Project/Area Number |
19K03010
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Jichi Medical University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
淺田 義和 自治医科大学, 医学部, 准教授 (10582588)
前田 佳孝 自治医科大学, 医学部, 講師 (40754776)
山本 真一 自治医科大学, 医学部, 教授 (50438636)
宮道 亮輔 自治医科大学, 医学部, 准教授 (80834340)
川平 洋 自治医科大学, 医学部, 教授 (90447285)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
|
Keywords | ICLS / LMS / ゴールベースドシナリオ / eラーニング / e ラーニング / ゴールベースドシナリオ理論 / ゴール達成型学習デザイン法 / 研修転移効果 / ICLSコース / 研修転移 |
Outline of Research at the Start |
突然の心停止にする蘇生処置トレーニング研修(ICLSコース)は、患者安全上重要な研修であり、全国で開催されている。しかし、その研修転移効果の検証は行われていない。本研究では、現行コースの研修転移効果を検証し、その課題を明らかにするとともに、それと平行して、頻回に経験することがない突然の心停止を動画による疑似体験の中で「行動」し、それを評価、内省することで研修転移を促進するe ラーニング教材を開発する。そして、現行コースに事前学習e ラーニング導入し、研修転移を駆動するe ラーニング-集合研修-e ラーニング形式のサンドイッチ型ICLSコースに再構築し、その効果を評価することである。
|
Outline of Final Research Achievements |
Development of Pre-learning e-Learning for the ICLS (Immediate Cardiac Life Support) Course: To ensure smooth progress in the role-play sessions during group training, we developed materials for efficiently and effectively acquiring basic knowledge about resuscitation. In the development process, we created video materials using simulators and incorporated them into the e-learning platform. Improvement of Role-play Sessions in Face-to-face Training for the ICLS Course: To enhance the practical effectiveness of the training, we created multiple goal-setting scenarios that include responses from the symptoms before cardiac arrest to changes in the condition after resuscitation, simulating situations close to actual medical settings, and integrated them into the training.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発した事前学習eラーニングの導入により、集合研修時のロールプレイセッションが円滑に進行し、効果的な学習が可能となった。シミュレータを使用した動画教材により、実践的な知識を効率的に習得できる点が大きな利点である。また、実際の医療現場に近い状況を再現したシナリオを活用することで、研修の実践的効果が強化される。これにより、医療従事者は緊急時に迅速かつ適切な対応ができるようになり、結果として患者の生存率が向上することが期待される。このように、本研究は医療従事者の蘇生スキル向上を通じて、医療の質を高める重要な意義を持っている。
|