Investigation on the effective collaboration network in interdisciplinary teams: Focusing on school organizations and healthcare organizations
Project/Area Number |
19K03192
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10010:Social psychology-related
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
Misawa Ryo 岡山大学, 教育学域, 准教授 (90570820)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤村 まこと 福岡女学院大学, 人間関係学部, 准教授 (10404039)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 多職種協働 / 認知社会的ネットワーク / チームワーク / 学校組織 / 認知社会ネットワーク / 心理的安全性 / 医療組織 |
Outline of Research at the Start |
学校組織や医療組織では,多様で困難な課題を克服するために,職種の垣根を越えた多職 種協働の重要性が広く認識されている。しかし,多職種チームを構成するメンバーの専門性の違いは,問題の捉え方の乖離や情報共有の困難さを生み,協働を妨げる可能性がある。 円滑な多職種協働が実現される条件を明らかにするには,具体的な実態を把握した上で, その効果を左右する要因を解明する必要がある。そこで本研究では,多職種チームの協働関係を社会的ネットワークとして捉え,その構造の特徴とチームの効果性指標との関連を検討することにより,有効な支援・介入方策への示唆が得ることを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to identify the relationships among members and their characteristics that underlie effective collaboration in multidisciplinary teams. Through a series of surveys conducted on teachers in school organizations, it was found that organizational factors such as collaborative climate promote teamwork and autonomous learning in teachers. In addition, teachers' perceptions of the "ideal" and "reality" of multidisciplinary collaborative relationships in schools were visualized as a network diagram. The analysis results showed that there is a gap between the "ideal" and the "reality" of multidisciplinary collaboration in school organizations, and that there is a tendency to prefer collaboration centered on the teacher organization in dealing with problems, suggesting issues in building a collaborative system to realize the "school as a team.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多様で困難な課題を克服するために,職種の垣根を越えた多職種協働の重要性は,広く認識されている。しかし,多職種チームを構成するメンバーの専門性の違いは,問題の捉え方の乖離や情報共有の困難さを生み,協働を妨げる可能性も指摘されてきた。本研究では,学校組織において教師の協働の基盤となる条件を明らかにするとともに,不登校やいじめなどの問題対応場面での多職種協働に関する認識を可視化した。得られた知見は,多職種協働に関するメンバー相互の認識の状態をアセスメントし,より有効なチームづくりへ活用可能な実践的示唆を含むものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(27 results)
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[Book] 組織行動の心理学2019
Author(s)
産業・組織心理学会、角山 剛
Total Pages
256
Publisher
北大路書房
ISBN
4762830860
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