• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Instruction Support System for Self-regulated Learning Skills

Research Project

Project/Area Number 19K03066
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

Watanabe Yuki  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (50570090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 御園 真史  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60467040)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育工学 / 自己調整学習 / ナッジ / 数学教育 / インストラクショナルデザイン / ICT活用教育 / アクティブラーニング / アクティブラー二ング
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,中等教育における数学科授業中の学習者個々に対した自己調整学習能力または自己調整学習スキルの育成を目的としたシステムを開発,評価することである.具体的には,高等学校の生徒である学習者が数学の授業内に,どのような自己調整学習能力・スキルを用いているか,望まれる自己調整学習能力,スキルを調査・蓄積するとともに,その学習状況を自己調整学習の観点から可視化し,授業内に学習者の自己調整学習の支援を行うシステムを開発し,実際の高校の授業場面で評価するもである.

Outline of Final Research Achievements

This research aimed to develop and evaluate a system that encourages active learning among learners while each learner browses class material distributed on their tablet and writes notes and highlights in class. We designed the system to encourage learning by applying nudge theory and visualizing how others learn. The evaluation results showed that visualization of learning improves learners’ sense of classroom community and promotes note-taking and comprehension. Furthermore, we indicated that the instructor could select the teaching strategy based on visualizing the learners’ unclear parts. These results suggest that the system’s visualization can promote active learning and support the Performance phase of the self-regulation cycle.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでのナッジ理論の教育利用は,教育方針に留まっており,本研究におけるナッジがアクティブラーニングや自己調整学習支援といった教授学習支援に有効である可能性が示されたことは,学術的に大きな意義があると考える.また,Learning Analytics研究は授業者の負担軽減に関する研究が多く,学習者自身が学習を調整する能力を習得するために活用した本研究は,教育のデジタル・トランスフォーメーションや教育ビッグデータ利活用など,EdTechに関する研究の発展の一助となりえる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Presentation] 学習方略使用支援システムによる学習状況の可視化が共同体意識に与える影響2022

    • Author(s)
      近藤孝樹, 横山喬一, 御園真史, 稲葉利江子, 渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Nudge for Note Taking Assist System: A Learning Strategy Feedback System Among Learners Through Their Tablet2021

    • Author(s)
      Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Organizer
      Human-Computer Interaction International 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of an Interface That Facilitates Nudge to Improve Note-Taking Strategies2021

    • Author(s)
      Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2021 Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ノートテイキングにおける具体的な記述の分類2021

    • Author(s)
      近藤孝樹, 横山喬一, 御園真史, 稲葉利江子, 渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of a Sequential Feedback System to Promote Nudge Among Learners and Support Learning Strategies2021

    • Author(s)
      Takaki Kondo, Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Organizer
      2021 Association for Educational Communications & Technology International Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文字式を用いた説明の理解に関する学習ログの分析:NoTASシステムを活用して2021

    • Author(s)
      御園真史, 近藤孝樹, 横山喬一, 中村謙斗, 稲葉利江子, 渡辺雄貴
    • Organizer
      2021年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の数学的問題解決方略使用を促す授業外学習教材の開発―自己調整学習との関連に着目してー2021

    • Author(s)
      橋本佳蓉子,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の反応を授業内でフィードバックするシステムが授業者に与える影響2021

    • Author(s)
      近藤孝樹,横山喬一,御園真史,稲葉利江子,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] NoTAS:Nudge for Note-Taking Assist System2020

    • Author(s)
      横山喬一,御園真史,稲葉利江子,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自己調整学習と数学の学習方略と効力感の関連2020

    • Author(s)
      橋本佳蓉子,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Nudge for Instructional Design and Technology: Toward to One to One Computer in Educational Environment2020

    • Author(s)
      Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2020 Conference Program and Proceedings
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Socially Shared Regulation of Learning for higher education2020

    • Author(s)
      Takaki Kondo, Yuki Watanabe
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2020 Conference Program and Proceedings
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mathematical Problem-solving Strategies Related to Self-regulated Learning2020

    • Author(s)
      Kayoko Hashimoto, Yuki Watanabe
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2020 Conference Program and Proceedings
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Notetaking Support System for Self-Regulated Learning Skills in Mathematics Class -Support of Behavioral Economics Theory-2020

    • Author(s)
      Kyoichi Yokoyama, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe
    • Organizer
      International Technology, Education and Development Conference, INTED2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 紙媒体とタブレット端末のノートテイキングにおける学習方略の能力的違いー自己調整学習能力に注目してー2019

    • Author(s)
      横山喬一,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科授業ノートテイキングにおける自己調整学習能力の育成に向けてー行動経済学理論の援用ー2019

    • Author(s)
      横山喬一,御園真史,渡辺雄貴
    • Organizer
      AI時代の教育学会第1回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自己調整学習と数学の学習方略と効力感の関連2019

    • Author(s)
      橋本佳蓉子,渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi