• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on training of teachers who can view the "unity and diversity of organisms" based on an understanding of evolution

Research Project

Project/Area Number 19K03150
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionBunkyo University (2021)
Hakuoh University (2019-2020)

Principal Investigator

Yamanoi Takahiro  文教大学, 教育学部, 准教授 (40567187)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords進化 / 共通性 / 多様性 / 教員養成 / 教員対象調査 / 経験の絶滅 / 野外観察 / 経験の消失 / 生物の共通性と多様性
Outline of Research at the Start

「共通性と多様性」は生物を包括的にとらえる視点であり、生物学を学ぶ際に最も大切な見方として、次期学習指導要領における生物教育においてはより一層重視される。この視点を養成するには進化の理解が必要となるが、国内において現職教員や教員養成課程の大学生の進化の認識状況は調査されていない。よって本研究は、現職教員および教員養成課程の大学生の進化(系統分類学を含む)に関する認識、およびその認識が「共通性と多様性の視点」を重視した授業の展開に繋がるかを明らかにすることを目的とする。進化に関する認識や進化の受容が進化以外の単元の授業に与える影響についてはこれまでほとんど調べられておらず、国際的にも価値がある。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to determine the knowledge and acceptance of evolution among preservice high school science (biology) teachers and whether these factors lead to the enrichment of evolution units and the teaching of evolution perspectives in other units. Statistical analysis of the results of the questionnaire survey did not reveal any factors influencing the enrichment of the lessons in the evolution unit or the implementation of lessons from the evolution perspective in the non-evolution unit. Since the results suggest that little observation, experiment, and inquiry activities are conducted in evolution classes, and more than 95% of the teachers felt that teaching materials were insufficient, it is considered necessary to disseminate teaching materials that are easily accessible in educational settings in order to enhance the teaching of evolution.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生物学教育において「進化」は重要視されているため、様々な国々において大学生や市民を対象に進化の受容や知識に関する調査が行われてきた。しかしながらこれらの研究はアジア圏ではほとんど行われてこなかった。2018年告示の学習指導要領における高校生物教育においては「進化」がより一層重視されるものの、その担い手となる教員の進化に関する知識や受容の状況は調査されていない。本研究の結果、進化授業の充実度に影響する要因は見いだせなかったものの、教員であっても理解や受容が不十分である項目が明らかとなった。今後、その点を補う教員研修や教員養成プログラムの開発が期待される。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Do High School Biology Teachers’ Acceptance and Knowledge of Evolution Affect Their Class?2022

    • Author(s)
      山野井 貴浩, 郡司 百佳, 森長 真一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 47-50

    • DOI

      10.14935/jsser.36.4_47

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-03-27
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] What Environmental and Personal Factors Determine the Implementation Intensity of Nature-Based Education in Elementary and Lower-Secondary Schools?2021

    • Author(s)
      Yamanoi T, Soga M, Evans MJ, Tsuchiya K, Koyanagi TF, Kanai T.
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 13(17) Issue: 17 Pages: 9663-9663

    • DOI

      10.3390/su13179663

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 始祖鳥を題材とした中学生向けの進化の授業方法の提案-ぬいぐるみを利用した導入から進化の道筋を考える展開へ-2021

    • Author(s)
      山野井貴浩・菊地哲也
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 15(2) Pages: 167-182

    • NAID

      40022765990

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者の虫嫌いの状況に関する調査― 保育者志望の大学生や一般女性との比較から ―2021

    • Author(s)
      山野井貴浩・伊藤哲章
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 79

    • NAID

      130008077326

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学生は優性劣性について誤った認識をしているのか― 遺伝学習後の生徒約1000人対象の質問紙調査の結果から―2020

    • Author(s)
      山野井貴浩・井澤優佳・金井正
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 44(3) Pages: 188-197

    • NAID

      130007925229

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How can we mitigate against increasing biophobia among children during the extinction of experience? .2020

    • Author(s)
      Soga M, Evans MJ, Yamanoi T, Fukano Y, Tsuchiya K, Koyanagi, TF, Kanai T
    • Journal Title

      Biological Conservation

      Volume: 242 Pages: 108420-108420

    • DOI

      10.1016/j.biocon.2020.108420

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 生物の共通性と多様性の見方を養う小学校3年生向けの理科授業の開発 ―翅の枚数が少ないハエやカは昆虫かどうかを考える―2019

    • Author(s)
      山野井貴浩・阿部なつの
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 60 Pages: 130-136

    • NAID

      130007762335

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校における理科自由研究の指導のあり方についての考察-児童および小学校教員対象の質問紙調査の結果から―2019

    • Author(s)
      山野井貴浩・米田有沙・高山芳樹
    • Journal Title

      白鴎大学論集

      Volume: 34 Pages: 47-61

    • NAID

      120006781934

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高校生物教員の進化の受容と知識は授業の充実度に影響するか2022

    • Author(s)
      山野井貴浩・郡司百佳・森長真一
    • Organizer
      日本科学教育学会2021年度第4回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第4学年理科「季節と生物」において学習用アプリを用いた生物マップの作成により生物の季節変化についての理解を深める授業の開発2022

    • Author(s)
      野地楓・山野井貴浩・深谷将
    • Organizer
      日本生物教育学会第106回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 母親による理科の自由研究の支援の現状-母親の高校時代の文理選択は影響するのか2021

    • Author(s)
      山野井貴浩・川岸理乃
    • Organizer
      第71回 日本理科教育学会 全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プラスティネーション標本の教育効果の検討―生物進化における実感を伴った理解を支援する授業の開発―2021

    • Author(s)
      坂本理彩・山野井貴浩・水野晃秀
    • Organizer
      日本生物教育学会第105回全国大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遺伝子が変化すると形質が変化することを理解させる中学 3 年生向けの授業の開発2021

    • Author(s)
      渡辺彩未・山野井貴浩
    • Organizer
      日本生物教育学会第105回全国大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の自然認識は授業を介して児童の自然認識に影響するか2020

    • Author(s)
      山野井貴浩・菅沼玲・高山芳樹・曽我昌史
    • Organizer
      日本環境教育学会第31回年次大会オンライン大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 水生植物の気孔の分布から進化の理解を深める中学校3年生向けの授業の開発2020

    • Author(s)
      仲川将矢・山野井貴浩
    • Organizer
      第104回 日本生物教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 昆虫の脚のつくりに見られる共通性と多様性を踏まえ進化の理解を深める中学3年生向けの授業の開発2020

    • Author(s)
      長谷部斗哉・山野井貴浩
    • Organizer
      第104回 日本生物教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の外来種に関する認識2020

    • Author(s)
      山野井貴浩・山内恵里
    • Organizer
      第67回 日本生態学会大会(名城大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の優性劣性の認識に関する大規模調査2019

    • Author(s)
      山野井貴浩・井澤優佳・金井正
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の進化の認識に関する大規模調査2019

    • Author(s)
      山野井貴浩・小川博久・川島紀子
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生は優性劣性について誤った認識をしているのか―遺伝学習後の中学生1000人を対象とした質問紙調査の結果から―2019

    • Author(s)
      山野井貴浩・井澤優佳・金井正
    • Organizer
      2019年度第3回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 歴史を変えた100の大発見 生物: 生命の謎に迫る旅2019

    • Author(s)
      山野井貴浩(監訳)・日高翼・菅野治虫(訳)
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621304624
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi