• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing and reflecting classes by the Revised Taxonomy Table

Research Project

Project/Area Number 19K03035
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKunitachi College of Music

Principal Investigator

Nakanishi Chiharu  国立音楽大学, 音楽学部, 教授 (30317101)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川井 一枝  宮城大学, 基盤教育群, 教授 (40639043)
中西 穂高  帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (00567399)
生田 好重 (白石よしえ)  近畿大学, 全学共通教育機構, 准教授 (50455036)
沢田 千秋  国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (50816387)
中尾 桂子  大妻女子大学短期大学部, 国文科, 准教授 (20419485)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsブルーム教育目標改訂版 / タキソノミー・テーブル / 認知プロセス次元 / 知識次元 / 授業デザイン / 分析ツール / リフレクション・ツール / メタ認知 / リフレクションツール / 自律的な授業改善 / ブルームの改訂版 / リフレクション
Outline of Research at the Start

学生の主体的で深い学びの推進が求められている昨今,まず教師が自身の授業デザインや発問の意図を深く内省し,授業改善力を向上させる必要がある。現在,Bloomが開発した『教育目標のタキソノミー』及びその『改訂版』は教育目標の指標として広く参照されているが,認知プロセスの階層性が強調されすぎるなど,本来の意義と異なる活用が目立つ。本研究では,『改訂版』が提案する「本来の」タキソノミーテーブルが教師の自律的な授業改善に有効に機能するか,複数の科目での実践から再検討する。

Outline of Final Research Achievements

To promote autonomous learning among students, teachers need to deeply reflect on and improve their instructional designs. Bloom's "Taxonomy of Educational Objectives" and its "Revised Edition" are widely used as benchmarks for educational goals, evaluations, and instructional design. This study explores the translation of the "Revised Edition" for application in Japan's educational settings and investigates methods for its effective use. The translation process focused on unifying terminology and precise interpretation to ensure it can be utilized in lesson planning. Additionally, the study examined the effectiveness and limitations of the taxonomy tables as tools for teacher reflection, student self-assessment, and reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育目標の精密な分類と適用を目指し、改訂版タキソノミーの翻訳と応用は新たな基準を提供した。このアプローチは、教育目標の分類と評価の深い理解を促し、授業デザインとリフレクションの具体的なフレームワークを提供することで、教師が自身の教育実践を内省し改善する手助けとなる。さらに、学生の主体的な学習と批判的思考能力の育成を支援し、教職を目指す者への実践的なフィードバックも得られた。これは現代教育における重要な進歩であり、広範な応用が期待される。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 国際性向上を目的としたワークショップの実施 ー音大生の国際的志向性ー2023

    • Author(s)
      中西千春・川井一枝
    • Journal Title

      国際教育研究所 紀要

      Volume: 29 Pages: 13-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 演奏指導におけるメタ認知についての考察 ――ICEモデルとメタ認知――2022

    • Author(s)
      中西千春・本島阿佐子
    • Journal Title

      国立音楽大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 301-312

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語プレゼンテーション授業における 音大生の意識変化 タキソノミー・テーブルと日本語を活用した試み2022

    • Author(s)
      中西千春・川井一枝
    • Journal Title

      国際教育研究所

      Volume: 27・28合併号 Pages: 13-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 効果的なプレゼンテーション指導法についての考察2021

    • Author(s)
      中西千春・白石よしえ・豊田典子・山本恭子
    • Journal Title

      国際教育研究所 Newsletter

      Volume: 86号 Pages: 3-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 留学生 TA と学生の視点から見た英語プレゼンテーション授業実践2021

    • Author(s)
      中西千春・Fontes Bento Renan・内野 佑弥子
    • Journal Title

      国際教育研究所 Newsletter

      Volume: 創立30周年特集号 Pages: 55-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ブルームの改訂版タキソノミー・テーブルを用いた 授業改善手法についての考察2021

    • Author(s)
      中西千春
    • Journal Title

      国立音楽大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 293-297

    • NAID

      40022559238

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 演奏教師のための FD(レッスン改善): 『草の根 FD プロジェクト2019』2021

    • Author(s)
      中西千春・本島阿佐子
    • Journal Title

      国立音楽大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 337-348

    • NAID

      40022559327

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音楽大学における英語プレゼンテーション授業実践に基づく考察2021

    • Author(s)
      中西千春
    • Journal Title

      国際教育研究所 Newsletter 特集号

      Volume: - Pages: 70-85

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 演奏教師のためのFD(レッスン改善)プロジェクト 公開レッスンを活用して2020

    • Author(s)
      中西千春,本島阿佐子
    • Journal Title

      国立音楽大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 113-124

    • NAID

      40022232529

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ブルームのタキソノミー改訂版:アンダーソン博士のインタビュー分析と日本における実践的応用の可能性2024

    • Author(s)
      中西千春・川井一枝
    • Organizer
      第238回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽大学における国際性向上を目的としたワークショップの実施2022

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      第230回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語とタキソノミー・テーブルを活用した英語必修科目: (質問紙調査の結果から)2022

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会,第17回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学びを視覚化するタキソノミー・テーブル ―教職志望学生の内省力向上を目指して―2022

    • Author(s)
      川井一枝,中西千春
    • Organizer
      全国英語教育学会 全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽大学における演奏教師のメタ認知についての気づきとレッスン改善2021

    • Author(s)
      中西千春,本島阿佐子
    • Organizer
      大学教育学会 第43回大会 全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 効果的なプレゼンテーション指導法についての考察2021

    • Author(s)
      中西千春,豊田典子,白石よしえ,山本恭子
    • Organizer
      国際教育研究所 第189回月例研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リメディアル教育における英語プレゼンテーション 授業の試み (ブルームのタキソノミーの『改訂版』と日本語を取り入れて)2021

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動模擬授業における教職志望学生の意識2021

    • Author(s)
      川井一枝,中西千春
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽大学における英語プレゼンテーション力の育成と学生の意識 ―タキソノミー・テーブルを基にした質問紙を使って―2021

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍の制限がもたらす英語教師への影響と アクティブラーニング授業2021

    • Author(s)
      ロン美香,大和久吏恵,中西千春
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第9回中国・四国支部大会 オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語リメディアル教育における プレゼンテーション指導: タキソノミー・テーブルと日本語プレゼンテーションを導入して2021

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      第221回東アジア英語教育研究会 オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] LINEを利用した専攻の異なる教師間でのリフレクションの共有 (英語・声楽・ピアノ教師の視点から)2021

    • Author(s)
      中西千春,山本佳代,山村薫
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第14回関西支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Bloomの『教育目標のタキソノミー』から 『改訂版』のタキソノミー・テーブルの活用へ2021

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第3回 東北支部会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 活動・発話の違いが教職課程学生の意識に及ぼす影響 (タキソノミー・テーブルによる分析)2021

    • Author(s)
      川井一枝,中西千春
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第3回 東北支部会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生と教師のリフレクションツール:タキソノミー・テーブルの活用2021

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝
    • Organizer
      大学英語教育学会 第216回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Abbreviation of Anxiety in Singing Through Verbalization of Meta-cognition of Body2021

    • Author(s)
      Chiharu NAKANISHI,Hodaka NAKANISHI, Asako MOTOJIMA
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 19th Annual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 演奏教師のための「草の根FD(レッスン改善)プロジェクト」 についての考察2020

    • Author(s)
      中西千春,本島阿佐子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Training metacognition of students by use of the Bloom’s revised Taxonomy Table2020

    • Author(s)
      Chiharu NAKANISHI,Hodaka NAKANISHI, Asako MOTOJIMA
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] FD (Faculty Development) Project for Music Performance Teachers in Japanese Higher Education2020

    • Author(s)
      Asako MOTOJIMA, Chiharu NAKANISHI
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「公開レッスン」の分析に基づく演奏レッスン改善法の提案 -音楽大学の演奏系教師のためのFD-2019

    • Author(s)
      中西千春,本島阿佐子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の認知を促す英語プレゼンテーション指導法についての考察(ブルームの改訂版19の認知プロセスに基づいて)2019

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝,中西穂高
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程学生の英語発音に対する意識変化(自由記述とタキソノミー・テーブルによる分析)2019

    • Author(s)
      川井一枝,中西千春
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タキソノミー・テーブルを活用した英語授業デザインワークショップ〔ブルームの『改訂版』の 教育目標に基づいて〕2019

    • Author(s)
      中西千春,川井一枝,中尾桂子
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学生のメタ認知的知識を促すための教師の知識の整理 (ブルームの改訂版の知識次元に基づいて)2019

    • Author(s)
      中西千春,本島 阿佐子,中西穂高
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学習する,教える,評定するためのタキソノミー ブルームの『教育目標のタキソノミー』の改訂版2023

    • Author(s)
      中西穂高,中西千春,安藤香織 訳
    • Total Pages
      429
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917757
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 音楽大学におけるワークショップ型英語授業の実践と考察2023

    • Author(s)
      中西千春編著
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      飛鳥井出版
    • ISBN
      9784908648113
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 音楽大学におけるFD 『草の根FDプロジェクト2019』 教師の指導への気づきを高める2020

    • Author(s)
      中西千春,本島阿佐子
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      飛鳥井出版
    • ISBN
      9784908648069
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi