• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of the connection teaching materials between high schools and universities in "the Science and Mathematics Research" with mathematical research as a pivot leg

Research Project

Project/Area Number 19K03158
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionAshikaga University

Principal Investigator

Hasegawa Taqayuki  足利大学, 工学部, 教授 (70553197)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大竹 博巳  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70168970)
山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
花木 良  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70549162)
河崎 哲嗣  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (00582488)
笠谷 昌弘  富山高等専門学校, その他部局等, 准教授 (40527884)
南郷 毅  尾道市立大学, 経済情報学部, 准教授 (30710933)
吉井 貴寿  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (90710640)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords理数探究 / 理数探究基礎 / 数学的探究 / 高大接続 / 教材 / 数理的モデル化 / STEAM / SSH / STEM / 理数探求 / 数学的探究を軸足 / 高大接続教材
Outline of Research at the Start

①素材の発掘・収集:基本原理を実現し得る学習素材を,先行研究,自然・社会現象の数理的モデル化,STEM 教材,過去のSSH 実践などを参考に発掘・収集する。
②素材における探究プロセスの抽出と教材への具体化:「理数探究基礎」「理数探究」における探究プロセスを想定して,具体的教材に落とし込む。
③教材の試行的指導による評価と修正:②の教材を高校・高専・大学で試行的に指導し,想定した探究プロセスを生徒・学生が共通して達成し得るかどうか評価し,修正する。
④育成すべき資質・能力の観点からの教材の体系化:①~③を経た教材で育成し得る具体的な資質・能力を,新設科目で育成すべき資質・能力の観点から体系化する。

Outline of Final Research Achievements

It is a study to develop the teaching materials which connect high school study and university study in the high school new subjects "science and mathematics research basics" and "the science and mathematics research," with mathematical approach as a pivot leg.
It consists of four processes: ①"Excavation and collection of materials" ②"Extraction of the research process in the materials, and its realization to the teaching materials" ③"Evaluation and correction in trial-like classes using these materials" ④"Systematization of the teaching materials from the viewpoint of nature and ability that we should raise."
The home schools of the study group member are various; junior high schools, senior high schools, prep schools, technical colleges, universities, and graduate schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成30年改訂の高等学校学習指導要領における教科「理数」の新設科目「理数探究基礎」及び「理数探究」を数学面から支援できる教材を開発してきた.特に高大接続を意識し,学術研究を通した知の創出に貢献しうる資質・能力を当該科目で育成すべき資質・能力の1つとして定め,その探究プロセス遂行能力の育成を企図した.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (37 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Consideration of Standards about One of Criteria as ‘Knowing Teacher’s Support' from Teaching Mathematics to Make Students Consider in Developing Way2021

    • Author(s)
      佐藤 学、重松 敬一、新木 伸次、城田 直彦、黒田 大樹
    • Journal Title

      Journal of Tohoku Society of Mathematics Education

      Volume: 52 Issue: 0 Pages: 40-51

    • DOI

      10.34568/tsme.0.52_40

    • NAID

      130008020699

    • ISSN
      2435-0613, 2435-8886, 2436-8886
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Technical Terminology in Malaysian and Japanese High School Mathematics Education : A Comparison2020

    • Author(s)
      佐々木良造・長谷川貴之
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 2 Pages: 1-16

    • DOI

      10.14945/00027169

    • NAID

      120006812048

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12211

    • Year and Date
      2020-02-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学語彙の定着を図るための教材「数学カルタ」作成経過報告2020

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(2) Pages: 122-123

    • NAID

      130007885239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] マレーシアにおける大学入学前数学予備教育 ―EJU受験対策と大学入学後の学習に向けて―2020

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Journal Title

      数学教育学会2020年度春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 147-149

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 楕円コンパスを用いた数学と工学の関連を図る高等専門学校向け基礎教材の開発2020

    • Author(s)
      南郷毅
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 26 Pages: 11-24

    • NAID

      40022241875

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発展的思考・態度の育成を指向した授業評価ルーブリックの検討-観点「子供の反応を知る」の基準-2020

    • Author(s)
      重松敬一
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 51 Pages: 51-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Peak interval procedures and Poisson distributions2019

    • Author(s)
      Takayuki Hasegawa
    • Journal Title

      国際時間学会 総会発表集

      Volume: 1 Pages: 17-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学理科系学部留学生送り出し国の数学カリキュラムの評価試案 ~ 高度外国人材育成を目指す ~2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Journal Title

      2019年度 数学教育学会 秋季例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 141-143

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科系学部留学生受け入れのための送り出し国の数学カリキュラム評価の試み2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(1) Pages: 32-33

    • NAID

      130007788603

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「理数探究基礎」と「理数探究」に関する考察と提案―数学的事象に関することに焦点化して―2019

    • Author(s)
      花木良
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 141-144

    • NAID

      40022491509

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自然数のべき乗和公式の図形的な「証明」―教具の開発と実践―2019

    • Author(s)
      笠谷昌弘
    • Journal Title

      第68回北陸四県数学教育研究(長岡)大会

      Volume: 1 Pages: 52-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 玄光氏の謙遜2019

    • Author(s)
      中井保行
    • Journal Title

      和文化数学

      Volume: 3 Pages: 48-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 家紋と紋切り2019

    • Author(s)
      中井保行
    • Journal Title

      京都学園中学高校論集

      Volume: 48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 発展的思考・態度を促す授業モデルの改善2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 165-168

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 217-220

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等学校数学における問題解決の研究(26) ―高校の課題学習および理数探究についての考察―2021

    • Author(s)
      横 弥直浩
    • Organizer
      日本数学教育学会 第103 回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的探究のための教材開発研究 ―“算数・数学の自由研究”受賞作品の分析―2021

    • Author(s)
      吉井 貴寿
    • Organizer
      数学教育学会 2021年度秋季例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学探究のための未解決問題紹介サイト2021

    • Author(s)
      花木 良・吉井 貴寿
    • Organizer
      数学教育学会 2021年度秋季例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 未解決問題を用いた探究教材の研究2021

    • Author(s)
      花木 良・吉井 貴寿
    • Organizer
      日本数学教育学会 第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究活動により育まれた資質・能力を基盤とした数学学習に関する研究(2)―課題設定場面での学びをいかした数学指導の実践―2021

    • Author(s)
      吉井 貴寿・紀平 武宏
    • Organizer
      日本数学教育学会 第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 対面と遠隔をスムーズに切り替えられる授業の構築を目指して~コロナ禍における講義・演習・補習~2021

    • Author(s)
      笠谷 昌弘・他1名
    • Organizer
      令和2年度KOSENフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Teichmuller距離についての二つの問題2021

    • Author(s)
      大竹博巳
    • Organizer
      「リーマン面・不連続群論」研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教職大学院における科学館を活用した教育実践科目の提案2020

    • Author(s)
      花木良・吉井貴寿
    • Organizer
      日本教科内容学会 第7回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 科学館における算数・数学展示物の拡充に向けた一考察2020

    • Author(s)
      花木良・吉井貴寿
    • Organizer
      日本科学教育学会 第44回年会 姫路大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学展示を用いたアウトリーチ活動の構想2020

    • Author(s)
      花木良・吉井貴寿
    • Organizer
      2020年度数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教材研究と幼児から大人までを対象とした数学展示物作製2020

    • Author(s)
      花木良・吉井貴寿
    • Organizer
      日本教材学会 第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理数探究を指導する教員養成に関する一考察―SSH の生徒発表からの考察を通して―2020

    • Author(s)
      花木良
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究活動により育まれた資質・能力を基盤とした数学学習に関する研究 : 発表する力をいかした数学演習の取組み2020

    • Author(s)
      吉井貴寿
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的な探究活動の拡充を目指して―黄金比から行列や離散グラフへ―2020

    • Author(s)
      吉井貴寿
    • Organizer
      2020年度数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生から見た数学と情報の関連2020

    • Author(s)
      南郷毅
    • Organizer
      日本数学教育学 会第102回全国算数・数学教育研究(茨城)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的活動過程を遂行するための授業構成モデルの開発2020

    • Author(s)
      重松敬一・他2名
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討2020

    • Author(s)
      重松敬一・他5名
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者が数学的活動を遂行するための授業構成モデルの開発と活用法の提案2020

    • Author(s)
      重松敬一・他2名
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業評価ルーブリックの「展開を知る」の授業中分析枠組みの開発とその試行2020

    • Author(s)
      重松敬一・他3名
    • Organizer
      東北数学教育学会 第52回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育の理想と現実 ~教科書に求めるもの~2020

    • Author(s)
      酒井淳平
    • Organizer
      啓林館“Focus Communication” 2020 vol. 2
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Peak interval procedures and Poisson distributions2019

    • Author(s)
      Takayuki Hasegawa
    • Organizer
      国際時間学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学理科系学部留学生送り出し国の数学カリキュラムの評価試案 ~ 高度外国人材育成を目指す ~2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マレーシアにおける大学入学前数学予備教育 ―EJU受験対策と大学入学後の学習に向けて―2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科系学部留学生受け入れのための送り出し国の数学カリキュラム評価の試み2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学語彙の定着を図るための教材「数学カルタ」作成経過報告2019

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「理数探究基礎」と「理数探究」に関する考察と提案―数学的事象に関することに焦点化して―2019

    • Author(s)
      花木良
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学のよさの強調事例について―数学と日常や他教科などとの関連―2019

    • Author(s)
      南郷毅
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「理数探究(基礎)」における数学的探究の例の探究2019

    • Author(s)
      槌田直
    • Organizer
      近畿算数・数学教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 吉田・角倉家と塵劫記2019

    • Author(s)
      中井保行
    • Organizer
      角倉了以翁顕彰会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 平安京の東西南北2019

    • Author(s)
      中井保行
    • Organizer
      和算問題教材化研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学川柳2019

    • Author(s)
      中井保行
    • Organizer
      近畿和算ゼミナール
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度を視点とする授業評価モデルの開発と検証:発展的思考の育成の視点からの練り上げの反省2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度を促す授業モデルの開発とその検証2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度を視点とする授業評価モデルの開発2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度を促す授業モデルの改善2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討:観点「子供の反応を知る」の基準の検討2019

    • Author(s)
      重松敬一
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 数学教育研究の地平2020

    • Author(s)
      河野芳文
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087938
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 平成30年版学習指導要領改訂のポイント2019

    • Author(s)
      吉田明史
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183304100
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi