• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tracking thinking processes of mathematics learners based on manipulation log and communication analysis of mathematics models and and its application to designs of classroom

Research Project

Project/Area Number 19K03175
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionToho University

Principal Investigator

Noda Takeo  東邦大学, 理学部, 教授 (90431618)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江木 啓訓  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (30422504)
金子 真隆  東邦大学, 薬学部, 教授 (90311000)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords協調学習 / 動的幾何システム / 操作ログ分析 / 対話分析 / 数理モデル教材 / 協働学習
Outline of Research at the Start

タッチデバイスで操作できる数理モデル教材の利用が「主体的で対話的な深い学び」にいかに結びつくかを明らかにすることが望まれている。これを客観的な根拠に基づいて探索するためには、学習者間の対話やデバイスの操作ログに関するデータを取得し統計的処理に基づいた学習活動の分析を行うことが不可欠である。本研究では、学習者が対話しながら1つのデバイスを操作する状況を想定し、(1) 対話記録とデバイスの操作ログを同期させて取得・蓄積するシステムの構築、(2) 対話の特性を量的に分析するモデルの確立、(3) 対話と操作の連関から学習者の思考過程を示す客観的指標の解明を行い、状況に応じた授業設計の指針を探求する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we constructed the system to accumulate the log of learners'
manipulating mathematical content generated by dynamic geometry software and dialogue records when they engage in collaborative learning by manipulating mathematical model, and we tried to analyze the data to elucidate their thinking processes. We developed mathematical content related to calculus, elementary geometry, and mathematical statistics, and experimental studies were conducted with college students as participants. We examined the content operation logs, textual content of utterances, and the quantity of utterances to identify distinctive situations that suggest correlations with thought processes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年ICT技術の教育への応用が急速に進展し、蓄積された学習データの学習支援への様々な応用が試みられている。本研究は探究的な協調学習におけるコンテンツ操作ログと対話記録の時系列的分析から適切な特徴量を抽出することで、学習者の思考過程の変化を把握できる可能性を示唆するものである。これにより、単に事前事後のテストスコアの差分にとどまらず、学習活動中に指導者が探究の状況を把握して効果的な介入を行うための指針を得ることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 7 results) Presentation (29 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Analysis of CSCL for mathematical proof based on the log data of learners' verbal and nonverbal communications2022

    • Author(s)
      Masataka Kaneko, Hironori Egi, Takeo Noda
    • Journal Title

      Proceedings of 30th ICCE

      Volume: 1 Pages: 167-169

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Motivation estimation method for computer supported collaborative learning using tablet computer2022

    • Author(s)
      Ryo Funabashi, Kohei Nabetani, Takeo Noda, Masataka Kaneko, Hironori Egi
    • Journal Title

      Proceedings of 30th ICCE

      Volume: 2 Pages: 671-673

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 独立性の検定に関するHTMLをベースとした教材の作成と授業設計2022

    • Author(s)
      北本卓也, 金子真隆, 野田健夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2236 Pages: 127-139

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Face-to-Face Holographic Agent which Fosters Co-regulation in Collaborative Discussion2021

    • Author(s)
      石川誠彬, 江木啓訓, 望月俊男, 久富彩音, 石井裕, 結城菜摘, 久保田善彦, 加藤浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 185-188

    • DOI

      10.15077/jjet.S44110

    • NAID

      130007995844

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Emphasis and Prosodic Features on Face-to-Face Discussions2021

    • Author(s)
      Iharada Risa、Muraoka Taisei、Ishikawa Naruaki、Egi Hrinori
    • Journal Title

      2021 IEEE International Conference on Engineering, Technology Education (TALE)

      Pages: 558-564

    • DOI

      10.1109/tale52509.2021.9678664

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introducing a Discussion Support System using Individual Audio Instruction to Activate Passive Members2021

    • Author(s)
      Nabetani Kouhei、Muraoka Taisei、Ishikawa Naruaki、Egi Hironori
    • Journal Title

      2021 IEEE International Conference on Engineering, Technology Education (TALE)

      Pages: 550-557

    • DOI

      10.1109/tale52509.2021.9678583

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of Presenting Co-occurrence Networks that Reflect the Activeness of Face-to-Face Discussions2021

    • Author(s)
      Muraoka Taisei、Ishikawa Naruaki、Ozawa Shigeto、Egi Hironori
    • Journal Title

      The 23rd International Conference on Human-Computer Interaction

      Volume: LNCS12784 Pages: 347-360

    • DOI

      10.1007/978-3-030-77889-7_24

    • ISBN
      9783030778880, 9783030778897
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Moodle上でのCindyJSを用いた探究学習におけるログデータのアナリティクスから学習支援へ(続)2021

    • Author(s)
      金子 真隆,中原 敬広,野田 健夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2208 Pages: 107-116

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発話の占有を通知する議論訓練システムの提案2021

    • Author(s)
      石川誠彬, 岡澤大志, 江木啓訓
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 62 Pages: 64-77

    • NAID

      170000184289

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Moodle上でのCindyJSを用いた探求学習におけるログデータのアナリティクスから学習支援へ2021

    • Author(s)
      金子 真隆, 中原 敬広, 野田 健夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2178 Pages: 114-123

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teaching materials for an elementary differential geometry course using KeTCindy2019

    • Author(s)
      T. Noda, S. Takato
    • Journal Title

      The Electronic Journal of Mathematics and Technology

      Volume: 12 Pages: 156-166

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] DiAna-AD: Dialog Analysis for Adjusting Duration During Face-to-Face Collaborative Discussion2019

    • Author(s)
      N. Ishikawa, T. Okazawa, H. Egi
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 11677 Pages: 212-221

    • DOI

      10.1007/978-3-030-28011-6_15

    • ISBN
      9783030280109, 9783030280116
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CindyJSによるコンテンツのweb上での操作ログの解析2019

    • Author(s)
      金子 真隆,中原 敬広,野田 健夫
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2142 Pages: 23-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 独立性の検定に関するHTMLベースの教材を用いた探究における操作ログを通じた授業設計の影響の分析2023

    • Author(s)
      金子真隆, 北本卓也, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 検定に関する教材と学習活動の分析2023

    • Author(s)
      金子真隆, 野田健夫, 北本卓也
    • Organizer
      日本数式処理学会第16期第1回教育分科会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] HTMLをベースとした独立性の検定に関するシミュレーション教材とこれを用いた学習活動の分析2023

    • Author(s)
      北本卓也, 野田健夫, 金子真隆
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター第207回招聘セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] タブレットを用いた協調学習への参加意欲推定手法の提案2022

    • Author(s)
      舟橋涼, 鍋谷航平, 野田健夫, 金子真隆, 江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 動的コンテンツを含むHTML5をベースとした数理統計教材による学習活動における学習者にかかる認知負荷の分析2022

    • Author(s)
      野田健夫, 北本卓也, 江木啓訓, 金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] HTML5をベースとする動的コンテンツを含む数理統計教材の作成と利用2022

    • Author(s)
      北本卓也, 金子真隆, 野田健夫
    • Organizer
      日本数式処理学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 相関係数の性質に関するHTMLベースの教材を用いた学習活動における学習者の行動の分析2022

    • Author(s)
      北本卓也, 金子真隆, 野田健夫
    • Organizer
      解答過程解析を中心とする理数系eラーニングの分析・設計・運用に関する総合研究第2回シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 動的コンテンツを用いた数理統計の協調学習における学習者の行動パターンからの思考展開の推定2022

    • Author(s)
      金子 真隆,江木 啓訓,北本卓也,野田 健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 語彙抽象度を用いた発散・収束的発話の推定手法の提案2022

    • Author(s)
      西村龍之介,村岡泰成,居原田梨佐,江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第116回グループウェアとネットワークサービス研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 議論における収束的発言の語彙抽象度を用いた推定2022

    • Author(s)
      西村龍之介,村岡泰成,居原田梨佐,江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会 第84回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 深度センサによる机上計測に基づく協調学習への参加意欲推定2022

    • Author(s)
      舟橋涼,鍋谷航平,野田健夫,金子真隆,江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Monitoring the impact of teacher's intervention in inquiry-based mathematics learning with the use of dynamic geometry2021

    • Author(s)
      T. Noda, T. Nakahara, M. Kaneko
    • Organizer
      The 14th Conference on Intelligent Computer Mathematics
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動的コンテンツを用いた数学協調学習での認知負荷の様態に関する操作・対話・行動のログを用いた分析の試み2021

    • Author(s)
      野田健夫 ,江木啓訓,金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 動的コンテンツを用いた数学の探究的協調学習における操作・対話のログを用いた知識構築プロセスの分析2021

    • Author(s)
      金子 真隆,江木 啓訓,野田 健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 議論における強調に対する主観的評価と韻律特徴の分析2021

    • Author(s)
      居原田梨佐, 村岡泰成, 石川誠彬, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 消極的発話者の発言率向上を目的とした音声による個別指示議論支援システムの開発2021

    • Author(s)
      鍋谷航平, 村岡泰成, 石川誠彬, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 3次元図形の数学学習者自身による操作を通した観察が概念理解にもたらす影響に関する調査2021

    • Author(s)
      金子真隆 ・中原敬広・野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 議論における強調に対する主観的評価の一致部分の特徴分析2021

    • Author(s)
      居原田梨佐, 石川誠彬, 村岡泰成, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 消極的発話者の発言率向上のための音声による個別指示手法2021

    • Author(s)
      鍋谷航平, 村岡泰成, 石川誠彬, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Moodle上での数学学習に関するログデータが物語ること2020

    • Author(s)
      野田健夫・金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによる動的数学コンテンツを用いた協調学習における細粒度音声ログデータを用いた学習者の思考過程の追跡2020

    • Author(s)
      金子真隆・江木啓訓・野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Temporal analytics of log data derived from students’ manipulating mathematical objects2020

    • Author(s)
      M. Kaneko, T. Nakahara, T. Noda
    • Organizer
      Learning Analytics and Knowledge
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた学習活動の高粒度な操作ログデータを用いた分析2020

    • Author(s)
      金子真隆, 中原敬広, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Visualizing ODEs with KeTCindy2019

    • Author(s)
      T. Noda
    • Organizer
      Applications of Computer Algebra
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Visualizations of Vector Fields and Ordinary Differential Equations with KeTCindy2019

    • Author(s)
      T. Noda, S, Takato
    • Organizer
      Asian Technology Conference in Mathematics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動的幾何システムを用いた証明活動のethnomethodology による分析2019

    • Author(s)
      野田健夫, 金子真隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] CindyJSによるコンテンツを用いた協調学習における操作と対話との連関の追跡(III)2019

    • Author(s)
      金子真隆, 江木啓訓, 中原敬広, 野田健夫
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発言状況に基づく議論時間の調整が参加者の主 観評価に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      石川誠彬, 岡澤大志, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第108回グループウェアとネットワークサー ビス研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 議論状況可視化システムを用いた議論における 役割設定の影響2019

    • Author(s)
      石川誠彬,村岡泰成,江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi