• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Fundamental Study for the Development of an Animation Education Method Based on Kinesthetic Imagery

Research Project

Project/Area Number 19K03024
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

Fuyama Tsuyoshi  東京藝術大学, 大学院映像研究科, 教授 (10336654)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsアニメーション教育 / 身体運動イメージ / キネステーゼ / 運動観察 / 運動モルフォロギー / 観察 / メンタルイメージ
Outline of Research at the Start

本研究はスポーツ科学における身体運動イメージのトレーニング方法をアニメーションの作画指導に応用した教育メソッドと指導支援ツールを開発することを目的とし、その基礎的研究に取り組むものである。学習者がアニメーションの動きを描く上でどのようなメンタルイメージを持つことが適切であり、また適切なメンタルイメージを持たせるためにどのような指導方法が有効かについて、アニメーターへのインタビュー調査や作画時の内観報告の分析、スポーツ科学の知見に基づくメンタルイメージ強化手法の有効性の検証、動きの表現の評価尺度の検討等を通じて取り組む。

Outline of Final Research Achievements

This interdisciplinary research study aims to apply knowledge from sports education to the education of animation expression. It serves as foundational research for developing instructional methods for animation expression that are based on kinesthetic imagery. The study explores what internal imagery is appropriate for learners when drawing the movements of animations and investigates effective instructional methods for facilitating such learning. To address these questions, the study conducted interviews with professional animators, literature research in the field of sports education, and theoretical discussions based on the findings. Additionally, the study attempts to develop specific instructional materials and evaluation support tools based on the theoretical framework.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

スポーツとアニメーションは、身体運動を扱うという共通点があるにも関わらず、これまでその接点を探る試みはほとんど行われてこなかった。本研究は領域横断的アプローチにより、その可能性を探る先鞭をつけたことが第一の学術的意義といえる。AIが映像表現をも自動生成する時代において、アニメーションを含む映像表現全般の教育のあり方が問われているが、そうした中で指針にもなりうる身体性に基づく基礎教育の方向性を示したことは本研究の社会的意義だといえよう。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] The Meaning of Animating in the Digital Era: Animation Education Practice in Japan2022

    • Author(s)
      Taruto Fuyama
    • Journal Title

      Global Media Arts Education: Mapping Global Perspectives of Media Arts in Education

      Volume: 1 Pages: 323-338

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] アニメーション教育における動きの観察試論 スポーツ教育との接点を探る2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      LOOP映像メディア学

      Volume: 12 Pages: 173-192

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アニメーティングの実践に向けて2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 第83巻第3号(第957号) Pages: 12-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校の美術教科書でアニメーション題材はどのように扱われてきたか2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      アニメーション研究

      Volume: 22(1) Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アニメーション業界志願者を対象とした基礎教育プログラム2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      あにめのたね2022実施報告書

      Volume: - Pages: 352-428

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アニメーション業界志願者を対象とした基礎教育プログラム2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      あにめのたね2021実施報告書

      Volume: - Pages: 462-525

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] アニメーション分野2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      2020年度文化庁ASEAN諸国における映像領域クリエイター育成カリキュラム開発実施報告書

      Volume: - Pages: 22-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] アニメーション題材の複合的なねらいを解きほぐす--教科書分析を通じた概念モデルの構築--2020

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 285-295

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校の美術教科書でアニメーション題材はどのように扱われてきたか2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      アニメーション研究

      Volume: 21(1) Pages: 47-58

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 芸術と科学の重なるところ2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 929 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーションをつくる・楽しむ・かんがえる~アニメーションで教えるためのワークショップ2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      横浜市中学校教育研究会美術科部会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アニメーションを教える言葉2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会第24回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アニメーション教育における<観察>に関する一考察2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会秋の研究集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アニメーションにおける動きの表現探求ツールの開発2022

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      第44回美術科教育学会東京大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーション教育とスポーツ教育の領域横断についての一考察2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーションをつくる・楽しむ・かんがえる2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      横浜市中学校美術科研修
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アニメーション・映像と教育2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      第60回大学美術教育学会山形大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アニメーション業界志願者を対象とした基礎教育プログラム2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      アニメーション人材育成調査研究事業報告シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] これからのアニメーション制作2021

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      東京アニメアワードフェスティバル
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーション教育とスポーツ科学の接点を探る2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーションをつくる・楽しむ・かんがえる~アニメーションを教えるためのワークショップ2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      横浜市中学校教育研究会美術科部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 手描きアニメーション教育と3DCGアニメーション教育の統合2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会 秋の研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi