• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative learning including peer review analysis using cloud computing technology

Research Project

Project/Area Number 19K03089
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHealth Sciences University of Hokkaido

Principal Investigator

NIHEI Hiroyuki  北海道医療大学, 薬学部, 教授 (70433422)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsピアレビュー / 協働学修 / クラウド / グループワーク / アンケート / データサイエンス / 医療系 / 教育工学 / オンライン / DX / 数理データサイエンスAI教育プログラム / AI / ルーブリック / 課題解決
Outline of Research at the Start

ピアレビューの確実性を高めるために、クラウド技術を活用して「ピアレビューの分析にまで学生がかかわるプロセス」を協働学修に取り入れる。ここでは、学生自身が自らのパフォーマンスの目標を設定しながらルーブリック評価表を作成し、それを用いてピアレビューを実施する。さらに、レビューの結果を学生自身が分析する。このプロセスを、クラウドの共同編集機能を活用することで、円滑に繰り返し実践できるようにする。これにより、パフォーマンスを評価することの難しさや重要性を認識し、さらに、より正確にピアレビューをしようとする動機づけとなるようにする。加えて、学生の主体性や自律性、そして、学修意欲の向上を図る。

Outline of Final Research Achievements

Cloud technology has been used to create a learning environment that enhances the certainty of peer review by students in collaborative learning, and at the same time, improves students' independence, autonomy, and motivation to learn. The academic uniqueness of this project lies in its new concept of designing classes for collaborative learning by incorporating "a process in which students are involved in the analysis of peer reviews. Furthermore, we designed a syllabus for classes that incorporate this idea, and constructed a collaborative learning environment that enables smooth and repeated implementation of the syllabus through the application of cloud technology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、ピアレビューの確実性を高めたり、学修への意欲を向上させたりするための方策として、オンライングループワークや同僚間アンケートなどの新しい学修方略を確定し、さらに、それをクラウド技術により実現したことである。また、ピアレビューの分析に問われるデータ分析力の醸成の観点から、本学の全ての学部で数理・データサイエンス・AI教育プログラム(MDASH)を設計し、医療系大学におけるMDASHの推進にも寄与したものと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 5 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] “Early Exposure to Pharmacy Profession” workshop conducted and verified by combining face-to-face and remote learning2021

    • Author(s)
      二瓶 裕之、浜上 尚也、木村 治、小田 雅子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2021-014

    • NAID

      130008088585

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療教育におけるDXを目指した早期体験学習オンライン成果報告会の実践と普及2021

    • Author(s)
      二瓶 裕之,西牧 可織,浜上 尚也,木村 治,小田 雅子
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表論文集

      Volume: 1 Pages: 126-129

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cooperative learning using cloud service in a large-sized academic writing class2021

    • Author(s)
      西牧 可織、二瓶 裕之、井上 貴翔、鈴木 一郎、足利 俊彦、堀内 正隆、新岡 丈治、木村 治、青木 隆
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2020-042

    • NAID

      130008002242

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療系学部における数理・データサイエンス教育の実践と教育改善効果の検証2020

    • Author(s)
      二瓶裕之, 西牧可織
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表論文集

      Volume: 1 Pages: 146-149

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北海道医療大学のライブ配信による遠隔授業の取組みと課題2020

    • Author(s)
      二瓶裕之, 門貴司, 西牧可織
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: 1 Pages: 11-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ハイブリッド形式による「早期体験学習」の授業実践2020

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Journal Title

      情報センター年報

      Volume: 1 Pages: 2-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] クラウド活用による同僚間アンケート調査を取り入れた問題発見課題解決型協働学修2019

    • Author(s)
      西牧 可織、二瓶 裕之
    • Journal Title

      ICT利用による教育改善研究発表会論文

      Volume: 1 Pages: 113-116

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療薬学ブラッシュアップ講座ー情報通信技術(ICT)に関する知識をリフレッシュするために:実務実習支援システムの開発と運用をとして(将来編)2019

    • Author(s)
      二瓶 裕之
    • Journal Title

      道薬雑誌

      Volume: 37 Pages: 45-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 医療薬学ブラッシュアップ講座ー情報通信技術(ICT)に関する知識をリフレッシュするために:実務実習支援システムの開発と運用をとして(技術紹介編)2019

    • Author(s)
      二瓶 裕之
    • Journal Title

      道薬雑誌

      Volume: 36 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業で使うツールの活用2021

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Organizer
      2021年度「FDのための情報技術研究講習会」 私立大学情報教育協会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 医療系大学における数理データサイエンスAI教育(リテラシーレベルプラス)の実践と検証2021

    • Author(s)
      二瓶 裕之, 西牧 可織
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2021年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療系大学における学生参加型AI開発による学修者本位の教育の実現と普及2021

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Organizer
      2021年度「教育イノベーション大会」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ライブ配信型オンライン授業の進め方2021

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Organizer
      私立大学情報教育協会 FDのための情報技術研究講習会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ライブ配信型オンライン授業運営の工夫2020

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Organizer
      教育イノベーション大会 公益社団法人 私立大学情報教育協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICT活用による教育改善の取組み:能動的学修支援と学修行動のモニタリングによる学修成果の改善2019

    • Author(s)
      二瓶裕之
    • Organizer
      私立大学情報教育協会・教育イノベーション大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] クラウド活用による大規模授業おけ文章指導の実践2019

    • Author(s)
      西牧可織、二瓶裕之、木村治、 鈴木一郎、足利俊彦、新岡丈治、堀内正隆、井上貴翔、青木隆
    • Organizer
      日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリック評価表作成のグループワークを加えたピアレビュー2019

    • Author(s)
      二瓶 裕之,西牧 可織
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グループプロダクト作成への参加意欲向上を目指したクラウド活用2019

    • Author(s)
      西牧 可織,木村 真一,二瓶 裕之
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 北海道医療大学DX推進計画サイト

    • URL

      https://dx.hoku-iryo-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道医療大学 DX推進計画サイト

    • URL

      https://dx.hoku-iryo-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 私立大学情報教育協会「ICT利用による教育改善研究発表会」・私立大学情報教育協会賞受賞ページ

    • URL

      http://www.juce.jp/LINK/houhou/ronbun.htm

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 2019年度ICT利用による教育改善研究発表会 受賞者決定

    • URL

      http://www.juce.jp/LINK/journal/2003/pdf/07_01.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi