A Study on Supporting Teachers for Subject Learning in School Libraries
Project/Area Number |
19K03038
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
OHIRA MUTSUMI 京都産業大学, 文化学部, 教授 (70633329)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 学校図書館 / 教科学習 / 教員支援 / 資料評価 / 公共図書館 / 教育ネットワーク / アプリケーション / 図書館資料 / 遠隔レファレンス / 遠隔学習 / 情報活用能力 / AI |
Outline of Research at the Start |
わが国には、学校図書館法があり、すべての学校に学校図書館がある。しかし、学校図書館の積極的な活用には ①学校図書館の開館など運営に関わる人的配置、②授業に活用できる資料が少ないことの2点が課題である。 2014年(平成26)年には学校図書館法が改正され,人的配置は進んでいるが、司書教諭は、大半が兼任であり、学校司書は、大半が非常勤職員である。 資料に関しては、人的配置の不足から適切な図書資料を選択収集できていない。これらの課題を改善し、学校図書館が学校のオープンリソースとして、児童生徒及び教員の教育活動を支援するため、AIやロボットを導入し、有効で効率的な学校図書館の運営について研究する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this practice, by sharing information on how the library materials selected for subject learning by librarian teachers, school librarians, and public library staff were used in classes with the teacher in charge, the method of material selection was improved. The purpose is to review and improve. However, it is not always possible for the person in charge who selected the selected library materials to participate in the class using the selected library materials. Therefore, by sharing the usage status of library materials through a book review app, we visualized the usage status of library materials in subject learning and clarified a part of the utilization of library materials.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習指導要領にもある通り、授業における学校図書館の計画的な活用は各自治体、各学校においても積極的に行われているが、現実には国語科で主に読書での活用である。しかし、学校図書館の活用では、児童生徒の主体的な学習活動を導き出すことであり、学年や教科に応じてそのためのスキルを育成することに重点をおかなければならない。そのための教員に対する学校図書館の支援を示すことは教科教育の質の向上に繋がる。本研究では、学校図書館が国語科、読書と限られた内容での活用ではなく全ての教科で活用でき、指導計画段階で授業を担当する教員と図書館担当者が情報を共有することで、授業の内容がより充実することが示されたと考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)