Project/Area Number |
19K03191
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10010:Social psychology-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
NAKAI Hiroshi 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 准教授 (90583526)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 自動車運転 / 事故リスク / 安全教育 / あおり運転 / ペーパードライバー / everyday driving / car driving / memory / risk awareness / safety education / driving ability / inactive driver / aggressive driving / vehicle control skills / hazard awareness / 習慣 / 記憶 |
Outline of Research at the Start |
運転中の悪癖を、日々のドラレコデータから抽出することを目指す。人間の何気ない悪癖を把握しておくことは、自動運転車と手動運転車の混在する期間において、両者のインタラクションを円滑にするための基礎データになる可能性を秘めている。 また、ドライバーが通り慣れた環境を走行する際、慎重に走る区間や油断している区間など、常に一定の心理状態ではないと考えられることから、ドライバーの心理状態を簡便に推定できる方法の開発を目指す。 これらの研究を通じ、交通安全教育の新たな教材の開発を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
We conducted a study to understand the skills retained and declined by inactive drivers when they resume driving. To do so, we enlisted university students with minimal driving experience post-licensing and compared their performance on driving tasks with those about to obtain their licenses. The results confirmed a decline in skills among the former group.
Additionally, we aimed to identify habits associated with aggressive driving and explore the psychological factors contributing to such behavior. Through a web survey, we found that individuals with grandiose narcissism, characterized by arrogance and high confidence, tend to display direct aggressive behavior. Conversely, those with vulnerable narcissism, marked by low self-esteem and sensitivity to criticism, are more prone to perceiving malicious intent and anger while driving, indirectly leading to aggressive behavior.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、運転中の悪癖を抽出し、ドライバー自身に認識させるための教育開発を目指した。ドライバーの何気ない悪癖を把握しておくことは、自動運転車と手動運転車の混在する期間において、両者のインタラクションを円滑にするための基礎データになる可能性を秘めている。 また社会的関心を集める「あおり運転」に対しても、その生起過程の一部を明らかにすることができ、啓発活動の根拠となるデータを取得した。
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