• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a setting for scientific communication to support novice preschool teachers' philosophy of early childhood education

Research Project

Project/Area Number 19K03129
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionAichi Shukutoku University (2020-2022)
Tokoha University Junior College (2019)

Principal Investigator

Inoue Chika  愛知淑徳大学, 福祉貢献学部, 講師 (80710540)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大崎 章弘  お茶の水女子大学, サイエンス&エデュケーションセンター, 特任講師 (70386639)
後藤 郁子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 基幹研究院研究員 (60724482)
末松 加奈  東京家政学院大学, 現代生活学部, 助教 (30825625)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords応答性 / 若手保育者 / 保育観 / 科学コミュニケーション / 対話 / デジタル / 親子 / 保育観の構築 / 科学コミュニケ―ション
Outline of Research at the Start

本研究では、若手保育者の保育観の構築を支える取組みとしてのデジタル科学絵本を用い
た科学コミュニケーションの場の開発・展開を目指す。
研究フィールドは、これまで実施してきた幼児を対象とした親子デジタル科学絵本講座とし、親子・保育者間のコミュニケーション内でいかに物語(新たな「知」)が生成されていくのか、その過程事象について明らかにするとともに、若手保育者にも参加してもらい、科学コミュニケーションの場への参加による保育者の保育観の変容を明らかにする。
大人と子どもが知を生み出す双方向にかかわりあう関係性の中において、新たな科学コミュニケーションの場が保育者の力量形成にいかに貢献するかを検証する。

Outline of Final Research Achievements

We set up the “Third place to learn” in which not only practitioners but also parents and researchers gather informally so that novice ECEC teachers’ reflect their philosophy and learn from each other. The workshop was designed to create children’s scientific exploration, simple questions about things around their lives. The novice ECEC teachers' understanding of children's expressions and their own response was emerged. Digital devices were used as tools to support children's expressive activities in the creation of the imaginary world.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日常のコミュニティとは異なるコミュニティにおいて通常とは異なる役割を担いながら、新たな保育実践を経験する中で、新しい保育観を構築していくことは、保育の専門性を高めることに貢献したと考える。またデジタルデバイスの活用を通した、子どもと大人で生み出す新たな知の創発を可能にする新たな関係性の開発という点で独自性と創造性を有する。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development of a place for science communication as an initiative to support the construction of a novice ECEC practitioner's view of children2020

    • Author(s)
      Inoue Chika, Osaki Akihiro, Goto Ikuko, Suematsu Kana
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2020 Issue: 8 Pages: 20-21

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.8.20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      井上知香・後藤郁子・末松加奈
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ICT を活用して子どもの科学的概念を育む物語創作ワークショップの開発と実践2021

    • Author(s)
      大﨑章弘・井上知香・末松加奈・後藤郁子
    • Organizer
      日本子ども学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の物語創作における保育者の介入行動に関する一考察:ある男児のデジタル絵本創作活動に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      末松加奈・井上知香・後藤郁子・大﨑章弘
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(Web開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a Setting for Scientific Communication to Support Novice Preschool Teachers’ Philosophy of Early Childhood Education2020

    • Author(s)
      Chika Inoue, Akihiro Osaki, Ikuko Goto, Kana Suematsu
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education, 18th Annual Conferenc
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi