Project/Area Number |
19K03090
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菅原 研 東北学院大学, 教養学部, 教授 (50313424)
稲垣 忠 東北学院大学, 文学部, 教授 (70364396)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | プログラミング的思考 / プログラミング教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,子ども向けプログラミング教材を開発して実際に運用し,教育効果の検証を行うことである.本研究では,まずオリジナルのプログラミング教材を開発し,それを用いて継続的にプログラミング教育を行っていく.既存の教材との違いや学習前後の能力差などの観点からその教育効果を検証することを目指す.教育効果を測定するため,評価手法を検討し,論理的思考力との因果関係を明らかにする.
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Outline of Final Research Achievements |
The first purpose of this research is to establish a method for conducting programming education that arouses curiosity in children and draws out their independence. The second purpose is to clarify whether logical thinking ability can really be acquired by continuing programming education. In this research, we have planned and developed original programming teaching materials for children, and have conducted continuous programming education for elementary and junior high school students using these materials. Furthermore, we have created a test to evaluate logical thinking ability, and have analyzed the relationship between programming experience and logical thinking ability using the test.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもがプログラミングを学ぶことの意義・目的とは「プログラミング的思考」を育むことであり,プログラミング体験をとおして論理的思考力を身につけることが期待されている.しかし本来,論理的思考力は様々な経験によって培われるものである.一方で,プログラミングの体験は,子どもにとって圧倒的に好奇心をかきたて,主体性を引き出す力を持っている.さらに何歳からでも始められる間口の広さがプログラミングを用いたトレーニングの利点である. このような背景を踏まえ,本研究では「子どもに好奇心を抱かせ主体性を引き出すプログラミング教育方法の確立」ならびに「プログラミング経験と論理的思考力の関係性の検証」を目指す.
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