• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development and evaluation of problem-solving skills in STEM areas.

Research Project

Project/Area Number 19K03106
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Suzuki Hisao  北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細川 敏幸  北海道大学, 高等教育推進機構, 名誉教授 (00157025)
吉永 契一郎  金沢大学, 高等教育開発・支援系, 教授 (70313492)
斉藤 準  帯広畜産大学, 畜産学部, 准教授 (90757668)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsSTEAM教育 / STEM教育 / 問題解決 / 統合型STEMカリキュラム / 創造性のための教育 / 問題開発 / 高大接続 / STEM / 海外調査研究 / 海外のテスト / アメリカの教育制度 / 大学入試 / イノベーション教育 / 高等教育 / 思考力評価
Outline of Research at the Start

STEM領域において、社会で必要な問題解決スキルのさらなる変化が予測されており、社会で役立つ問題解決能力育成は重要な課題となっている。しかし、中等教育や高等教育の科学教育においては、社会に現れる問題パターンのうち、半数以下のパターンにとどまる。他方、海外では、大学の科学教育において、様々な問題パターンが試みられ、既にアメリカの大学教育やイギリスでの入学試験共通テストに導入されるなど、ジェネリックスキル測定や習得を目的とした試みがなされている。本研究では、問題解決に関しての新しい問題を、海外視察、高校生や大学生への新規問題出題による検証により、有効性を明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

Problem-solving is a crucial aspect of skills development in STEM areas. However, most problems, especially at the undergraduate level, are algorithmic problems, which make it difficult to fully acquire the skills needed in society. For example, decision-making problems, which require situation-specific judgements, are rarely represented in problem settings in the STEM domain. In this study, based mainly on observations abroad, research has been conducted on problem settings that are weighted towards the acquisition of skills needed in society. It has been found that even in a single discipline, problems integrated with other disciplines are effective for the development of such skills. To this end, a classification analysis of problems used in STEM education was conducted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海外のSTEM教育は、生活の質の向上を目的としており、社会科学融合型である。韓国や日本ではSTEAMと呼ばれる教育は、初等中等教育において、世界各国でおこなわ、多くの成果を挙げている。本研究課題では、海外のSTEM教育コンファレンスでのトピックの紹介は、STEM教育の各国での取り組みや問題設定などを日本に紹介し、日本の教育力向上に資する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Use of English Proficiency Tests and Conversion Tables: Quality Assurance of English Proficiency at Universities2024

    • Author(s)
      鈴木 久男、佐々木 伸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 31 Pages: 25-36

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.31.25

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] STEM Education for a Creativity-Driven Society2023

    • Author(s)
      佐々木 伸、細川 敏幸、鈴木 久男、吉永 契一郎、斉藤 準
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 30 Pages: 51-62

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.30.51

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 理系基礎教育におけるアクティブラーニングと伝統的講義──大学生・大卒者の全国調査による学習者視点からの教授法とその効果2022

    • Author(s)
      大森不二雄 , 斉藤 準 , 鈴木 久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44 Pages: 29-39

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エビデンスに基づく教授法の変革を普及するための課題2022

    • Author(s)
      大森 不二雄, 斉藤 準, 松葉 龍, 鈴木 久男
    • Journal Title

      Journal of Quality Education

      Volume: 12 Pages: 1-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] H5Pインタラクティブ・ビデオの視聴状況に関する学習分析2022

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 10 Pages: 12-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DBERの展開2022

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 70 Pages: 28-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デザイン・シンキング実施報告 ―沼田町まるごと自然体験プロジェクトへの提言2022

    • Author(s)
      椎名希美, 杉村逸郎, 細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習

      Volume: 29 Pages: 99-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 理系大学教育の視点から考える高大接続2021

    • Author(s)
      吉永契一郎, 鈴木久男, 斉藤準
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43 Pages: 94-98

    • NAID

      40022784934

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理基礎科目におけるオンライン授業2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 11 Pages: 30-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理のオンライン授業における H5P, STACK, Essay (auto-grade) の活用2021

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 9 Pages: 28-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入試における主体性に代表される第3の学力要素をどう評価するか?2021

    • Author(s)
      白水始、鈴木久男、本多正尚、篠崎和夫
    • Journal Title

      大学入試研究の動向

      Volume: 38 Pages: 43-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デザイン・シンキング入門―スタンフォード大学d.school研修報告2021

    • Author(s)
      細川敏幸, 鈴木久男, 斉藤準, 吉永契一郎
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 28 Pages: 73-81

    • NAID

      120007026910

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 物理基礎科目における授業外学習の定量的評価2020

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      第9回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: 9 Pages: 68-73

    • NAID

      130008136990

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの物理教育と高大接続2020

    • Author(s)
      鈴木久男、吉永契一郎 、斉藤準
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 68 Pages: 46-49

    • NAID

      130007843478

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AAC&U STEM Meetingの報告2019

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 45-48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国高等教育機関における教学IRの訪問調査2019

    • Author(s)
      宮本淳,山田邦雅,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 77-82

    • NAID

      120006603768

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] PBL 教育の最前線ーシンガポール・デザイン・工科大学2023

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] H5Pインタラクティブ・ビデオの視聴状況に関する学習分析2022

    • Author(s)
      齋藤準
    • Organizer
      2022年日本ムードルムート
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 既存の大学入試制度の課題2021

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型実験授業における学習成果と認知段階因子との関係2021

    • Author(s)
      齋藤準
    • Organizer
      日本物理学会第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 入学前教育から考える高大接続2021

    • Author(s)
      齋藤準
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Improvement in Microscopic and Macroscopic Levels: A Case Study of Hokkaido University2020

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      2020 International Forum on Liberal Education, Dec.5 ,Yonsei University, Korea
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] カール・ワイマンの大学教育改革案2020

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      第42回大学教育学会自由研究
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン思考の手法と実践2020

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      第42回大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スタンフォード大学d.schoolにおける教育研修2020

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるカレッジ・インパクト理論の有効性の検証2020

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Role of Integrated Science Approach in Higher Education; An attempt at Hokkaido University2019

    • Author(s)
      Hisao Suzuki
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 課題モジュールによる試験答案の返却2019

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      北海道ムードル・サマーワークショップ2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] STEM教育とアクティブラーニング―物理基礎科目における実践と評価―2019

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      北海道FDSDフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アセスメント・ポリシーの導入2019

    • Author(s)
      斉藤 準
    • Organizer
      令和元年度IDE大学セミナー「学習成果の可視化」シンポジウム「北海道における可視化の展開」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 科学立国のための大学教育改革2021

    • Author(s)
      カール・ワイマン、大森 不二雄、杉本 和弘、渡邉 由美子、小池 武志、合田 美子、今野 文子、斉藤 準、佐藤 万知、鈴木 久男、辻森 樹、山内 保典、吉永 契一郎
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405983
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「アメリカの大学管理職の実際」有本章編『大学教授職の国際比較 世界・アジア・日本』2020

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi