• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation on the effective collaboration network in interdisciplinary teams: Focusing on school organizations and healthcare organizations

Research Project

Project/Area Number 19K03192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Misawa Ryo  岡山大学, 教育学域, 准教授 (90570820)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤村 まこと  福岡女学院大学, 人間関係学部, 准教授 (10404039)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords多職種協働 / 認知社会的ネットワーク / チームワーク / 学校組織 / 認知社会ネットワーク / 心理的安全性 / 医療組織
Outline of Research at the Start

学校組織や医療組織では,多様で困難な課題を克服するために,職種の垣根を越えた多職
種協働の重要性が広く認識されている。しかし,多職種チームを構成するメンバーの専門性の違いは,問題の捉え方の乖離や情報共有の困難さを生み,協働を妨げる可能性がある。
円滑な多職種協働が実現される条件を明らかにするには,具体的な実態を把握した上で,
その効果を左右する要因を解明する必要がある。そこで本研究では,多職種チームの協働関係を社会的ネットワークとして捉え,その構造の特徴とチームの効果性指標との関連を検討することにより,有効な支援・介入方策への示唆が得ることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify the relationships among members and their characteristics that underlie effective collaboration in multidisciplinary teams. Through a series of surveys conducted on teachers in school organizations, it was found that organizational factors such as collaborative climate promote teamwork and autonomous learning in teachers. In addition, teachers' perceptions of the "ideal" and "reality" of multidisciplinary collaborative relationships in schools were visualized as a network diagram. The analysis results showed that there is a gap between the "ideal" and the "reality" of multidisciplinary collaboration in school organizations, and that there is a tendency to prefer collaboration centered on the teacher organization in dealing with problems, suggesting issues in building a collaborative system to realize the "school as a team.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様で困難な課題を克服するために,職種の垣根を越えた多職種協働の重要性は,広く認識されている。しかし,多職種チームを構成するメンバーの専門性の違いは,問題の捉え方の乖離や情報共有の困難さを生み,協働を妨げる可能性も指摘されてきた。本研究では,学校組織において教師の協働の基盤となる条件を明らかにするとともに,不登校やいじめなどの問題対応場面での多職種協働に関する認識を可視化した。得られた知見は,多職種協働に関するメンバー相互の認識の状態をアセスメントし,より有効なチームづくりへ活用可能な実践的示唆を含むものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (18 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Psychological Safety in the Teachers’ Room: Investigation of Interpersonal Risks that Hinder Teachers’ Collaboration2022

    • Author(s)
      三沢良・鎌田雅史
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 180 Pages: 17-26

    • DOI

      10.18926/bgeou/63920

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63920

    • Year and Date
      2022-08-26
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 心理的安全性のある職員室づくり2022

    • Author(s)
      三沢 良
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 810 Pages: 28-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Effects of Teachersʼ Beliefs on their Autonomous Learning Attitudes: Implications for Professional Growth.2021

    • Author(s)
      三沢 良,鍋田瑞希,森安史彦
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 43-57

    • DOI

      10.18926/CTED/61564

    • NAID

      120006999350

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61564

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Bright and Dark Sides of Programming Education in Japanese Elementary Schools:Clarification of Practical Issues2021

    • Author(s)
      西川義孝,三沢 良,高橋典久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 59-73

    • DOI

      10.18926/CTED/61565

    • NAID

      120006999351

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61565

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Relationship between Teamwork among Teachers and School Organizational Climate: Investigation of the Precondition for Implementing“ a School as a Team”2020

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 63-77

    • DOI

      10.18926/CTED/58119

    • NAID

      120006816659

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58119

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Implementing a Professional Learning Community(PLC) at Special Needs Schools Focus on the Relationships among the PLC, the Curriculum Management and the Realization of passing on expertise2020

    • Author(s)
      藤井裕士,熊谷愼之輔,三沢 良
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 107-121

    • DOI

      10.18926/CTED/58124

    • NAID

      120006816662

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58124

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 事故事例からの学習における省察過程の検討:若年作業監理者が効果的に学ぶための認知方略への着目2020

    • Author(s)
      長谷川尚子,三沢 良,山口裕幸
    • Journal Title

      人材育成研究

      Volume: 6(1) Pages: 3-13

    • NAID

      40022510188

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校組織における多職種協働ネットワークの可視化の試み:教師の認知に着目して2023

    • Author(s)
      三沢 良,馬場真一,田中純子,藤村まこと
    • Organizer
      日本学校改善学会2023岐阜大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 職員室の心理的安全性:教師の協働を阻む対人関係リスクに関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      三沢 良,鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の自律性を支える組織風土に関する検討:学びあい,認めあう校内コミュニティの必要性2022

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 話題提供:学校教師の認知する多職種協働ネットワークの可視化2022

    • Author(s)
      三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会公募シンポジウム「教師と心理臨床家の専門的態度の協応と専門職としての協働:教員養成における展望」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップと教員の業務改善:校長によるエンパワーメントの調整効果2021

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 公立学校教員の勤務実態と学校改善:「働き方改革」に関する意識調査のデータ分析2021

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本学校改善学会2021大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(3):教員の自律性を支える分散型リーダーシップおよび校長によるエンパワーメント2020

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の自律的な学習姿勢を規定するビリーフの影響2020

    • Author(s)
      三沢 良,鍋田瑞希,森保史彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 人の振り見て我が振り直せ:他者の成功/失敗経験からの学習に関する検討2020

    • Author(s)
      長谷川尚子,三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 組織文化と沈黙:権力格差と成果志向の影響2020

    • Author(s)
      日野健太,藤村まこと
    • Organizer
      2021年度組織学会年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の学習姿勢の醸成に寄与する組織心理学的要因:学校組織風土と組織コミットメントに着目して2020

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本学校改善学会2020福岡大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校の組織風土と教師のチームワークの関連性2019

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織の分散型リーダーシップ測定尺度の開発2019

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を支える学校組織風土の研究2019

    • Author(s)
      三沢 良,森安史彦,樋口宏治
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(1):教員の多忙感に及ぼす緩衝効果の検討2019

    • Author(s)
      鎌田雅史,三沢 良
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(2):労働時間とストレス反応の関係における緩衝効果2019

    • Author(s)
      三沢 良,鎌田雅史
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] チームによる失敗と成功の振り返りがチームの成果に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 藤村まこと,日野健太2019

    • Author(s)
      組織における沈黙と発言の規定要因:心理的安全と沈黙動機の影響過程
    • Organizer
      2019年度組織学会研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 産業・組織心理学2020

    • Author(s)
      山口裕幸
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      NHK出版
    • ISBN
      4595321805
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 組織行動の心理学2019

    • Author(s)
      産業・組織心理学会、角山 剛
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830860
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi