The elucidation and feedback of the contents of practice for supporting a beginner piano student's individual practice
Project/Area Number |
19K03041
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | The Open University of Japan (2020-2022) St.Margaret's Junior College (2019) |
Principal Investigator |
TANAKA Kouichi 放送大学, その他の部局, 客員研究員 (10413006)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
辻 靖彦 放送大学, 教養学部, 准教授 (10392292)
林 麻由美 東京福祉大学短期大学部, こども学科, 講師 (60823169)
小倉 隆一郎 文教大学, 教育学部, 教授 (60177201)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ピアノ個人練習 / 練習内容 / 学習内容 / 練習時間 / 学習時間 / 練習の質 / 保育者養成 / 練習分析 / 演奏分析 / 見える化 / 練習方略 / スキル学習支援システム / 演奏の見える化 / 保育士幼稚園教諭養成 / ピアノ実技指導 / 保育士・幼稚園教諭養成 |
Outline of Research at the Start |
保育士・教員養成校において、ピアノの個人練習は対面授業の事前事後学習として重要な位置づけであるが、初心者の場合、対面授業の理解不足により個人練習の質が低下する可能性が考えられる。学習者の個人練習では、練習の質を高めるため、時間数の確保だけでなく、演奏のテンポ・リズム・音量などを把握した練習が求められる。個人練習の充実を目指すために、個人練習で行われている練習のテンポ・リズム・音量・演奏回数・反復回数・ミスタッチ率など、ブラックボックス状況の実態を把握するため定量的に分析する。分析データをもとに、ピアノ個人練習支援ツール(スマートフォン版)の開発を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we aimed to understand the problems that sound data solve and the contents of a piano beginner's individual practice. We check the matching situation of sound data and score data visually from a heatmap, and link and analyze the picture of MIDI data. As a result, we clarified the music score name and the practice method that the piano beginner chose.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育士教員養成校では教育実習等が始まるまでの短期間に童謡のピアノ伴奏技能の習得が求められる。ピアノは授業時間外学習である個人練習が重要だが、教員は学生の個人練習の中身を把握しにくく、個人練習の経緯を十分に把握できないため、ピアノ初心者に対する授業効率が低下する場面が見られる。 個人練習での曲の特定、練習の進め方、部分練習の箇所と回数、練習時間、さらに弾き間違えの有無が解明できれば、教員は学生の習得状況を把握でき、効果的かつ効率的な指導へ繋がる可能性が考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)