• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and effect studies of educational program based financial statements to enhance the creativity for the undergraduate and graduate students in engineering

Research Project

Project/Area Number 19K03161
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Yoshiaki Ikenoue  東北大学, 工学研究科, 特任教授 (30790993)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森谷 祐一  東北大学, 工学研究科, 教授 (60261591)
須藤 祐子  東北大学, 工学研究科, 特任准教授 (70344687)
武田 浩太郎  東北大学, 工学研究科, 講師 (80727214)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords企業戦略 / 財務諸表 / 創造力 / 事業立案 / 工学教育 / 産学共創 / リーダー育成 / 効果検証 / 国際戦略 / リーダー / 世界動向 / 産学連携 / 新型コロナ / 富 / 産学連携、新型コロナ、富の平等 / 教育プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は、財務諸表をベースに工学系学生の創造力を高める教育プログラムの開発とその効果検証研究を行う。本研究者は過去5年間の“財務諸表(決算書)の考え方”で企業戦略や世界の動きを学び取る、工学部1年生以上を対象とした“創造力”を高める課題解決型PBL教育を大学独自で行ってきた。しかしながら、受講者の理解・意識分析に係る教育効果の測定や手法等の確立に至らず、財務諸表の単なる数字的な分析に終わり、社会から評価されるレベルの産業創造(コト作り)教育まで到らなかった。本研究者らは、企業参加型の『産学連携して』財務諸表をベースにした新たな教育プログラム開発とその教育効果検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study is an educational research in which the research theme is the question, "How to develop creative human resources?" and the solution is to "develop a new type of educational program for engineering students. We developed an entrepreneurship education program for engineering students to nurture next-generation leaders, and measured the educational effects (learning outcomes of students) based on the self-reflective reports and new business proposals of the completed students (a total of 282 students for 10 years). In addition, we clarified the relationship between the program content and methods, student attributes, and the five abilities/viewpoints that constitute the basic ability to " take a broad bird's-eye view of the world, analyze its changes based on various numerical data, find the essence of the changes, and formulate global strategies," which the program is expected to cultivate from first-year undergraduates.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した教育プログラムは、国際変化を反映する経営報告(有価証券報告書)の財務諸表を基盤とし、それ以外の多くの公開データを収集・分析して、新規事業提案により企業が成長する戦略を立てるプログラムである。教え過ぎずに「学生自ら考える」主体性、複数の企業経営層の参画による産学共創、国際機関や海外大学と連携した国際性等を持つ教育の枠組を構築することができた。
教育プログラムで習得を目指す能力に、プログラムの内容・方法及び受講者の属性がどのように関係しているのか、その構造を示すことができた。本研究で見出した手法は、他の教育プログラムにも適用可能と考えられ、教育プログラム自体を評価する手法となる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 3C15 Effect of future creation co-education with industry based on financial thinking2023

    • Author(s)
      須藤 祐子,森谷 祐一,池ノ上 芳章,佐々木 保正
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2023 Issue: 0 Pages: 248-249

    • DOI

      10.20549/jseeja.2023.0_248

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未来を切り拓くアントレプレナー教育ー学生自ら考える・国際共創・社会実装・世界を変えるー2022

    • Author(s)
      森谷祐一, 松下ステファン悠, 加藤毅
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 70 Pages: 496-499

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東北大学のアントレプレナー教育の現状と将来像2021

    • Author(s)
      池ノ上芳章, 森谷祐一,松下ステファン悠
    • Journal Title

      青葉工業会報

      Volume: 65 Pages: 5-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 3F01 Program development fostering value creativity with financial issues (BS/PL/CS)2019

    • Author(s)
      須藤祐子、池ノ上芳章、森谷祐一、佐々木保正
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2019 Issue: 0 Pages: 426-427

    • DOI

      10.20549/jseeja.2019.0_426

    • NAID

      130007741602

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 財務諸表を基盤としたアントレプレナーシップ教育プログラムの提案2024

    • Author(s)
      丸山 衡平,須藤祐子,森谷祐一,池ノ上芳章, 佐々木保正
    • Organizer
      イノベーション教育学会 第11回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 財務諸表的な思考に基づく価値創造力育成プログラムの開発2019

    • Author(s)
      須藤祐子、池ノ上芳章、森谷祐一、佐々木保正
    • Organizer
      日本工学教育協会第67回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 2019年度 国際戦略リーダー講座

    • URL

      http://www.iee.eng.tohoku.ac.jp/lecture/intl-2019.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi