Project/Area Number |
19K03162
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Yamagata University |
Principal Investigator |
NISHINA Hiromi 山形大学, 大学院理工学研究科, 准教授 (10431644)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 合意形成 / 話し合い / 日本人学生 / 留学生 / 日本語非母語話者 / 日本語 / 意思決定 / 留学生と日本人学生 / 意思決定プロセス / 理系学生 / 留学生との接触 / 課題解決型 / 課題探求型 / ディスカッション / 問題解決型 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、将来、日本のものづくり産業を牽引する理系の日本人学生と非日本語母語話者である留学生とを対象に、二者間における異文化を超えた対話力育成のための基礎資料の構築を目指すものである。日本人学生および留学生からなる参加者の日本語による問題解決型・課題探求型の2タイプのディスカッションについて、結論に至るまでのプロセスや、話し合いに最も影響を与えている要因、コミュニケーション上の問題点等について分析・検討を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed Science-major Japanese students' attitude and the process to reach consensus when they discussed with international students who are non-native speakers of Japanese. Data of the discussions were collected based on different conditions, including the type of discussion, structure of participants, grade difference between the students, and different opinions between the students. The results revealed that there were problems in terms of role recognition of facilitators, auxiliary explanations to assist non-native speakers' understanding, unclear spoken confirmation of agreement, and responses to unshared information between the participants.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多文化共生社会を迎え、日本は産業面においても日本語を母語としない者と対話を行い、業務遂行にあたらねばならない時代を迎えている。日本人学生と日本語非母語話者である留学生との話し合い場面の問題点を明らかにすることは、社会に出る前の学生に対するコミュニケーション指導に大きな方向性を示すものである。特に理系分野においては、異文化コミュニケーションという側面からの教育的指導は十分でなく、得られた知見は有益なものとなり得る。
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