• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the Program for Educators with Teaching Career of Graduate Schools of Practical Teacher Education to Learn the Methodology of Educational Practice Research

Research Project

Project/Area Number 19K03029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Kihara Toshiyuki  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小柳 和喜雄  関西大学, 総合情報学部, 教授 (00225591)
野中 陽一  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10243362)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教職大学院 / 教師教育者 / 実務家教員 / 教育実践研究 / プログラム開発
Outline of Research at the Start

本研究では,教職大学院のリーダーである3名が教職大学院の実務家教員(以下「実務家教員」)が教育実践研究を推進する能力を高めるためのプログラムを開発する。まず初年次に,「実務家教員」の教育実践研究の実態,推進上の困難を質問紙調査やインタビュー調査で確認する。2年次には「実務家教員」が教育実践研究を推進するための視点と方法を獲得・拡充できるプログラムをデザイン(4時間程度,3日程度と複数種類)し,3名の所属大学で試行的に実施する。3年次には,プログラム試行の形成的評価結果を踏まえて,プログラムを本格的に実施する。その際には研究代表者・分担者の所属大学以外の教職大学院においてもプログラムを実施する。

Outline of Final Research Achievements

We set the purpose of our research as the development of a program to enhance the ability of educators with teaching career of graduate schools of practical teacher education (hereafter referred to as educators with teaching career) to promote educational practice research. In order to obtain basic knowledge for development, we were engaged in activities (quantitative and qualitative surveys) to grasp the actual situation of how educators with teaching career promote educational practice researches.
Based on the findings of the above surveys, we planned and operated four programs in which educators with teaching career learned the methodology of educational practice research. For example, in February 2022, we implemented an online exchange program for educators with teaching career and researchers at two universities. In this program, the participants introduced their papers and books that documented their own educational practice researches, and discussed about their features.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教職大学院の実務家教員(以下,実務家教員)は教師教育者であるという視座にもとづき,実務家教員たちによる教育実践研究の推進状況を,全国的な調査によって実証した点が,本研究プロジェクトの第一の学術的意義である。さらに,本研究プロジェクトでは,調査研究の結果に即して,実務家教員が教育実践研究を計画・実施し,それによる知見を論文化する方法論を会得するためのプログラムを複数開発し,その効果を確認できた。それは,本研究プロジェクトの第二の学術的意義であるとともに,実務家教員の研究活動の充実という社会的要請に応じるものでもあった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 8 results) Presentation (10 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 教職大学院実務家教員による教育実践研究の工夫点-3つのケースの比較検討を通じて-2023

    • Author(s)
      木原 俊行、野中 陽一、小柳 和喜雄
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 56-63

    • DOI

      10.18880/00014905

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/12258

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東アジア型教育の情報化モデルに対応した教師教育実践の試み2023

    • Author(s)
      野中 陽一、胡 啓慧
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 14 Issue: 2 Pages: 29-35

    • DOI

      10.18880/00014896

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/12249

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of the Exchange Program for Educators with Teaching Career in Different Graduate Schools of Practical Teacher Education2022

    • Author(s)
      木原 俊行、野中 陽一、小柳 和喜雄
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 177-180

    • DOI

      10.15077/jjet.S46090

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Actual Situations of Educational Practice Research by Educator with Teaching Career of Graduate School of Practical Teacher Education2021

    • Author(s)
      木原俊行、小柳和喜雄、野中陽一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 235-245

    • DOI

      10.15077/jjet.45035

    • NAID

      130008090984

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-09-10
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育の情報化の推進と教師像の変化2021

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 30 Pages: 64-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Relationship Between Signature Pedagogy on Teacher Education and Teacher Educator Research: Methodology on Teacher Educator Research2020

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 69 Issue: 1 Pages: 243-257

    • DOI

      10.20636/00013394

    • NAID

      120006994663

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013394

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <論文>指導主事に求められる資質・能力に関する課題の整理―指導主事の力量向上のための研修の在り方―2020

    • Author(s)
      持田訓子 , 野中陽一 , 泉真由子 , 小野泰子 , 名執宗彦 , 石塚等 , 椎名美由紀 , 柳澤 尚利 , 大内美智子 , 北村公一 , 脇本健弘
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 11 Pages: 198-207

    • DOI

      10.18880/00012945

    • NAID

      120006798992

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10283

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <論文>生活科・総合的な学習の時間の授業研究会改善のための研修会のデザインと評価~生活科・総合的な学習時間における子どもの姿をロールモデルとして~2020

    • Author(s)
      鈴木紀知 , 大内美智子 , 野中陽一
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 11 Pages: 135-144

    • DOI

      10.18880/00012938

    • NAID

      120006798985

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10276

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 複合的な学習の課題設定と評価方法に関する事例研究 -総合的、探究的な学習の1つの事例としてSTEAM教育に目を向けて-2020

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要「学校教育実践研究」

      Volume: 12 Pages: 49-54

    • NAID

      120006825377

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Reconsideration of Educational Psychology as a Positive Science:2019

    • Author(s)
      安藤寿康,鹿毛雅治,市川伸一,松下佳代,木原俊行,志水宏吉,松浦良充
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 226-235

    • DOI

      10.5926/arepj.58.226

    • NAID

      130007704350

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院と教育委員会と学校のパートナーシップの研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要.(人文・社会科学)

      Volume: 68 Pages: 221-231

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教職大学院実務家教員が教育実践研究の 方法論を協働的に学ぶプログラムの開発2023

    • Author(s)
      木原俊行,野中陽一,小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院実務家教員の交流プログラムの展開-対面集合形式の可能性と課題-2022

    • Author(s)
      木原俊行,野中陽一,小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院実務家教員の交流プログラムの開発2022

    • Author(s)
      木原俊行,野中陽一,小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院実務家教員による教育実践研究の工夫点-3つのケースの比較検討を通じて-2021

    • Author(s)
      木原俊行,小柳和喜雄,野中陽一
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中国における情報化対応の教員研修の歴史と現状2021

    • Author(s)
      胡啓慧,野中陽一
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第47回大阪大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院実務家教員による教育実践研究の実態-教師教育者としての取り組みに注目して-2020

    • Author(s)
      木原俊行,小柳和喜雄,野中陽一
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業のオンライン化は子どもの学びをどう変えるのか2020

    • Author(s)
      野中陽一
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会宮崎大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントに関する管理職研修プログラムの開発-ある地域の教員育成指標に基づくルーブリックの活用を主柱として2020

    • Author(s)
      木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第31回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「海外の優れた学校改革に学ぶ」研修プログラムの開発2020

    • Author(s)
      木原俊行,長谷川和弘,田村知子,田中滿公子,長谷川光洋
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育者のスタンダードと教師教育のPedagogyの関係考察2020

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究会20(2)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師教育改革の動向と教師の自律性2022

    • Author(s)
      子安潤, 石井英真, 鹿毛雅治, 奥村好美, 田端健人, 木原俊行ほか
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810027686
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新版 よくわかる教育学原論2020

    • Author(s)
      安彦忠彦,藤井千春,田中博之,木原俊行,雨宮和輝ほか
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089758
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師のレジリエンスを高めるフレームワーク2020

    • Author(s)
      深見俊崇,島田希,木原俊行,廣瀬真琴
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831195
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育方法とカリキュラム・マネジメント2019

    • Author(s)
      高橋 純、高橋純,堀田龍也,野中陽一,川上真哉,木原俊行ほか11名
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026171
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      安彦忠彦,豊田ひさき,佐藤学,石井英真,木原俊行ほか53名
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi