• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a practical child education program to alleviate fear of insects and foster awareness of symbiotic coexistence with diverse living creatures

Research Project

Project/Area Number 19K03118
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNara University of Education (2022-2023)
Hyogo University of Teacher Education (2019-2021)

Principal Investigator

FUJISAKI Ayuko  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (50411690)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡部 美佳  和泉短期大学, その他部局等, 助教 (50597143)
山下 久美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (80410158)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保育内容「環境」 / 昆虫 / 保育 / 環境教育 / 虫遊び / 嫌悪感 / 保育者養成
Outline of Research at the Start

本研究は、幼児期における自然教育の意義を「多様な生きものとの共存・共生」という視点から探求するとともに、「園庭の自然との出会いを創出する保育」の実現にむけた保育実践プログラムと教材の開発を目的としている。特に、子どもが自然と出会うためのインタフェースとしての「保育者」に注目するとともに、自然と出会うための入り口かつ妨げともなる「虫」の存在に注目した。保育者の「虫嫌い」が時として子どもたちの自然とのふれあいを妨げる要因ともなっている。本研究は、保育者の虫嫌いを緩和し、虫を入り口として自然や生命の豊かさや多様性への関心と関わりを醸成する保育実践プログラムの開発を目指したい。

Outline of Final Research Achievements

This study explored the significance of nature education in early childhood from the perspective of "coexistence and symbiosis with diverse living things. In particular, we focused on the "teacher of childhood education and care" as an interface for children to encounter nature. We also focused on "insects," which are both a gateway and an obstacle to children's encounter with nature. Based on the results of a survey of young children asking about their likes and dislikes of insects and a questionnaire survey of teachers and students, we developed a practical childcare program to alleviate their dislike of insects. In particular, he presented a program that focuses on how involvement with children who like insects can alleviate teachers' dislike of insects and increase their awareness of coexistence with insects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①虫への苦手意識が就学前に生じること、特に女児で虫への苦手意識が増加することをデータで示し、虫嫌いが女児に多いことについての仮説を提示した。②保育者の虫への苦手意識の実態について調査を行うとともに、虫への苦手意識が緩和されるプロセスについて検証した。調査を踏まえて、虫への苦手意識を緩和させることに注目した保育実践プログラムを提示した。さらに、実際にプログラムを実施してその効果を検証した。開発した保育実践プログラムは、保育者養成校での授業や、保育者を対象とした研修などにも応用できるだろう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Methods of Teaching the “environment” of ECEC based on Contemporary Issues: Relieve students’ dislike of insects with the aim of providing education that is familiar with the nature around2022

    • Author(s)
      藤崎 亜由子、廣瀬 聡弥
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 8 Pages: 85-94

    • DOI

      10.20636/00013528

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013528

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Preschool Children’s Understanding of 15 Insect Species Commonly Found in a Kindergarten2022

    • Author(s)
      藤崎 亜由子、麻生 武
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 91-102

    • DOI

      10.20617/reccej.60.1_91

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童期の被養護体験が大学生の共感性に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      山本 栞、藤崎 亜由子
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 35 Pages: 131-141

    • DOI

      10.15117/00020182

    • ISSN
      21893934
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/16687

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代的課題を踏まえた保育内容「環境」の指導法:学生の虫嫌いを緩和し身近な自然と親しむ保育を目指して2022

    • Author(s)
      藤崎亜由子・廣瀬
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 8 Pages: 85-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自然と関わる保育の保育者効力感尺度の開発2024

    • Author(s)
      藤崎亜由子・山下久美
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会発表論文集P-C-2-08
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 虫嫌いを緩和する要因分析:保育者への調査から2023

    • Author(s)
      藤崎亜由子・山下久美
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会発表論文集P-C-1-03
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成校での学びが虫に対する意識に及ぼす影響Ⅱ2023

    • Author(s)
      山下久美・藤崎亜由子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会発表論文集P-A-7-08
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 虫の命で遊ぶ園児たち(4):保育者の理解と関わり2022

    • Author(s)
      藤崎亜由子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成校での学びが虫に対する意識に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      山下久美・藤崎亜由子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自然と関わる保育のねらいと保育者の関わり2022

    • Author(s)
      松本陽子・藤崎亜由子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期におけるESD/SDGsはどのように、何をめざすべきか:世界OMEPのESD Rating Scaleを手がかりに.2022

    • Author(s)
      藤崎亜由子(企画:名須川知子)
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 園庭に生息する身近な虫に対する幼児の理解2021

    • Author(s)
      藤崎亜由子・麻生武
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本にみる虫の表象(1)登場する虫の種類2021

    • Author(s)
      渡部美佳・藤崎亜由子・山下久美
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 園庭に生息する身近な虫に対する保育者の認識2020

    • Author(s)
      藤崎亜由子・麻生 武・島内 武・亀山秀郎
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会発表論文集 PA7-3 p169-170
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 虫捕り遊びにおける子どものコミュニケーションの分析2019

    • Author(s)
      藤崎亜由子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会 PB10-6
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Children’s Understanding of and Playing with Insects in Japanese Kindergarten.2019

    • Author(s)
      Ayuko Fujisaki
    • Organizer
      OMEP-APR in Kyoto Terrsa
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児と身近な自然との出会いを創出する保育教材研究:園庭のむしあそび図鑑の開発2019

    • Author(s)
      藤崎亜由子, 島内 武, 飯島貴子, 麻生 武, 亀山秀郎, 藤崎憲治
    • Organizer
      関西環境教育合同研究大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育に活かすSDGs/ESD(第1章担当)2023

    • Author(s)
      藤崎亜由子・藤井 修・島本一男・亀山秀郎・片山知子・吉津晶子 名須川知子・西脇二葉・冨田久枝・山村けい子・萩原元昭
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育じほう2020

    • Author(s)
      山下久美
    • Publisher
      全国公立幼稚園・こども園長会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 幼児期に虫と遊ぶことの教育的意義と保育教材開発:園庭のむしあそび図鑑の取り組みから2020

    • Author(s)
      藤崎亜由子, 島内 武, 飯島 貴子, 麻生 武, 亀山 秀郎, 藤崎 憲治
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      昆虫と自然55(1)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] あなたと生きる発達心理学2019

    • Author(s)
      藤崎亜由子, 羽野ゆつ子, 渋谷郁子, 網谷綾香
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513701
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 生きものとの関わりと子どもの発達-手のひらの中の命と出会う-

    • URL

      https://www.nara-edu.ac.jp/PRESS/ebook/book051.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良女子大学附属幼稚園 園庭のむしあそび図鑑

    • URL

      http://nara.mushizukan.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi