• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Contribution to Sustainable Development Goals (SDGs) from the view of education on agriculture among Asian countries

Research Project

Project/Area Number 19K03111
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

辻 耕治  千葉大学, 教育学部, 教授 (50359840)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsSDGs / 農業教育 / 環境教育 / 日本 / 東南アジア / 南アジア / 農業・環境教育 / 教材・授業 / 教員研修プログラム / アジア
Outline of Research at the Start

持続可能な開発目標(SDGs)達成に農業・環境教育が資するために有効な教材・授業および教員研修プログラムを作成・提言することを目的とし、下記の活動を行う。(1)日本・東南アジア・南アジアの農業・環境教育についての学校現場と政府指針の変遷、その背景にある価値観・倫理観、生徒と教員の意識・知識等を明らかにする。(2)それをふまえ、日本・東南アジア・南アジアで共有可能な教材・授業および教員研修プログラムを立案する。(3)立案した教材・授業および教員研修プログラムを試行し、その効果を検証する。(4)検証結果をふまえて教材・授業および教員研修プログラムを改良し、本研究の成果として発表する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、国連で採択された「持続可能な開発目標(SDGs)」達成に農業・環境教育が資するために有効な教材・授業内容および教員研修プログラムを、日本・東南アジア・南アジアの大学・高校・中学校・小学校が連携した教育実践研究を基に作成・提言することを目的として取り組むものである。
1年目の進捗状況はやや遅れ、計画していた2つの活動(1)各国の農業・環境教育についての学校現場と政府指針の変遷、その背景にある価値観・倫理観、生徒と教員の意識・知識等の調査、(2)教材・授業内容および教員研修プログラムの立案は、ともに完了できず2年目も継続して実施した。
2年目は、活動(1)については、成果の一部を書籍として出版するとともに、学術雑誌にも投稿中・投稿準備中と、一定の実績を挙げることができたと考えている。特に出版した書籍は、各国の農業・環境教育に関する変遷・現状等を1冊に収録しており、当該分野の国間の比較研究の観点で利用価値が高いと考えている。活動(2)については、新型コロナウイルスの影響が障害となり2年目も完了できず、3年目も継続することとなった。それに伴い、当初2年目に予定していた活動である「活動(2)で立案した授業内容および教員研修プログラムの各国の学校での試行」は、3年目に持ち越しとなった。
3年目と4年目は、まず活動(2)を完了し、さらに活動(2)で立案した授業・教員研修プログラムをオンラインで実施した。
そして5年目の本年度は、新型コロナウイルスの5類移行による行動制限の解除を受け、活動(2)で立案した授業・教員研修プログラムを国内・国外において対面で実施した。現在は、実施した授業・教員研修プログラムの効果を受講者へのアンケート結果を基に分析中である。さらに、分析結果をふまえ、改良版の授業および教員研修プログラムを立案中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

(1)新型コロナウイルスへの対応のため、各国の研究協力者が本研究課題にあてることのできるエフォートが、当初の見込より低くなった。
(2)新型コロナウイルスの影響で、オンライン環境が整っていない、あるいは不慣れな研究協力者とのコミュニケーションに支障をきたした。
(3)新型コロナウイルスの影響で、当初計画していた各国の学校での対面式での授業・教員研修プログラムの実施が困難となり、研究計画の再考を余儀なくされた。

Strategy for Future Research Activity

(1)新型コロナウイルスの5類移行による行動制限の解除が、研究の推進につながると見込んでいる。2~4年目(2020~2022年度)は、新型コロナウイルスの影響により行動が制限された状況下で、対面式での実施を計画していた各国の学校での授業・教員研修プログラムをオンライン仕様に変更して取り組んできた。今後は、新型コロナウイルスの5類移行による行動制限の解除により、授業・教員研修プログラムの対面での実施件数を増やすことができると見込んでいる。
(2)新型コロナウイルスの影響により行動が制限された状況下で、各国の研究協力者がオンラインでのミーティングを日常的に行える環境・スキルを整えることができた。今後はオンラインでのミーティングを一層活用する。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (25 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] ジャワハルラールネルー農業大学(インド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/ボゴール農業大学(インドネシア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベトナム国家大学ハノイ校教育大学(ベトナム)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ジャワハルラールネルー農業大学(インド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/ボゴール農業大学(インドネシア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベトナム国家大学ハノイ校教育大学(ベトナム)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ジャワハルラールネルー農業大学(インド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/ボゴール農業大学(インドネシア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベトナム国家大学ハノイ校教育大学(ベトナム)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ジャワハルラールネルー農業大学(インド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/ボゴール農業大学(インドネシア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベトナム国会大学ハノイ校教育大学(ベトナム)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学(タイ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ジャワハルラールネルー農業大学(インド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/ボゴール農業大学(インドネシア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベトナム国家大学ハノイ校教育大学(ベトナム)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カセサート大学(タイ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Proposal of an International SDGs Workshop for High School Students on the Topic of Soybean2023

    • Author(s)
      辻耕治, 建元喜寿
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 71 Pages: 137-144

    • DOI

      10.20776/S13482084-71-P137

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121728/

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing and conducting online SDGs workshops in collaboration with universities from Taiwan and the ASEAN countries2023

    • Author(s)
      Nomura J., Gutierrez-Ortegaa J.S., Maeda C., Morishige H., Tsuji K., Shimonagata S., Horne B., Tsuchid Y.
    • Journal Title

      EASE Letters

      Volume: 2 Pages: 8-15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Survey on Knowledge and Interest in SDGs among Students and Teachers of a Junior High School : From the View of Education on Agriculture and Environment2022

    • Author(s)
      辻耕治, 平大樹
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 70 Pages: 81-85

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P81

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120446/

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校技術・家庭科技術分野における農薬に着目した授業の立案・実践2022

    • Author(s)
      土井剛斗, 辻耕治, 桐島俊
    • Journal Title

      日本農業教育学会誌

      Volume: 53 Pages: 19-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing and conducting online SDGs workshops in collaboration with universities from Taiwan and the Asean Countries2022

    • Author(s)
      Nomura J., Gutierrez-Ortega J.S., Maeda C., Morishige H., Tsuji K., Shimonagata S., Horn B.
    • Journal Title

      Proceeding of 2022 International Conference of East-Asia Association for Science Education

      Volume: 1 Pages: 157-160

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Status of lesson study in school: Case of Vietnam and Japan2022

    • Author(s)
      Linh D.N., Tsuji K., Tsuchida Y., Nomura J.
    • Journal Title

      VNU Journal of Science: Education Research

      Volume: 38 Pages: 13-19

    • DOI

      10.25073/2588-1159/vnuer.4719

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] SDGs への生徒の関心についてのアンケート調査 ―筑波大学附属坂戸高等学校を例に―2021

    • Author(s)
      辻耕治, 田城賢一郎, 建元喜寿
    • Journal Title

      筑波大学附属坂戸高等学校研究紀要

      Volume: 58 Pages: 61-70

    • NAID

      120007168328

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Policies for green innovation in agriculture -Case study in Quenfarm in Thanh Hoa province in Vietnam-.2023

    • Author(s)
      Huong B.T.T., Tsuji K., Le T.A., Nehru R.S.S., Anh V.U.T., Tan T.V.
    • Organizer
      Proceedings of 2023 International Conference on Business, Economics, and Management for Sustainability.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Soybean as a topic for learning SDGs.2023

    • Author(s)
      Tsuji K.
    • Organizer
      International seminar "Approach to SDGs from the view of education" (By Faculty of Teacher Education, University of Education, Vietnam National University, Hanoi.)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] SDGsに資する国際的な研究・活動とは-食農教育の観点から-2022

    • Author(s)
      辻耕治
    • Organizer
      令和4年度千葉県高等学校教育研究会ESD部会総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SDGsに資する国際的な研究・活動とは-食農教育の観点から-2022

    • Author(s)
      辻耕治
    • Organizer
      令和4年度千葉大学教育学部ESD事業ESD研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナに向けたアジアの科学教育連携を促進するオンラインSDGs ワークショップの開発2022

    • Author(s)
      野村純, Jose Said Gutierrez-Ortega, 前田知聖, 森重比奈, 辻耕治, 下永田修二, Beverly Horn, 土田雄一
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] TWINCLEについて-ASEAN諸国で行う日本の科学技術文化を教材とした教育実習-2022

    • Author(s)
      辻耕治
    • Organizer
      千葉大学オープンデイ
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Ideas and challenges of the online classes under the COVID-19 pandemic(分担部分 Review of ideas and challenges for online classes by the TWINCLE consortium universities in East and South-East Asia)2021

    • Author(s)
      Tsuji K.
    • Total Pages
      107
    • Publisher
      Asia & ASEAN Center for Educational Research, Faculty of Education, Chiba University
    • ISBN
      9784909857088
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Education on agriculture and natural environment: Comparative study across Asia and ASEAN (分担部分 Education on agriculture and natural environment in Japan)2020

    • Author(s)
      Tsuji K., Tatemoto Y., Tashiro K.
    • Total Pages
      35
    • Publisher
      Asia and ASEAN Center for Educational Research, Faculty of Education, Chiba University
    • ISBN
      9784909857057
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Education on agriculture and natural environment: Comparative study across Asia and ASEAN (分担部分 Sustainable Development Goals: the view of education on agriculture and natural environment in Vietnam)2020

    • Author(s)
      Huong B.T.T., Oanh L.T.M., Thuy N.T.B., Anh N.N., Ha P.M., Tsuji K.
    • Total Pages
      35
    • Publisher
      Asia and ASEAN Center for Educational Research, Faculty of Education, Chiba University
    • ISBN
      9784909857057
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi