Effects of thinking training using graphical representations on spatial intelligence and its objective evaluation
Project/Area Number |
19K03017
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Sugio Takeshi 同志社大学, 文化情報学部, 教授 (60335205)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 健二 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (50586021)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 図的表現 / 個人差 / 評価方法 / 大域的読解 / 視覚属性 / 認知 / STEM / 空間認識 / 領域間結合 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、図的表現を用いた思考課題のトレーニングにより空間認識能力に向上がみられるかについて実験的に検証し、脳の静止状態における領域間結合の変化により空間認識能力の向上を客観的に評価することを目的とする。まずは図的表現が有する階層的構造に対してどの水準に対して視覚的注意を向けるかにより自発的な視覚的思考の方略に違いがみられるかについて、視覚認知研究における実験パラダイムをもとに検討を行う。実験結果をふまえ、思考トレーニング方法の開発および脳活動の静止状態機能結合の変化によるトレーニング効果の評価をおこなう。最終的には、さまざまな図的表現を用いた思考トレーニングプログラムの開発を進める。
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Outline of Final Research Achievements |
The present study sought to determine what visual attributes are associated with global reading, whether it is possible to determine from objective measures such as eye movements that global reading is taking place, and the neural basis of semantic processing for graphical representations. The results revealed that global reading dominated when the multiple visual attributes that make up the graphical representation evoke common emotions among each other. Next, it was shown that differences in the extent of attention to visual stimuli can be quantified by an index derived from eye movement patterns. Finally, fMRI experiments revealed that semantic processing for graphical representations occurs in the left inferior parietal lobule.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的および社会的意義は以下の通りである。まず、図的表現に対する読解の個人差を客観的に評価するための指標(眼球運動パターンから求められる大域性を示す値および左下頭頂小葉の活動)を明らかにした。客観的な評価手法が確立することにより、個々の学習者に対してどのようなトレーニングが必要となるかを判断できる。次に、図的表現を構成する視覚属性間の適合性を考慮することで、大域的読解が促進されることが示された。このことは、個々の空間能力に関わらず図的表現によって重要な情報を提供するうえで、全体的に適合したデザインを用いることが重要であることを意味している。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)