• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The elucidation and feedback of the contents of practice for supporting a beginner piano student's individual practice

Research Project

Project/Area Number 19K03041
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe Open University of Japan (2020-2022)
St.Margaret's Junior College (2019)

Principal Investigator

TANAKA Kouichi  放送大学, その他の部局, 客員研究員 (10413006)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻 靖彦  放送大学, 教養学部, 准教授 (10392292)
林 麻由美  東京福祉大学短期大学部, こども学科, 講師 (60823169)
小倉 隆一郎  文教大学, 教育学部, 教授 (60177201)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsピアノ個人練習 / 練習内容 / 学習内容 / 練習時間 / 学習時間 / 練習の質 / 保育者養成 / 練習分析 / 演奏分析 / 見える化 / 練習方略 / スキル学習支援システム / 演奏の見える化 / 保育士幼稚園教諭養成 / ピアノ実技指導 / 保育士・幼稚園教諭養成
Outline of Research at the Start

保育士・教員養成校において、ピアノの個人練習は対面授業の事前事後学習として重要な位置づけであるが、初心者の場合、対面授業の理解不足により個人練習の質が低下する可能性が考えられる。学習者の個人練習では、練習の質を高めるため、時間数の確保だけでなく、演奏のテンポ・リズム・音量などを把握した練習が求められる。個人練習の充実を目指すために、個人練習で行われている練習のテンポ・リズム・音量・演奏回数・反復回数・ミスタッチ率など、ブラックボックス状況の実態を把握するため定量的に分析する。分析データをもとに、ピアノ個人練習支援ツール(スマートフォン版)の開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we aimed to understand the problems that sound data solve and the contents of a piano beginner's individual practice. We check the matching situation of sound data and score data visually from a heatmap, and link and analyze the picture of MIDI data. As a result, we clarified the music score name and the practice method that the piano beginner chose.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育士教員養成校では教育実習等が始まるまでの短期間に童謡のピアノ伴奏技能の習得が求められる。ピアノは授業時間外学習である個人練習が重要だが、教員は学生の個人練習の中身を把握しにくく、個人練習の経緯を十分に把握できないため、ピアノ初心者に対する授業効率が低下する場面が見られる。
個人練習での曲の特定、練習の進め方、部分練習の箇所と回数、練習時間、さらに弾き間違えの有無が解明できれば、教員は学生の習得状況を把握でき、効果的かつ効率的な指導へ繋がる可能性が考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] ピアノ初心者の個人練習支援を目的とした練習内容の解明2023

    • Author(s)
      田中功一、小倉隆一郎、林 麻由美、鈴木泰山、辻 靖彦
    • Journal Title

      放送大学研究年報 第40号 2022年

      Volume: 40 Pages: 123-136

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者を目指す学生の自宅ピアノ練習内容の調査-個人練習のすべての録音MIDIデータの分析から-2023

    • Author(s)
      林 麻由美、田中功一、小倉隆一郎、鈴木泰山、辻 靖彦
    • Journal Title

      東京福祉大学・大学院紀要

      Volume: 13 Pages: 67-73

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育士・幼稚園教諭を目指す学生の自宅ピアノ練習内容の追加調査 ―録音データ、アンケート、半構造化インタビューから―2022

    • Author(s)
      林 麻由美, 田中 功一, 辻 靖彦
    • Journal Title

      音楽教育メディア研究

      Volume: 8 Pages: 45-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The elucidation of the drill way of a piano beginner at preschool teacher education courses2021

    • Author(s)
      田中 功一, 林 麻由美, 小倉 隆一郎, 辻 靖彦
    • Journal Title

      Music Education Media

      Volume: 7 Issue: 0 Pages: 13-24

    • DOI

      10.34424/jmsme.7.0_13

    • NAID

      130007994673

    • ISSN
      2189-4566, 2435-3841
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Piano performance recording and interview survey aimed at clarifying the self-study method of students2020

    • Author(s)
      田中 功一、小倉 隆一郎、辻 靖彦
    • Journal Title

      Music Education Media

      Volume: 6 Issue: 0 Pages: 69-79

    • DOI

      10.34424/jmsme.6.0_69

    • NAID

      130007832298

    • ISSN
      2189-4566, 2435-3841
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ピアノ初学者の個人練習支援の可能性― これまでのアプローチを総合して ―2022

    • Author(s)
      田中功一、小倉 隆一郎、林 麻由美、鈴木泰山、辻 靖彦
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会 関東地区学会 第1回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育士・幼稚園教諭を目指す学生の自宅ピアノ練習内容の追加調査 ―録音データ、アンケート、半構造化インタビューから―2022

    • Author(s)
      林 麻由美, 田中 功一, 辻 靖彦
    • Organizer
      日本音楽教育メディア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成校におけるピアノ初学者の個人練習の内容調査 ― 自宅練習の音データと半構造化インタビューから ―2021

    • Author(s)
      林 麻由美, 田中 功一,小倉 隆一郎, 辻 靖彦
    • Organizer
      音楽教育メディア研究
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ピアノ初学者の個人練習の組み立て2020

    • Author(s)
      田中 功一、小倉 隆一郎、辻 靖彦
    • Organizer
      日本音楽教育メディア学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ピアノ初心者の個人練習支援を目的とした練習内容の解明

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1146/00008725/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 保育者を目指す学生の自宅ピアノ練習内容の調査-個人練習のすべての録音MIDIデータの分析から-

    • URL

      https://www.tokyo-fukushi.ac.jp/introduction/research/images/bulletin/bulletin13_0102.pdf

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本音楽教育メディア学会ホームページ

    • URL

      https://jmsme.org/2_paper.htm

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 日本音楽教育メディア学会ホームページより「学会論集」

    • URL

      https://jmsme.org/2_paper.htm

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 田中功一 プロフィール

    • URL

      http://www.amy.hi-ho.ne.jp/pf-tanaka/profile.htm

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi