• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Supporting Teachers for Subject Learning in School Libraries

Research Project

Project/Area Number 19K03038
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

OHIRA MUTSUMI  京都産業大学, 文化学部, 教授 (70633329)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校図書館 / 教科学習 / 教員支援 / 資料評価 / 公共図書館 / 教育ネットワーク / アプリケーション / 図書館資料 / 遠隔レファレンス / 遠隔学習 / 情報活用能力 / AI
Outline of Research at the Start

わが国には、学校図書館法があり、すべての学校に学校図書館がある。しかし、学校図書館の積極的な活用には ①学校図書館の開館など運営に関わる人的配置、②授業に活用できる資料が少ないことの2点が課題である。
2014年(平成26)年には学校図書館法が改正され,人的配置は進んでいるが、司書教諭は、大半が兼任であり、学校司書は、大半が非常勤職員である。
資料に関しては、人的配置の不足から適切な図書資料を選択収集できていない。これらの課題を改善し、学校図書館が学校のオープンリソースとして、児童生徒及び教員の教育活動を支援するため、AIやロボットを導入し、有効で効率的な学校図書館の運営について研究する。

Outline of Final Research Achievements

In this practice, by sharing information on how the library materials selected for subject learning by librarian teachers, school librarians, and public library staff were used in classes with the teacher in charge, the method of material selection was improved. The purpose is to review and improve. However, it is not always possible for the person in charge who selected the selected library materials to participate in the class using the selected library materials. Therefore, by sharing the usage status of library materials through a book review app, we visualized the usage status of library materials in subject learning and clarified a part of the utilization of library materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領にもある通り、授業における学校図書館の計画的な活用は各自治体、各学校においても積極的に行われているが、現実には国語科で主に読書での活用である。しかし、学校図書館の活用では、児童生徒の主体的な学習活動を導き出すことであり、学年や教科に応じてそのためのスキルを育成することに重点をおかなければならない。そのための教員に対する学校図書館の支援を示すことは教科教育の質の向上に繋がる。本研究では、学校図書館が国語科、読書と限られた内容での活用ではなく全ての教科で活用でき、指導計画段階で授業を担当する教員と図書館担当者が情報を共有することで、授業の内容がより充実することが示されたと考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 千葉市におけるアプリを使った図書館連携2022

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      日本図書館情報学会春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Public School Libraries in Inquiry-Based Learning in Japan2022

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      International Federation of Library Associations and Institutions
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「AI 時代の学びと読書 -学校教育における図書館の役割を探る-」学校図書館と情報教育2022

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アプリを使った図書館連携 千葉市での実践2022

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      日本図書館研究会図書館サービス研究グループ2022年2月研究例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Case Study on the faulty for teachers for subjecting in school library in Japan2021

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      International Association of School Librarianship Conference Proceedings
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校図書館における教科学習のための教員支援に関する研究2020

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      日本図書館研究会図書館サービス研究グループ2020年1月研究例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] On the Introduction of AI and Robots into the Operation of School Libraries2019

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Pathways for School Library Education and Training in Japan2019

    • Author(s)
      大平睦美
    • Organizer
      International Association of School Librarianship
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Global Action on School Library Education and Training2022

    • Author(s)
      IFLA School Libraries Section
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      De Gruyter Saur
    • ISBN
      9783110613124
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 学習指導と学校図書館2020

    • Author(s)
      大串 夏身、大平 睦美
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      9784787200570
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi