• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on elucidation of the relationship between nonverbal behavior of learners and cooperation in collaborative learning

Research Project

Project/Area Number 19K03095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

Eiji Watanabe  甲南大学, 知能情報学部, 教授 (20220866)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾関 孝史  福山大学, 工学部, 教授 (40299300)
小濱 剛  近畿大学, 生物理工学部, 准教授 (90295577)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords協調学習 / 学習者 / 非言語動作 / 協調性 / 相互作用 / 協同学習 / 学習者の動作 / メガネ型デバイス / 時系列モデル / 階層型ニューラルネットワーク / 荷重係数値 / 協調生 / 理解度
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,アクティブラーニングの一つの形態である協調学習 (教え合い) を対象として,学習者の非言語動作 (視線や顔の動き) と協調性の関係を明確にすることである.具体的な研究目的は,(i) 非言語動作の検出手法を構築すること,(ii) 非言語動作に対する時系列モデルを構築すること,(iii) 「時系列モデルにおけるパラメータ」と「アンケートに基づいた協調性」の関係を解明するである.得られた研究成果は,「協調学習」の自動的な評価に応用可能である.

Outline of Final Research Achievements

For face-to-face collaborative learning, we constructed methods for extracting the relationship between nonverbal behaviors of learners and cooperation. Specifically, we constructed (i) methods for detecting non-verbal motion using a glasses-type device and/or image processing, and (ii) a time-series model for expressing the interaction between behaviors of learners. Furthermore, we constructed a method to clarify the relationship between the parameters in the time series model and the cooperation between the learners, and confirmed their effectiveness by experiments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

協調学習の目的は,授業に対する学習者の理解を深めつつ,グループとしての協調性を高めることである.しかしながら,教員が即時にかつ定量的に多数のグループの協調性を把握することは困難である.本課題では,(i) 非言語動作の検出手法の構築,(ii) 非言語動作に対する時系列モデルの構築,(iii) 時系列モデルにおけるパラメータと協調性の関係を抽出するための手法の構築などの成果を得ており,これら研究成果は協調学習の自動的な評価に応用可能である.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Modeling the Behaviors of Participants in Meetings for Decision Making Using OpenPose2020

    • Author(s)
      Eiji Watanabe, Takashi Ozeki and Takeshi Kohama
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Interactive Collaborative Learning 2019

      Volume: 1 Pages: 27-38

    • DOI

      10.1007/978-3-030-40274-7_3

    • ISBN
      9783030402730, 9783030402747
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of Holistic Interactions Between Lecturers and Students in Lectures2019

    • Author(s)
      Watanabe Eiji、Ozeki Takashi、Kohama Takeshi
    • Journal Title

      Proceedings of AIED 2019

      Volume: 1 Pages: 309-313

    • DOI

      10.1007/978-3-030-23207-8_57

    • ISBN
      9783030232061, 9783030232078
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of the Behavior of Students Considering Privacy2019

    • Author(s)
      Takashi Ozeki, Eiji Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the Fourth IIEEJ International Workshop on Image Electronics and Visual Computing

      Volume: 1 Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modeling of Non-verbal Behaviors of Students in Cooperative Learning by Using OpenPose2019

    • Author(s)
      Eiji Watanabe, Takashi Ozeki and Takeshi Kohama
    • Journal Title

      Proceedings of 25th International Conference on Collaboration Technologies

      Volume: 1 Pages: 191-201

    • DOI

      10.1007/978-3-030-28011-6_13

    • ISBN
      9783030280109, 9783030280116
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modeling of Behaviors of Participants in Meetings for Decision Making2019

    • Author(s)
      Eiji Watanabe, Takashi Ozeki and Takeshi Kohama
    • Journal Title

      Proceedings of SICE Annual Conference 2019

      Volume: 1 Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ビデオ講義を対象とした協同学習における学習者の動作の分析 (第5報)2021

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会, LOIS研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ビデオ講義を対象とした協同学習における学習者の動作の分析 (第6報)2021

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会, ET研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模な協同学習における学習者の動作の分析 (第1報)2020

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模な協同学習における学習者の動作の分析 (第2報)2020

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      情報処理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオ講義を対象とした協同学習における学習者の動作の分析 (第4報),2020

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会LOIS研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 講演における聴講者の動作の分析 (第3報)2019

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会LOIS研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオ講義を対象とした学習者のノーティング動作の分析 (第3報),2019

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会ET研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオ講義を対象とした協同学習における学習者の動作の分析 (第3報)2019

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 講義や自習における学習ログの分析2019

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛
    • Organizer
      電子情報通信学会LOIS研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 講義における講師と受講者の相互作用の分析 (第4報)2019

    • Author(s)
      渡邊 栄治, 尾関 孝史, 小濱 剛, 浜野 裕希,吉田 賢史
    • Organizer
      電子情報通信学会MSS研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 甲南大学 知能情報学部 渡邊研究室

    • URL

      http://we-www.is.konan-u.ac.jp

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 甲南大学 知能情報学部 渡邊研究室

    • URL

      http://we-www.is.konan-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi