Project/Area Number |
19K03100
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Jin-ai Women’s College |
Principal Investigator |
Tanaka Yoichi 仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山川 修 福井県立大学, 学術教養センター, 客員研究員 (90230325)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 心理的安全性 / 社会情動的スキル / 心理尺度 / アクティブラーニング / 情動知能 / Instructional Design / SEL / 深いアクティブラーニング / 尺度 |
Outline of Research at the Start |
人材開発や組織論の分野では成功するチームの構築に最も重要なものは、心理的安全性であると言われている。「学生が他者と関わりながら、対象世界を深く学び、これまでの知識や経験と結びつけると同時にこれからの人生につなげていけるような学習」と定義される深いアクティブラーニングを教育分野で設計するためにも心理的安全性が重要なことを明らかにしたい。心理的安全性がどの程度のレベルであるかを調べ、学習成果物の質との関連性を分析するため、本研究では日本の高等教育における心理的安全性の尺度を作成し、評価することをめざす。
|
Outline of Final Research Achievements |
We developed two teaching methods for building psychologically safe spaces.The first is the improvement of emotional intelligence, career decision-making self-efficacy and stress coping skills through lesson design using Social and Emotional Learning.The second was to improve stress coping skills through feedback experiences to support anxiety. In the Safety Study Group studying A. Giddens, we also developed a psychological scale to measure ontological security and conducted a pre-survey.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育システム情報学会全国大会において、企画セッション「エージェンシー育成のための社会情動的スキルに関する研究」及びプレカンファレンス「エージェンシー育成のための社会情動的スキルワークショップ」をオーガナイズし、心理的に安全な場を構築するための教授方法や社会情動的スキルの意義について対話する場を構築した。また、教育システム情報学会や日本教育工学会において、開発した存在論的安心に関する心理尺度を報告する。
|