• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Psychological Safety Scale for Deep Active Learning

Research Project

Project/Area Number 19K03100
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionJin-ai Women’s College

Principal Investigator

Tanaka Yoichi  仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山川 修  福井県立大学, 学術教養センター, 客員研究員 (90230325)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords心理的安全性 / 社会情動的スキル / 心理尺度 / アクティブラーニング / 情動知能 / Instructional Design / SEL / 深いアクティブラーニング / 尺度
Outline of Research at the Start

人材開発や組織論の分野では成功するチームの構築に最も重要なものは、心理的安全性であると言われている。「学生が他者と関わりながら、対象世界を深く学び、これまでの知識や経験と結びつけると同時にこれからの人生につなげていけるような学習」と定義される深いアクティブラーニングを教育分野で設計するためにも心理的安全性が重要なことを明らかにしたい。心理的安全性がどの程度のレベルであるかを調べ、学習成果物の質との関連性を分析するため、本研究では日本の高等教育における心理的安全性の尺度を作成し、評価することをめざす。

Outline of Final Research Achievements

We developed two teaching methods for building psychologically safe spaces.The first is the improvement of emotional intelligence, career decision-making self-efficacy and stress coping skills through lesson design using Social and Emotional Learning.The second was to improve stress coping skills through feedback experiences to support anxiety.
In the Safety Study Group studying A. Giddens, we also developed a psychological scale to measure ontological security and conducted a pre-survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育システム情報学会全国大会において、企画セッション「エージェンシー育成のための社会情動的スキルに関する研究」及びプレカンファレンス「エージェンシー育成のための社会情動的スキルワークショップ」をオーガナイズし、心理的に安全な場を構築するための教授方法や社会情動的スキルの意義について対話する場を構築した。また、教育システム情報学会や日本教育工学会において、開発した存在論的安心に関する心理尺度を報告する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Designing and Assessing Course for Community Cooperative Learning in Fukui Academic Alliance: Development of UR Sheets2024

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      The 9th IAFOR International Conference on Education in Hawaii(IICE2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プロジェクト型学習支援ロールプレイ教材の実証試験結果-プロジェクト全体像把握と不安のサポート訓練-2024

    • Author(s)
      白澤秀剛,田中洋一
    • Organizer
      JSiSE Research Report,vol.38, no.5, pp.47-52.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] プロジェクト型学習支援ロールプレイ教材の評価:不安へのサポート経験によるストレス対処力の変化2024

    • Author(s)
      田中洋一,白澤秀剛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集pp.245-246
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フィードバック誘起モデルの開発:量的アプローチによる推計式の試作2024

    • Author(s)
      可部繁三郎,田中洋一,山田政寛,石毛弓,山本佐江,合田美子
    • Organizer
      情報処理学会研究報告Vol.2024-CLE-42, No.20, pp.1-6
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価―オンラインと対面との比較―2023

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集2023巻2号,pp.101-104
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価 -ストレス対処力の変化-2023

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会講演論文集pp.91-92
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学連携で取り組む地域協働学習のプログラム評価2023

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集pp.413-414
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系短期大学におけるデザイン思考科目の授業設計2023

    • Author(s)
      田中洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会講演論文集pp.439-440
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携で取り組む地域協働学習における心理的安全性の効果2022

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集2022巻4号,pp.251-254
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携で取組む地域の問題解決のための授業設計と評価2022

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集2022巻1号,pp.117-120
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 変革に適応するキャリア教育の設計:SELによるストレス対処力の変化2022

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      JSiSE Research Report,vol.37, no.1, pp.40-43
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携で取り組む地域協働学習による情動知能の変化2022

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      第47回 教育システム情報学会全国大会講演論文集pp.57-58
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] BYODを活用したProblem Based Learningの設計2022

    • Author(s)
      田中洋一,前田博子
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集 第53号,pp52-55
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携授業におけるプロセス・エデュケーションの設計:フィードバックの心理的安全性への影響2022

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子
    • Organizer
      JSiSE Research Report, vol.36, no.5, pp.24-27
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的スキル向上プログラムにおける学習者特性による効果の違い2022

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      JSiSE Research Report, vol.36, no.6, pp.120-125
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 変革に適応するキャリア教育の設計2022

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子
    • Organizer
      JSiSE Research Report, vol.36, no.7, pp.19-22
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成課程における同期型遠隔授業の設計:SELの効果2021

    • Author(s)
      田中洋一,香月拓,木下由香,乙部貴幸
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会発表論文集, pp.P267-P268
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインでのキャリア教育科目におけるSELの設計2021

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子
    • Organizer
      第46回 教育システム情報学会全国大会講演論文集, pp.47-48
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインでのキャリア教育科目におけるSELの設計と進路選択自己効力の向上2021

    • Author(s)
      田中洋一
    • Organizer
      JSiSE Research Report vol.35, no.6,pp.27-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業におけるプロセス・エデュケーションの設計:フィードバックの心理的安全性への影響2021

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子,山田政寛,石毛弓,山本佐江,可部繁三郎
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会講演論文集pp.317-318
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン思考を使ったPBLのオンライン化の試行2021

    • Author(s)
      山川修,田中洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会講演論文集pp.67-68
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業におけるキャリア教育の設計と実践2020

    • Author(s)
      田中洋一
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集20(3)pp.185-188
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業におけるSELのためのリフレクション及びフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      田中洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会講演論文集pp.129-130
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業におけるSELの設計2020

    • Author(s)
      田中洋一
    • Organizer
      第45回 教育システム情報学会全国大会講演論文集pp.71-72
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携で取り組む地域協働型PBLの設計と評価2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度第1回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 内発的動機づけを高める地域協働型PBLの設計2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2019年度秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 質問ワークは心理的安全性を向上させるのか2019

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi