• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new preschool and elementary school play programs based on collaboration between elementary and elementary school children that enhances both non-cognitive and mathematical skills.

Research Project

Project/Area Number 19K03127
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

WATANABE Nobuki  関西学院大学, 教育学部, 教授 (10362584)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords非認知能力 / 数学力 / 幼小連携 / fNIRS / 数学教育 / 実行機能 / 脳科学 / 数学遊び
Outline of Research at the Start

本研究では,非認知能力および数学力の両方を同時に高めることのできる教育プログラムの開発のために,幼児・児童の認識,及び数学の系統性を基盤とした幼稚園・保育園,小学校低学年に関する幼・小数学遊びプログラムについて開発を行う予定とする。方法としては,(1)幼児・児童の系統的な「数学」に関する認識を明らかにする,(2)系統的な数学に関する認識をベースとした幼・小(低学年)遊びプログラムを開発する,(3)妥当性の検証を行う,とする。

Outline of Final Research Achievements

In order to develop educational programs that can simultaneously enhance both non-cognitive and mathematical skills, this study aimed to develop kindergarten, nursery school, and early elementary school play programs based on the cognition of infants and children and the systematics of mathematics.
As a result of our research, we found a way to develop a program that can simultaneously enhance both non-cognitive and mathematical skills. Specifically, the method uses functional Near-Infrared Spectroscopy (fNIRS) to measure brain activity in each task and compares these results. Based on these results, we developed a program for young children and small children's play. The results of the study showed the validity of the program, even though it was only a case study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,非認知能力および数学力の両方を同時に高めることのできる教育プログラムの開発をおこなった。この際,幼稚園・小学校,また家庭でもプログラムが開発できる一方法を提案することができた。また,具体的に,内発的動機付けや練習効果が認めれる保存概念遊びやそろばん遊びを開発し,一事例ではあるが,実践を行った。幼稚園・小学校,家庭でも非認知能力および数学力の両方を同時に促進できることなどが明らかとなった。これらのことから,学術的に新たな提案ができ,また社会的にも新たな提案を行うことができ,これらの意味から意義があったものと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] The Relationship between Executive Function and the Conservation of Quantity in Early Childhood Cognitive Processes from the Viewpoint of the Prefrontal Cortex2021

    • Author(s)
      Nobuki Watanabe
    • Journal Title

      International Electronic Journal of Mathematics Education

      Volume: Volume 16 Issue 3 Issue: 3 Pages: em0641-em0641

    • DOI

      10.29333/iejme/10940

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Response of Prefrontal Cortex to Executive Function Tasks in Early Childhood: An Exploratory Case Study for Childcare2021

    • Author(s)
      Nobuki Watanabe
    • Journal Title

      International Journal of Psychological Studies

      Volume: Vol. 13, No. 3 Issue: 3 Pages: 12-22

    • DOI

      10.5539/ijps.v13n3p12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Easy Abacus Calculation in Early Childhood to Support Executive Function: An Educational Pilot Case Study of Comparing Brain Activity in the Prefrontal Cortex2021

    • Author(s)
      Nobuki Watanabe
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: -

    • DOI

      10.3389/feduc.2021.757588

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング教育の学習モデルーProgramming Modelingの提案ー2021

    • Author(s)
      渡邉 伸樹
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 37-44

    • NAID

      40022630520

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Conservation developmental process in early childhood: Impact of intrinsic motivation and practice effects2020

    • Author(s)
      Watanabe Nobuki
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: - Issue: 10 Pages: 7041-7048

    • DOI

      10.1007/s12144-020-01217-x

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼小連携における「プログラミング教育」の検討2020

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Journal Title

      数学教育学会 2020年度 春季年会予稿集

      Volume: - Pages: 119-121

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもの認知」に基づく教育内容・方法論の発信2019

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 60 Pages: 45-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教科担任制」を見据えた算数科教員の育成(養成・研修)の検討2019

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Journal Title

      数学教育学会 2019年度 秋季例会予稿集

      Volume: - Pages: 80-82

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児期における数学教育の研究と実践の動向と展望2019

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Journal Title

      数学教育学会 2019年度 夏季研究会予稿集

      Volume: - Pages: 52-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期・児童期におけるそろばん学びの価値の検討2022

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 春季年会 埼玉大学(Zoom開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における長さの保存概念の発達の特徴2021

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 秋季例会 千葉大学(Zoom開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における数の保存概念の発達の特徴2021

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 春季年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期におけるFather Effectの検討2020

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 秋季例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「教科担任制」を見据えた算数科教員の育成(養成・研修)の検討2019

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 秋季例会(シンポジウム) 金沢大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児期における数学教育の研究と実践の動向と展望2019

    • Author(s)
      渡邉伸樹
    • Organizer
      数学教育学会 夏季研究会(関西エリア)(シンポジウム) 大阪大谷大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi