考えている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Study on the Impact of Visualization and Sharing of Learning Assessment on Active Learning Behavior and Motivation2022

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 252-266

    • DOI

      10.14926/jsise.39.252

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-04-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of an Enrollment Advising System, DSIR2021

    • Author(s)
      松田岳士,近藤伸彦,渡辺雄貴,重田勝介,加藤浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 209-212

    • DOI

      10.15077/jjet.S44122

    • NAID

      130007995808

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Approach for Academic Success Predictive Modeling based on Multi-objective Genetic Algorithm2021

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo, Takeshi Matsuda, Yuji Hayashi, Hideya Matsukawa, Mio Tsubakimoto, Yuki Watanabe, Shinji Tateishi, Hideaki Yamashita
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5(1) Issue: 1 Pages: 31-49

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.656

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Utilization of Predictive Models in Education and Learning2020

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 93-105

    • DOI

      10.14926/jsise.37.93

    • NAID

      130007826020

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Decision Support System with Institutional Research: A Student-Centered Enrollment Advising System2020

    • Author(s)
      Takeshi Matsuda, Yuki Watanabe, Katsusuke Shigeta, Nobuhiko Kondo, and Hiroshi Kato
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 12185 Pages: 55-64

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50017-7_4

    • ISBN
      9783030500160, 9783030500177
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Estimation of Students' Learning States using Bayesian Networks and Log Data of Learning Management System2019

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo,Toshiharu Hatanaka
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 3(2) Pages: 35-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 反転授業の完全オンライン化がオンデマンドコンテンツ受講へ与えた影響2021

    • Author(s)
      松田岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教学IR担当者から見た教育データ利活用の課題と解決策2021

    • Author(s)
      松田岳士
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生は汎用的能力の自己評価をどのように行うか2021

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      第10回 大学情報・機関調査研究集会(MJIR 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教学IRにおける学びのミクロ・マクロデータの統合的活用に関する検討2021

    • Author(s)
      近藤伸彦, 畠中利治, 松田岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 総括的評価につながる学習評価の可視化と主体的な学習行動に関する考察2021

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度特集論文研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SDLレディネスに着目した科目選択支援システムの試作と評価2020

    • Author(s)
      松田岳士, 重田勝介, 近藤伸彦, 渡辺雄貴, 加藤浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ウィズコロナ環境で大学生はどのように学んでいるか:学習支援システム開発へのヒント2020

    • Author(s)
      松田岳士, 近藤伸彦, 渡辺雄貴, 重田勝介, 加藤浩
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] IRとIEの包括的な推進に関する事例検索システム2020

    • Author(s)
      近藤伸彦,山本幸一,鳥居朋子
    • Organizer
      第9回 大学情報・機関調査研究集会(MJIR 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習評価の可視化と共有が学習プロセスに与える影響に関する考察2020

    • Author(s)
      近藤 伸彦,畠中 利治,松田 岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Academic Success Prediction based on Important Student Data Selected via Multi-objective Evolutionary Computation2020

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo,Takeshi Matsuda,Yuji Hayashi,Hideya Matsukawa,Mio Tsubakimoto,Yuki Watanabe,Shinji Tateishi,Hideaki Yamashita
    • Organizer
      9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Holistic Approach to Successful IR/IE: The necessary conditions for creating a bridge between IR and IE2020

    • Author(s)
      Tomoko Torii,Nobuhiko Kondo,Koichi Yamamoto
    • Organizer
      AIR Forum
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クラウドサービスを活用した相互閲覧・相互評価ベースの授業設計と実践2020

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多目的進化計算により選定された重要変数に基づくアカデミック・サクセスの予測2020

    • Author(s)
      近藤伸彦,松田岳士,林祐司,渡辺雄貴,松河秀哉,立石慎治,椿本弥生,山下英明
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教学IRデータを研究に用いるための必要事項の整理2020

    • Author(s)
      松田岳士,近藤伸彦
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業外学習時間に関するアンケート調査の回答と実際の値の比較2019

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      第8回大学情報・機関調査研究会MJIR
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教学IRにおける予測モデル活用に関する実験的考察2019

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      計測自動制御学会システム・情報部門学術講演会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Scrapbox を用いたアクティブラーニング型授業における学習プロセスの可視化と共有2019

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Scrapbox による外化と協調学習を核としたアクティブラーニング型授業の設計と実践2019

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] An Analysis of Learning Processes on Online Notes using Scrapbox2019

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo,Toshiharu Hatanaka,Takeshi Matsuda
    • Organizer
      8th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Scrapboxを用いたオンラインノートの学習記録と学習成果の分析2019

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      第33回人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教学IRと教育改善の接続 -指標としての可視化-2019

    • Author(s)
      松田岳士,杉原亨
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育工学における大学教育研究(教育工学選書Ⅱ第6巻)2020

    • Author(s)
      日本教育工学会(監修)、村上正行、田口真奈(編著)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083909
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi