• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Practice of an Immersive Classroom Reflection Support System for Elementary and Higher Education

Research Project

Project/Area Number 19K03070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Kajikawa Yuji  京都外国語大学, 共通教育機構, 教授 (40281498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細川 和仁  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
姫野 完治  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)
根岸 千悠  大阪大学, 全学教育推進機構, 特任助教(常勤) (60726610)
大山 牧子  大阪大学, 全学教育推進機構, 助教 (70748730)
西口 敏司  大阪工業大学, 情報科学部, 教授 (80362565)
豊浦 正広  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (80550780)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
KeywordsHMD / 視線情報 / 授業リフレクション / 注視行動 / 授業研究 / 視線分析 / ELSI / プレFD / リフレクション / 授業改善支援 / 授業改善
Outline of Research at the Start

本研究では,没入型ヘッドマウントディスプレイ(HMD)を活用してVRで適切に授業映像を視聴できる没入型授業リフレクション環境を構築する.その環境では,記録した熟練教員の視線情報などを,初任教員など視聴しているユーザーに伝達することができるようにする.このシステムを用いた授業リフレクション及び教育実習指導・プレFDの方法について開発し,実践・評価を行う.

Outline of Final Research Achievements

This research aims to develop a teacher education and class improvement support system by constructing an immersive class reflection environment using an immersive head-mounted display (HMD) to view class videos. The system allows the teacher to watch class videos recorded with a 360-degree camera installed at the student's seat in VR using the HMD. It also enables the saving and playback of the teacher's gaze during the class, facilitating self-reflection on their teaching. The results of using this system for self-reflection indicated that observing their own behavior in the videos led to further contemplation about their thought processes during the class and new discoveries. This suggests that the system makes it easier for teachers to reflect on their teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における学術的意義として,教育学の分野だけでは実現不可能だった他人の授業実践の情報や体験,特に技能(スキル)の継承に重要となる授業中の教員の視線の向きや見るべき対象などの暗黙知の伝達を,情報工学の技術・知見を組み合わせることで熟練教師の視線情報の可視化などによって可能とし,これまでの教育学で蓄積されてきた教師教育,授業リフレクションに関する研究成果を大きく発展させる可能性が見いだせたことにあると考えている.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Assessment of Preparing Future Faculty Program for Learning Uni versity Faculty’s Scholarship : A Case Study on “Course Design and T eaching III” Future Faculty Program, Osaka University2022

    • Author(s)
      大山 牧子・根岸 千悠・浦田 悠・村上 正行・佐藤 浩章
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 10 Pages: 21-31

    • DOI

      10.18910/87507

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2022-03-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effectiveness of Preparing Future Faculty Program on Syllabus Design2021

    • Author(s)
      根岸 千悠・大山 牧子・浦田 悠・村上 正行・佐藤 浩章
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 205-208

    • DOI

      10.15077/jjet.S45099

    • NAID

      130008151197

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ELSI論点101からみたEdTechの分類2023

    • Author(s)
      塩瀬隆之 , 村上正行 , 後藤崇志 , 水町衣里 , 加納圭
    • Organizer
      人工知能学会第37回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 360度カメラによる授業記録映像を用いた授業者のリフレクションに関する事例研究2023

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初任教員の教授活動におけるプレFDの影響:プレFD修了生へのインタビューを中心に2021

    • Author(s)
      根岸 千悠・大山 牧子
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育における教員の経験に着目したリフレクションの変容2021

    • Author(s)
      大山牧子・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生を対象としたアクティブ・ラーニングリフレクション尺度の試み2020

    • Author(s)
      大山牧子・畑野快
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 没入型HMDを用いた受講者の視線傾向の獲得と分析2019

    • Author(s)
      鎌田 大樹、西口 敏司、村上 正行
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業実施中の教師の「みえ」の基盤となる認知的枠組みの分析2019

    • Author(s)
      姫野 完治
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院生による授業中のみとりの解明と変容2019

    • Author(s)
      光内 亜理沙、姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職経験年数による授業参観時のみえはどのように違うのか2019

    • Author(s)
      佐野 正樹、青木 優汰、姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教師のわざ 研究の最前線2022

    • Author(s)
      生田 孝至・姫野 完治(編著)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      9784870742413
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育工学における大学教育研究(教育工学選書Ⅱ 6)2020

    • Author(s)
      村上 正行、田口 真奈 編著、大山牧子 著
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083909
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学校に還す心理学2020

    • Author(s)
      姫野完治(有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前涼子編)
    • Total Pages
      1980
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi