Project/Area Number |
19K03048
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Yuge National College of Maritime Technology |
Principal Investigator |
Futamura Akira 弓削商船高等専門学校, 商船学科, 教授 (90332080)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 船員教育 / 船内環境の見える化 / 係留索 / 係船監視 / 係船設備の見える化 / 係留ロープ張力 / 係船方法 / 計測装置開発 / 計測装置設置改善 / WiFi通信 / 計測装置精度確認 / 係船実験 / 係留索本数 / 船体と岸壁との距離 / 実験実習用テキスト作成 / 複数の計測装置作成 / 複数の計測装置の遠隔表示機能 / 係留ロープ張力測定表示装置の開発 / 係留ロープ張力測定実験 / 係留ロープ張力遠隔表示 / 船舶係船監視 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、船舶係留ロープの張力を簡易的に測定し、且つ、遠隔表示ができる船舶係留計測装置の開発を実施する。この装置の遠隔表示システムを申請者が所属する学生に利用してもらい、船舶の係船状況の可視化を体験することにより、船員を志す学生の係船技能の習熟の支援教材として活用する。体験者にはアンケートを依頼し、アンケ ート結果をもとにこの装置が教育支援につながっているのかを確認するとともに改善につなげる。
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Outline of Final Research Achievements |
This research is aimed at promoting visualization of the ship's environment and developing a visualization system of mooring conditions for early acquisition of seafarer skills. The research achievements include the creation of a mooring rope tension measurement and display device using load cell sensors. Using the device, the tension data of all mooring ropes of the experimental vessel could be consolidated and listed on a PC screen via WiFi. As a result of the experiment, we were able to clarify that the mooring rope must support the forces in three directions, the front-back direction of the ship and the lateral direction on the opposite side of the quay wall, with a total of two or more mooring ropes. It was also found that when the distance from the quay wall was set to 0 m, it was easy for a high load to be applied to a particular mooring rope, making it unsuitable for long-term mooring of the vessel.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
船員教育分野において,海上ブロードバンド通信の発達,ビッグデータ等の発展の中で,今後の自動運搬船等の高度情報通信船舶の発達を見据えた高度な海技人材育成方法を模索していく必要がある.そこで,本研究では船内環境の見える化推進と船員技能の早期習得を目的にした「船員技能の早期習得のための係船状態の見える化システムの開発」という議題を掲げた. 本研究が実現されると,これまで経験により習熟されてきた船舶の係船状態が数値化される.これにより係船技能の早期習熟が期待され,且つ,船内環境の見える化につながるため,船内外においても,船舶係船監視ができるため,船員労働環境改善も期待できる.
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