• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advancing from CS Unplugged to full-fledged programming

Research Project

Project/Area Number 19K03104
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOkinawa National College of Technology

Principal Investigator

Tatsuhiro Tamaki  沖縄工業高等専門学校, メディア情報工学科, 教授 (60413837)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 淳  津山工業高等専門学校, 総合理工学科, 教授 (60311073)
内田 保雄  宇部工業高等専門学校, 経営情報学科, 嘱託教授 (70321487)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
KeywordsCSアンプラグド / CSプラグド / フルフレッジド・プログラミング / プログラミング的思考 / 工学教育 / 高専教育 / プログラミング教育
Outline of Research at the Start

先進国においてプログラミング教育の流れが加速していく中、コンピュータを使わずに情報科学を教授する手法としてCSアンプラグドが注目されているが、先行研究では、本格的なプログラミング教育への接続性についてあまり研究されて来なかった。そこで、本研究では、CSアンプラグドから本格的なプログラミング教育への橋渡しをする教育方法として、CSアンプラグドを補完する新たな教育方法である「CSプラグド」と本格的なプログラミングへの展開を図るための「6ステップメソッド」を提案し、導入段階における効果的なプログラミング教育のための普遍的な教育メソッドの確立を目指す。

Outline of Final Research Achievements

CS Unplugged (Computer Science Unplugged) is an effective educational method for experiential learning of information science without using computers. However, much of the previous research has remained at the stage of experiencing CS Unplugged, and its connectivity to full-fledged programming education has been limited. Therefore, in this study, we developed a typical teaching material consisting of six stages, from CS Unplugged to the description of full-fledged program code, to establish a connection between CS Unplugged and full-fledged programming. We conducted evaluation experiments in a classroom to confirm its effectiveness.We proposed a new Copying Learning method and also explore the practical application of block programming languages.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでもCSアンプラグドを使ったコンピュータサイエンスの導入教育は数多くあったが実際にプログラミングを行おうとするとその要求される知識と技術の差で躓く学習者が多くいた。本研究では、CSアンプラグドの手法と本格的なプログラミング言語の学習の橋渡しを行う学習手法を提案し、教材を作成した。高等教育機関における学習手法を主題に置いているが、小中学校におけるプログラミング教育にも大いに活用可能であり、今後のプログラミング教育に活用可能だと考えている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] ANATTEMPT AT ELEMENTARY SCHOOL LEVEL PROGRAMMING EDUCATION UTILIZING WASAN, TRADITIONAL JAPANESE MATHEMATICS2022

    • Author(s)
      Tatsuhiro Tamaki, Atsushi Onishi, Hironori Kobayashi, andYasuo Uchida
    • Journal Title

      International Journal of Education and Pedagogy

      Volume: Vol. 4, No.3 Pages: 241-252

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Trial of Learning Programming Using a Six-step Method2021

    • Author(s)
      TAMAKI Tatsuhiro, ONISHI Atsushi, UCHIDA Yasuo
    • Journal Title

      Asian Journal of Research in Education Social Science

      Volume: 3(1) Pages: 10-24

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Utilization of CS Unplugged in Teaching Programming to Beginners2019

    • Author(s)
      内田 保雄, 玉城 龍洋, 大西 淳, 田辺 誠
    • Journal Title

      Research Report of Informatics Education

      Volume: 1 Issue: 0 Pages: 24-32

    • DOI

      10.24711/rrie.1.0_24

    • NAID

      130007651684

    • ISSN
      2434-3463
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アルゴリズム教育におけるブロックプログラミング言語の利用2021

    • Author(s)
      内田保雄(宮崎産業経営大学),玉城龍洋(沖縄工業高等専門学校),大西淳(津山工業高等専門学校)
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究会 162回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Trial of Bidirectional Transcription Learning for Beginner Programmers2019

    • Author(s)
      Tatsuhiro Tamaki, Harumi Hashimoto, Atsushi Onishi, Yasuo Uchida
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Humanities and Social Sciences
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi