Project/Area Number |
19K03112
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
HIRATA Akio 東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (60165173)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 防災教育 / 自然災害 / 中学校理科 / 学習指導要領 / 市民生活 / 防災リテラシー / 中等理科 / 義務教育 / 科学的リテラシー |
Outline of Research at the Start |
自然災害に直面した際のいわゆる防災・減災のための賢明な思考力・判断力の形成が、わが国のとりわけ義務教育段階においては求められて久しい。 本研究は、平成29(2017)年3月に公示された中学校学習指導要領が完全実施される2021年度に向けて、個々の地域の環境等の実態に応じた、その地域に暮らす市民にとって必要な科学的防災リテラシーを明らかにしつつ、その形成に寄与するような中学校理科の授業パッケージの開発を目指す。 この授業パッケージは、平成29(2017)年改訂版の次期中学校学習指導要領下で編集される新しい理科の検定教科書との整合性を担保すべく慎重に検討する。
|
Outline of Final Research Achievements |
The procedure of producing lower secondary school education programs to foster natural disaster prevention literacy for certain local residents has been developed. And, then, more than 300 of such education programs have been tried to create and confirmed that they are consistency with the lower secondary school science learnings under the Japanese government course of study revised in 2017.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国のとりわけ義務教育段階における喫緊の課題とされてきた地域に暮らす市民が自然災害に直面した際の防災・減災のための賢明な思考力・判断力の形成を促進する中学校理科における防災学習授業の設計手順が開発された。本研究の成果、すなわち、この防災学習授業の設計手順が広く普及し、地域に暮らす市民に役立つ防減災学習の実践が広く普及することで、自然災害に対する科学的に妥当な知識や技能、思考・判断力を身につけた市民が多数となり、科学的に妥当な各地域の防災・減災対策が飛躍的に発達することが期待される。
|