• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Vocabulary Learning Material Generation System for Primary School Children using Morphological Analysis

Research Project

Project/Area Number 19K03078
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Fujikawa Daisuke  千葉大学, 教育学部, 教授 (50288429)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安部 朋世  千葉大学, 教育学部, 教授 (00341967)
高木 啓  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90379868)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords形態素解析 / 語彙指導 / 類義語 / 小学校国語 / 語彙学習 / 教材生成システム / 国語教育 / 小学校
Outline of Research at the Start

本研究は、任意の文章から類義語を参照しやすくする語彙学習教材を生成するシステムを開発し、このシステムを活用した授業を小学校で行ってこのシステムの評価を行うものである。このシステムを活用することにより、学習者が自らが好む文章について、類義語と比較しながら読む「類義語比べ読み」を行ったり、システムが類義語に置き換えた箇所を探しながら読む「間違い探し読み」を行ったりすることが可能となり、質量ともに充実した語彙学習を行うことが可能となることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

Utilizing morphological analysis technology, we developed a system that supports vocabulary learning in elementary school Japanese language lessons. And we verified the usefulness of this system by actually giving lessons in the 5th grade of elementary school. The system refers to the morphological analyzer and synonym list when pasting any sentences, marks the words included in the headwords of the synonym list. When one of the marked words is clicked, the system displays the synonyms. Most of the students affirmed the usefulness of using this system to focus on synonyms, and it seemed that many students were using the system without any particular problems. On the other hand, it was confirmed that synonyms could not be displayed smoothly in some parts and that synonyms for compound words such as idioms were not displayed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,日本語の形態素解析の技術が普及しており,小学校等の授業内で形態素解析の技術を活用する試みも行われるようになっている.他方,2017(平成29)年告示の小学校学習指導要領では国語科に関して語彙指導の充実が掲げられており,小学校学習指導要領解説国語編においては語彙の「質と量の両面」からの充実が求められており,語彙指導については,日本語の形態素解析を活用することが可能であることが考えられる.本研究は小学校における語彙指導に形態素解析の技術を活用するものであり,語彙指導の充実,ひいては一人一台端末環境における形態素解析の活用のあり方について,新たな知見をもたらすものと言える.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020 2019

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 形態素解析利用語彙学習教材生成システムを活用した中学校国語科授業の試み2021

    • Author(s)
      藤川大祐、大澤由紀、大木圭、安部朋世、高木啓、小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 形態素解析を用いた小学生向け語彙学習教材生成システムの開発2020

    • Author(s)
      藤川大祐,大木圭,安部朋世,高木啓,小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 形態素解析を用いた小学生向け語彙学習教材生成システム開発の構想2019

    • Author(s)
      藤川大祐,大木圭,安部朋世,高木啓,小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi