• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of information education that can improve classes with an emphasis on programming thinking in elementary schools

Research Project

Project/Area Number 19K03087
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionSuwa University of Science

Principal Investigator

HIROSE HIROO  公立諏訪東京理科大学, 工学部, 教授 (50228839)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾崎 剛  公立諏訪東京理科大学, 工学部, 准教授 (80712158)
平田 幸広  公立諏訪東京理科大学, 工学部, 教授 (70238369)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsプログラミング教育 / 情報教育 / プログラミング的思考 / 授業改善 / カリキュラム設計 / 初等教育 / 中等教育 / 学習環境 / 指導計画 / 教育システム構築 / 教員意識 / 教育改善 / アンプラグドコンピューティング / 教育効果
Outline of Research at the Start

初等教育でプログラミング教育を実施するにあたり,教育の方法論の未確立,教諭の知識・理解不足,教育効果の測定方法などの問題が残されている。これらより,現状ではプログラミング教育の実施・改善活動が困難となる可能性がある。
本研究では,プログラミング的思考を重視した情報教育のシステム化を取り組み,小学校においてPDCAサイクル実施による授業改善を可能とすることを目指す。具体的には,小学校におけるプログラミング教育のための授業デザイン例の提示,授業支援システムの構築,学習効果の測定質問紙作成を行い,PDCAを回すための基盤環境を整える。

Outline of Final Research Achievements

The following points are important in order to practice programming education, continuously improve programming education skills and improve educational effects from the next year onwards. (1) Outside knowledge should be utilized for information gathering such as lesson proposals, planning, and preparation of materials. (2)Lessons are taught by incumbent teachers, leading to PDCA for educational improvement in the next year and beyond. (3) The Board of Education should take the lead in building a model curriculum, providing teacher training for the entire city, and arranging for class support staff. If this mechanism is established, we believe that the systemization of programming education can be achieved. In the future, we will collect GPs obtained from this research and aim to establish information education that seamlessly continues from elementary education to secondary education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校中学校でのプログラミング教育が必修化されたが,教育効果を上げるためのPDCA確立は,教育現場での喫緊の課題である。本研究の教育実践結果から導かれた3つの知見は,今後のプログラミング教育をデザインするにあたり有用である。
また,プログラミング教育に熱心な特定の教員や学年,小学校などの取り組みを,単年度の取り組みにとどめず継続的に,かつ,どの小学校においても公平な教育を受けるためには,教育委員会が主体となりプログラミング教育のGP(Good Practice)の発掘,情報の共有,教員教育,授業支援をすることが極めて重要である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2020 2019 Other

All Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] 学習行動及び学生のモチベーションを加味した学習成果予測モデルの構築2022

    • Author(s)
      左座 祐之助 , 中村 伊吹 , 増田 武史 , 広瀬 啓雄 , 尾崎 剛
    • Organizer
      情報処理学会第167回CE研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等から中等教育における統計学に着目した積み重ねプログラミング学習環境の構築2022

    • Author(s)
      上野陽平 , 広瀬啓雄 , 尾崎剛
    • Organizer
      JSISE2022年度学生研究発表会・発表論文
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語化とメンテナンス性を考慮した 熟練工技術伝承支援コンテンツの作成2022

    • Author(s)
      樋井悠大 , 増田武史 , 広瀬啓雄 , 尾崎剛
    • Organizer
      JSISE2022年度学生研究発表会・発表論文
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者と教員の授業に関するモチベーションを可視化するシステム構築及びその効果2022

    • Author(s)
      左座祐之助, 広瀬啓雄, 尾崎 剛
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会 2022年3月3日
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ARCSモデルを適用した学習意欲アンケート調査と評価2020

    • Author(s)
      渡辺伎,安東伶,広瀬啓雄
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業に対する学習意欲調査結果と学習行動,成績の関連に関する研究2020

    • Author(s)
      渡邉 伎, 安東 伶, 広瀬 啓雄, 尾崎 剛
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年度春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 体験型ロールプレイングゲームを取り入れたプログラミング的思考学習のための教材開発2020

    • Author(s)
      伴宗久,広瀬啓雄,尾崎剛
    • Organizer
      日本教育工学会,2020/3/7,2019年学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初等教育におけるプロラミング的思考能力の向上を目指した授業設計の検証2020

    • Author(s)
      寺島彩,尾崎剛,広瀬啓雄
    • Organizer
      日本教育工学会,2020/3/7,2019年学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校のプログラミング教育におけるScratch捜査履歴を用いた活動状況の可視化手法2020

    • Author(s)
      長久保美咲,尾崎剛,広瀬啓雄
    • Organizer
      日本教育工学会,2020/3/7,2019年学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Computer Programming Education in Elementary Education that Places Importance on Logical Thinking Ability2019

    • Author(s)
      Hiroo Hirose, Takeshi Ozaki, Yoshito Yamamoto, Hiroshi Ichikawa
    • Organizer
      Ed-Media World Conference on Educational Media and Technology 2019 主催AACE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Programming Education in Primary School Focusing on Programming Thinking ~ Design of Questionnaire for Learning Effect Measurement ~2019

    • Author(s)
      Hiroo Hirose, Takeshi Ozaki, Kurumi Kawate
    • Organizer
      E-Learn 2019 主催 AACE
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 小学校プログラミングチャンネル

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UChO6n4A6AZ5bHVhkCcJaidA

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 原小学校 プログラミング的思考指導案 情報共有の場

    • URL

      https://hiroselab.jp/moodle/course/view.php?id=22

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi