Development of EEG proficiency estimation method for society5.0 oriented English word learning system
Project/Area Number |
19K03026
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Nagaoka University of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中平 勝子 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (80339621)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Discontinued (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 英単語 / 記憶 / 脳波 / 分散学習 / 個人差 / 英単語学習 / 習熟度推定 / 機械学習 |
Outline of Research at the Start |
大学生・大学院生を対象として、提示された英単語に対して知っているかどうかの反応を求める課題を行い、簡易脳波計により脳波を計測する。なお、英単語の提示の後に対応する意味が日本語で提示されるため、実験を繰り返すことにより実験参加者はしだいに英単語を覚えていくことになる。本研究では、約10回の実験の間に生じる英単語の学習に伴って脳反応がどのように変化するのかを明らかにする。また、この実験により脳波データを蓄積し、それをもとに機械学習を用いて脳波データから英単語の学習状態を推定する手法の開発を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, undergraduate and graduate students were asked to judge whether they knew a given English word over several days, and changes in brain activity were measured using a cost-effective electroencephalograph. The results showed that the brain responses to easy and difficult English words differed in the theta and beta bands, and that the brain responses to difficult English words memorized by the participants became similar to that of easy English words after 10 days of English word presentation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で行った実験は、2秒間呈示される英単語に対してその意味を知っているかを判断し、その後の2秒間で英単語の意味を日本語で2秒間呈示するという、非常に簡単なものである。一回の実験では一つの単語は一度しか呈示されないので、一つの英単語に対する学習時間は、日本語で提示された意味の時間を含めても9日間の実験で合計40秒弱と極めて短い。しかし、実験結果は、このような短時間の呈示であっても回数を重ねることで徐々に記憶されていくこと、それに対応して脳波も徐々に変わることを示している。したがって、本研究の結果は、分散学習の有用性を脳波という客観的な証拠と共に示している。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)