• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative research for the development of science education curricula that lead to a deeper understanding of concepts

Research Project

Project/Area Number 19K03122
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

ISHII Kyoko  玉川大学, 教育学部, 教授 (50467130)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 吉英  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (30588570)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsカリキュラム / 科学教育 / 概念理解 / 協働研究 / 小中高大
Outline of Research at the Start

本研究は、小中高大理科教員の協働研究組織(Professional Learning Community)を生かし、教科と学校種を超えた教員主体のカリキュラム開発がどうしたら可能になるか、組織的継続的に授業研究や授業実践検討を行い、深い概念理解を目指すカリキュラム開発の実践研究を行うものである。日本の学校教育においては、学習指導要領によって学習内容が決められてきているが、学校現場主体のカリキュラムマネジメントの必要性も指摘されている。教科や学校種を超えた協働研究組織、児童生徒の科学的概念形成プロセスや幅広いカリキュラム編成理論を踏まえた実践研究を継続し、カリキュラム開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study is a collaborative research project across subject areas and school types to develop curricula to bring about a deep understanding of scientific concepts. The Professional Learning Community, a collaborative research organization in which elementary, secondary, high school, and university teachers learn from one another, held regular meetings to discuss the development of teaching materials and lesson plans. After their in-class implementation, the state of students’ understanding of scientific concepts, and their related difficulties, were discussed based on class records and the students' learning histories. Domestic and international practice records and theories of conceptual understanding were also examined. As a result, practical research based on the formation process of scientific concepts and a wide range of curriculum organization theories was activated, and many lesson plans and curricula were developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

省察的実践者としての教師は、学び合う専門職コミュニティ(professional learning community)を構築し、実践と省察を繰り返すことが重要である。本研究は、この省察的実践のための専門職コミュニティの構築を実現し、教師が主体的に概念理解を深める授業プランを開発することができた上で、多くの示唆を与えるものである。また研究協力者の多くは、附属学校等で公開授業をしている他、実践記録を書いたり学会発表したりすることで、広く社会に公開している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] “イオン”の概念を子どもの力で発見できるのか-勉強嫌いな生徒が積極的に学習するには―生徒による課題設定と検証実験―2024

    • Author(s)
      佐々木康順
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 第72巻 Pages: 138-140

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題を解決し、自然観を広げるプロセスをデザインする ―授業のプロセスで速さの概念を形成する(第9学年)―2024

    • Author(s)
      佐々木庸介
    • Journal Title

      福井大学教育学部附属義務教育学校研究紀要5

      Volume: 5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Scientific Conception from the Perspective of Childhood Play: Focus on ‘Sound’, ‘Light’, ‘Weights’, and ‘Air’ in “Introductory Science” in the Nursery Teacher Training Course2023

    • Author(s)
      石井 恭子
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 45-65

    • DOI

      10.15045/0002000022

    • ISSN
      1348-3331
    • URL

      https://tamagawa.repo.nii.ac.jp/records/2000022

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初等中等教育におけるICT教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      石井 恭子
    • Journal Title

      Physics Education in University

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 15-18

    • DOI

      10.11316/peu.29.1_15

    • ISSN
      1340-993X, 2432-1710
    • Year and Date
      2023-03-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「アプリ」「具体物」「作図や計算」を組み合わせた説明による深い学び -中学校第3学年「月の満ち欠け」におけるARアプリの活用を事例として-2023

    • Author(s)
      本谷 匠
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 2023年7月号 Pages: 31-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自分たちの力で仕組みを解明する力を培い、自然観を広げる―新たな見方・考え方をはたらかせ、化学変化を微視的に捉えなおす(第9学年)2022

    • Author(s)
      佐々木康順
    • Journal Title

      福井大学教育学部附属義務教育学校研究紀要

      Volume: 4 Pages: 84-90

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びを省察しながら創り上げるストーリー-植物からだのつくりを比較し、植物とは何かを見いだす(第3学年)-2022

    • Author(s)
      川崎耕介
    • Journal Title

      福井大学教育学部附属義務教育学校研究紀要

      Volume: 4 Pages: 78-83

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 見えない音を見える形に変化させることで、音が出る仕組みを探る(第3学年)2021

    • Author(s)
      澤本恵
    • Journal Title

      福井大学教育学部附属義務教育学校研究紀要

      Volume: 3 Pages: 84-90

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 身近な物理現象を題材に学びをつなぎ、見方・考え方を広げる(第7学年)2021

    • Author(s)
      佐々木康順
    • Journal Title

      福井大学教育学部附属義務教育学校研究紀要

      Volume: 3 Pages: 91-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児期の遊びにおける思考力の芽生え2021

    • Author(s)
      石井恭子
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 11(臨時増刊号) Pages: 5-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Classroom practices in electricity focusing on student misconception2019

    • Author(s)
      苅谷 麻子
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 67 Issue: 3 Pages: 197-199

    • DOI

      10.20653/pesj.67.3_197

    • NAID

      130007719000

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2019-09-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒の概念形成を促進するアクティブラーニングの授業推進2019

    • Author(s)
      佐々木 庸介
    • Journal Title

      教員自主研究活動支援事業 若手教員学習会報告書

      Volume: 1 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「どうして」2024

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2024年春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Simple and Beautiful Experiments XIII by LadyCats2023

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Masako Tanemura, Nobue Masuda
    • Organizer
      2023 AAPT Summer Meeting
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Lesson Study in Initial Teacher Education The innovation of teacher development in Japan2023

    • Author(s)
      Sharon Dotger, Siebrich de Vries, Sui Lin Goei, Nellie Verhoef, Jongsung Kim, Kyoko Ishii
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学共通教育での幾何光学教育実践2023

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第78回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 女子高生の「物理学短歌作り」を通した言語活動による物理的思考と主体的な学びの育成2023

    • Author(s)
      朝倉 彬
    • Organizer
      第39回物理教育研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「高レベル放射性廃棄物の処理」から科学と社会の接点を学ぶ-放射線教育の導入として-2023

    • Author(s)
      朝倉 彬
    • Organizer
      物理教育研究会APEJ夏期大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科の幾何光学、その問題点2022

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2022年秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 物理理解の知識構造の複雑さに関する研究2022

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Effectiveness of a Professional Program for High-School Science Teachers Using Avatar Role-Playing2022

    • Author(s)
      Sachiko Tosa, Kyoko Ishii
    • Organizer
      International Conference for World Association of Lesson Studies WALS 2022 Annual Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究(5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第75回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 浮力の関与するつり合い現象に関する学習者の推論傾向2020

    • Author(s)
      南部美由紀 山田吉英 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業における予想の役割 教員養成大学生の意識調査からみえてきたもの2019

    • Author(s)
      徳田翔太 小林和雄 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi