• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a video tool to record young children's active learning in the outdoors

Research Project

Project/Area Number 19K03025
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

GYOBU Ikuko  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (20306450)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsメディアの活用 / 保育 / 記録 / ビデオ / 幼児 / 学び / 参加 / 共創 / デザイン
Outline of Research at the Start

本研究は学びのプロセスの記録に、学びに関わる全ての人々が主人公として学びの可視化に参加することを可能にする、戸外における幼児のアクティブな学びを記録するビデオツールを開発することを目的とする。
具体的には①最新の国内外のビデオ研究やドキュメンテーションの活用に関わる研究の調査、②学びのプロセスに参加するすべての人々が学びにおける観察や記録、表現と評価に参加できる方法論の構築、③もっとも課題の多い戸外で移動をともなうときの観察や記録に必要なツールの課題に対する調査、④戸外における幼児のアクティブな学びを記録するビデオツールを開発し、⑤その成果を広く国内外に発信することとする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a video tool for recording young children's active learning in outdoor activities. As a result, we developed a new video tool and put it into a practical tool named CAVScene2. Conventionally, it has been difficult to record outdoor activities as one needs to take notes while moving around with the video tool in hands. Therefore, we created a new video tool that enables users to leave notes on the video image by converting their voices into texts instantaneously.
We planned, organized and hold the "Exhibition of Documentations," in which the developed video tool was exhibited and demonstrated. This exhibition provided a meaningful opportunity to inform the general public about the outcomes as well as the academic research, so that they can make use of them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、日本の幼児教育・保育において「ドキュメンテーション(保育実践の記録)」への関心が高まっていることから、多忙な幼児教育・保育現場において、保育記録をいかに手軽に残し、活用できるのかという問題解決として、本研究で開発されたビデオツールが戸外の移動を伴う中での記録行為においても映像上にリアルタイムに気づきを残せること、編集に時間をかけることなく重要な場面を即時に複数の人々共有できるツールとして実用化できたことは、学術的にみても社会的にみても大きな意義があったと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] フィンランドの保育者による子どもの主体性のとらえ方とその尊重 - フィンランドのECECの現場の記録から -2022

    • Author(s)
      髙谷 実穂, 刑部 育子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学こども学研究紀要

      Volume: 10 Pages: 97-107

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 1・2歳児クラスにおける仲間との遊びの変化――ビデオ観察ツールCAVSceneにおける観察者の遊びの切り出しに着目して2022

    • Author(s)
      岡南 愛梨、刑部 育子
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 21 Pages: 34-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Did the Young Children Encounter the Japanese Urban Landscape?: A Study on Emergent Pedagogy for Sustainability Transformation2021

    • Author(s)
      Mitsuhashi, M., & Gyobu, I.
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 13(17) Issue: 17 Pages: 1-21

    • DOI

      10.3390/su13179723

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Elucidating the Generation Process of Co-Creative Activities by Co-Creation Sketch Method2020

    • Author(s)
      福田大年・岡本誠・刑部育子
    • Journal Title

      Bulletin of Japanese Society for the Science of Design

      Volume: 67 Issue: 1 Pages: 1_11-1_18

    • DOI

      10.11247/jssdj.67.1_11

    • NAID

      130007886555

    • ISSN
      0910-8173, 2186-5221
    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 研究の方法論を問う: 学習科学における参加型ビデオ研究の試みから2020

    • Author(s)
      刑部育子
    • Journal Title

      デザイン学研究 特集号: 社会実践のデザイン学

      Volume: 27 (2) Pages: 56-61

    • NAID

      130008025688

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Challenges for Going Beyond Art Education in Japanese Early Childhood Education and Care2022

    • Author(s)
      Mori Mari, Gyobu Ikuko, & Kurihara Hiroaki
    • Organizer
      74th OMEP World Assembly and International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「現場における同僚性を考える(2)-記録(ポートフォリオ)の過程を記録してみる-」2022

    • Author(s)
      中澤 智子, 森藤 郁子, 浦木 智子, 刑部 育子, 菊地 知子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「まち」で暮らしている子どもたち-お茶の水女子大学の教育環境と子どもたちのかかわりから- (1)2022

    • Author(s)
      岡南 愛梨、杉山 沙旺美、刑部 育子、宮里 暁美
    • Organizer
      三菱UFJ環境財団寄附講義2021年度シンポジウム「お茶大×SDGs」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「まち」で暮らしている子どもたち-お茶の水女子大学の教育環境と子どもたちのかかわりから- (2)2022

    • Author(s)
      杉山 沙旺美、岡南 愛梨、刑部 育子、宮里 暁美
    • Organizer
      三菱UFJ環境財団寄附講義2021年度シンポジウム「お茶大×SDGs」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「夕方の保育」を考える2021

    • Author(s)
      刑部育子・内海緒香・宮里暁美・山﨑寛恵
    • Organizer
      第5回お茶大こども園フォーラムオンデマンド分科会4
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 認定こども園における「夕方の保育」の可能性: (2) 3園の事例から2020

    • Author(s)
      山﨑寛恵・刑部育子・内海緒香
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Children’s voices in Early Childhood Education: Using artistic languages for pedagogical documentation in Japan2019

    • Author(s)
      Mori, M., Gyobu, I., Uemura, T., & Gunji, A.
    • Organizer
      EECERA 2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラウンドテーブル登壇者「共創のからくり―デザインの視点からの再考」2019

    • Author(s)
      刑部育子
    • Organizer
      共創学会第3回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「ドキュメンテーションの本質を語り合う: レッジョ・エミリアと日本の実践の対話から」2019

    • Author(s)
      植村朋弘・森眞理・井出孝太郎・伊藤美帆・刑部育子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新しい保育講座⑪保育内容「表現」 (刑部担当第2章)2019

    • Author(s)
      小林紀子・刑部育子・髙野牧子・佐川早季子・吉永早苗・砂上史子・郡司明子・槇英子・宮里暁美・平野麻衣子・丁子かおる
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新しい保育講座③子ども理解と援助 (刑部担当第3章)2019

    • Author(s)
      髙嶋景子・久保健太・刑部育子・砂上史子・岸井慶子・平野麻衣子・今村久美子・實川慎子
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi