• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Improvement of Instruction about Electricity through Elementary School to Secondary School

Research Project

Project/Area Number 19K03109
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

ITO Akihiko  宇都宮大学, 共同教育学部, 特命教授 (70134252)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 出口 明子  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (70515981)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords小学校電気単元 / 中学校電気単元 / 電圧の理解 / 電位概念 / 電位測定回路 / 中学校理科 / 電気単元 / 小学校理科 / 理科教育 / 科学教育 / 物理教育 / 電気概念の獲得 / 電圧概念 / 電位概念の導入 / 実体的水流モデル / 電流概念 / 小中学校 / 指導法の改善
Outline of Research at the Start

正しい電気概念の獲得を目指し,小学校から中学校まで一貫した電気単元の指導の在り方を検討する。現在の電気単元の指導の結果として,多くの児童生徒が「電圧」について正しい理解を獲得できていない.そのため本研究では,「電圧」概念の獲得が最重要課題であると捉え,小中学生が電圧をイメージできるような実体モデルの開発を行う.これを用いた授業実践を通して,小学校から中学校までの一貫したありうべき電気学習の指導方法を提案する。

Outline of Final Research Achievements

The instruction program about electricity in elementary schools and junior high schools have been studied in order to encourage student's understanding of the electric voltage. We tried to teach the electric voltage for elementary school students and the electric potential for junior high school students. This trial showed certain positive effects.
We make clear that most students cannot understand the electric voltage in the present normal course of study in junior high school in Japan. We strongly propose that new approach of instruction of electricity to achieve correct comprehension about the electric voltage must be constructed immediately with taking the instruction order of electricity and potential energy into consideration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学校では,「電圧は電流を流す働きの強さを表す」と定義されているのみで具体的な説明が全くなされていない.そのため,電圧に関する理解が極めて低いことは繰り返し指摘されてきた.本研究においても,学習後の中学生の多くは電圧概念を獲得できていないことが改めて明らかとなった.本研究では,電位測定回路を用いた授業実践を行い,電圧とは電気的なエネルギーの高さを表すという電位概念を導入し,電圧理解の促進を図った.授業実践の結果,電圧概念の理解は有意に上昇し,電位概念導入の効果を示すことができた.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Fundamental study on research trends in teaching and learning in the field of electricity in elementary and secondary schools2022

    • Author(s)
      藤田冬弥・出口明子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 217-220

    • DOI

      10.14935/jsser.37.4_217

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-18
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の意識や理解を考慮した電気学習における水流モデルの検討2019

    • Author(s)
      石井俊行,荒川友希,伊東明彦
    • Journal Title

      学校教育実践ジャーナル

      Volume: 3 Pages: 3-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コイルが作る磁界の理解を促進させる教具の開発2022

    • Author(s)
      寺山桂史,山本浩大,伊東明彦,石井俊行
    • Organizer
      2022年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の電圧概念形成のための授業実践2019

    • Author(s)
      伊東明彦,菅生崇夫,出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi